SPAJANJE KOPNA I MORA

FOTO: PREDSTAVLJEN PROJEKT VRIJEDAN 146 MILIJUNA EURA Podmorskim tunelom od nove luke Gaženica do otoka Ugljana

 Luka Gerlanc/CROPIX

Zadarska županija namjerava projekt podmorskih tunela od kopna do otoka zadarskog arhipelaga kandidirati za sredstva Europske unije, te će za izradu potrebne dokumentacije izdvojiti 500.000 kn. Jučer je autor ove ideje i projektant podmorskih tunela Boženko Jelić sa suradnicima u vili Zadarske županije javnosti predstavio razrađeni idejni projekt te predstudiju isplativosti prvog od nekoliko predviđenih tunela, onoga od nove luke Gaženica do otoka Ugljana.

Jelić je do u detalja razradio sve bitne točke ovog projekta koji stoji 146 milijuna EUR-a samo za četiri km dugo tunel od Zadra do Ugljana. Objasnio je sve prednosti i korisiti povezivanja otoka podmorskim mostovima koji lebde iznad dna na dubini od 20 do 30 m. Dugoročno, Jelić vidi isplativost takvih tunela u zaustavljanju odlaska otočnog stanovništva, dakle u popravljanju demografske slike skoro opustošenih otoka, te zamahu novih investicija na otocima.

Tehnološki, tuneli se sastoje od povezanih betonskih četvrtastih cijevi koje su u kolničkom dijelu dimenzija magistrale, a koje su glavnu prometnu cijev imaju još dvije - sigurnosnu za pješake i drugu, za infrastrukturu. Jelić tvrdi da je montaža cijevi prilično jednostavna. One se, šuplje kakve jesu, tegle po moru do mjesta montaže i onda spuštaju na dno, mada ne leže na samom dnu već na nosačima.

Jelić je kopneni ulaz u cestovni tunel za otoke zamislio u novoj luki Gaženica, između kruzerskog i kontjenreskog dijela buduće luke, te pojasnio da je to nabliža točka priključka na auto-cestu, jadransku magistralu i Zadar. Po njegovoj ideji do Ugljana bi se vozilom stizalo na nekoliko minuta, a svoj nastavak bi taj tunel imao prema otocima Ižu i Dugom otoku, do kojih bi se putovalo 20 odnosno 30 minuta. Iste tunele Jelić je zamislio, preko otoka Ugljana, i do Rivnja, Sestrunja, Molata i Ista.

U ovoj fazi razrade podmorskih tunela i pripreme za kandidiranje za sredstva EU Jelić ne zna tko bi trebao upravljati tunelima, a mada je izrađena predstudija isplativosti ovog projekta autori ne znaju da li bi se putovanje tunelima naplaćivali. Uglavnom, istaknuto je, da bi se ulaganja u tunele isplatilo za manje od 15 godina.

Zadarsku župan Stipe Zrilić naglasio je da ova prezentacija ni u kom slučaju nije dio predizborne kampanje, te da, bez obzira što se premijer Zoran Milanović izjasnio da je protiv ovog projekta Zadarska ga županija namjerava realizirati.

Podmorski tuneli i prema južnim otocima

Na zadarskoj prezentaciji svog projekta Boženko Jelić je predstavio i projekte tunela od Splita prema otocima Šolti, Braču i Hvaru u Splitsko dalamatinskoj županiji, te od kopna prema najsjevernijem dijelu polotoka Pelješac i dalje prema Korčuli. Nije spomenuo da li je i od tamošnjih župana dobio podršku u obliku financiranja pripremne dokumentacije. Ako jeste, sadašnji fond projekta podmorskih tunela iznosi oko 1,5 milijuna kuna. Zgodno zvuči pa makar se tuneli nikad ne izgradili.

Pokojni zadarski arhitekt Nado Predovan prvi je u Hrvatskoj iznio ideju gradnje podmorskog tunela gotovo na identičan način poput Boženka Jelića. Predovan je još 1998.g. tadašnjoj Vladi RH predlagao izgradnju tunela Istra dugog 21 km od Savurdije na našoj do gradića Grado na talijanskoj strani. Bio je potaknut tadašnjom slovenskom prijetnjom blokade prometa između Hrvatske i Slovenije zbog neriješenih međugraničnih pitanja. Predovan je razradio idejni projekt i izračunao da bi jedan metar tunela stajao 12.000 dolara, što je preračunato jeftinije nego cijena Jelićevih tunela.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. studeni 2024 01:09