VELIKI KONZORCIJI

MONETIZACIJA Macquarie i Vinci u utrci za hrvatske autoceste

Monetizacija autocesta od posebne je važnosti za Vladu jer bi se novcem od koncesije trebao bitno smanjiti javni dug

Barem tri konzorcija prijavila su jučer Ministarstvu prometa, pomorstva i infrastrukture svoj interes za sudjelovanje u monetizaciji hrvatskih autocesta.

Neslužbena je to informacija koju nam, zbog zakonskih pravila, u Ministarstvu nisu mogli potvrditi.

Velike pripreme

Jedino pouzdano znamo da je zahtjev za sudjelovanjem dao konzorcij koji predvodi investicijska kuća Goldman Sachs, a u kojemu su još tri hrvatska mirovinska fonda (AZ, PBZ Croatia osiguranje i Erste Plavi), Allianz Capital Partners i francuska korporacija Vinci.

Na gotovo 4000 tisuće stranica su financijska izvješća, poslovna dokumentacija, potvrde o kvalificiranosti... i još mnoštvo drugih dokumenata kojima taj konzorcij želi dokazati hrvatskoj Vladi da je sposoban dugoročno upravljati autocestama u Hrvatskoj.

Uključivanje Vincija u konzorcij Goldman Sachsa ne čudi jer ta tvrtka ima veliko iskustvo u upravljanju autocestama, a prema pravilima nadmetanja takav operater je nužan za dobivanje posla u Hrvatskoj.

Svjetski poznata investicijska kompanija Macquarie slovi za glavnog konkurenta spomenutom konzorciju i, prema našim informacijama, također je jučer potvrdila interes za sudjelovanje u monetizaciji.

“Bilo bi čudo da Macquarie ne potvrdi interes nakon toliko priprema”, kaže naš sugovornik. Macquarieu bi partner trebao biti hrvatski RBA mirovinski fond.

Inicijalne ponude

Iako se na početku priče o monetizaciji govorilo da će svi mirovinski fondovi biti na istoj strani, ipak se to nije dogodilo.

Tko je treći interesent i ima li ih više, nismo doznali. U Ministarstvu su zadovoljni odazivom, ali se pozivaju na Zakon o javnoj nabavi i ne žele ništa reći.

“Povjerenstvo Ministarstva nakon isteka roka za dostavu zahtjeva evidentiralo je pristigle zahtjeve za sudjelovanje, a temeljem istih utvrdit će se koji će natjecatelji biti pozvani na dostavu inicijalnih ponuda. Budući da je riječ o pregovaračkom postupku s prethodnom objavom, Ministarstvo ne smije iznositi podatke o sudionicima u postupku, odnosno natjecateljima sve do zaprimanja i javnog otvaranja konačnih ponuda”, kažu u Ministarstvu.

Budući da će do zaprimanja konačnih ponuda proteći još nekoliko mjeseci, o interesu za monetizaciju moći će se samo nagađati. Doznajemo da ni zainteresirani ulagači nisu sretni zbog takve zakonske procedure jer ona otvara prostor svim kritičarima monetizacije.

A njih već sada ima dosta, pa šef cestarskog sindikata Mijat Stanić najavljuje pokretanje inicijative za raspisivanje referenduma o monetizaciji autocesta. Takvo poslovno okruženje svakako nije dobro za posao desetljeća, kako se naziva davanje autocesta u koncesiju.

Monetizacija autocesta od posebne je važnosti za Milanovićev kabinet jer bi novac od koncesije trebao poslužiti za ozbiljno smanjenje javnog duga, ali djelomično i za pokrivanje proračunskog deficita. Bez tog prihoda državne bi se financije mogle naći u slijepoj ulici.

Trošarine iz goriva

Vlada računa da bi od monetizacije mogla dobiti barem tri milijarde eura. Savjetnik za monetizaciju izračunao je da bi za koncesiju u trajanju od 40 godina investitor bio spreman platiti od 2,4 do 2,9 milijardi eura, a ako bi se razdoblje koncesije produljilo na 50 godina, taj iznos mogao bi biti između 2,6 i 3,3 milijarde eura.

U koncesiju bi trebalo ići 1024 kilometra autocesta kojima upravljaju HAC i ARZ. Investitor bi preuzeo naplatu cestarine, upravljanje i održavanje autocesta, dok trošarina od 60 lipa po litri goriva koja se plaća HAC-u ne bi postala dijelom monetizacije.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 23:55