Vjekoslava Huljić, Evolucijski Psiholog?

Kao i kada smo istraživali što nas to goni da čitamo novine, i to one žute, najgore, evolucijska psihologija ponovo priskače u pomoć i daje nam naslutititi zašto, u prosjeku, radije slušamo korov, a ne hibiskus :D

Remi veli: ' Huljićki treba uzet' pravo glasa'. Hulja veli ' Remi je niži oblik života'. Uvrede pršte na sve strane, al' Rozga i dalje nesmiljeno hara Hrvatskom i baca nove generacije djece i mladih u trans dok pritom redifinira značenje Nirvane u (turbo) pop (folk) kulturi. Barem u ovom našem malom kutku svemira. Ajmo mi stoga, moj zbunjeni i napaćeni narode, dedu Darwina pod ruku pa pokušati prokljuviti kakve je to Vjekoslava škole završila kad je tako vješta u stihopisanju :D

Zanemarimo na tren muzički dio cijele priče. Mi ćemo danas čeprkati samo po tekstu, jer ipak je on bio sporan u nedavnoj medijskoj prepucačini.

U duhu prave znanstvene analize, postavit ćemo prvo hipotezu. Dijagnozu, ako hoćete.

Dijagnoza je da volimo stvari koje su «istinite». Istinite stvari nam bolje leže.

Kako molim?

Pa pazi ovo. Recimo, ako govorimo o humoru - kao što je i Homer Simpson predvidio- Psiholog Barry X Khule je analizirao komediju Chris Rocka i pokazao kako su stvari koje su istinite ujedno i one koje su nam najsmješnije. Observacijski humor, if you will. Dakle, iskren i pojednostavljen pogled u našu prirodu, onu evolucijski uvjetovanu, nezamuljanu kulturnim normama i 'političkom korektnosti', tjera nas da onako razotkriveni hihoćemo i značajno se pogledavamo.

Prateći tu logiku, da bi bile popularne, pjesme bi morale opisivati neke duboke istine o međuljudskim odnosima, statusu, preživljavanju i razmnožavanju, a ne neke trivijalne stvari poput odlaska u dućan.

I zaista, od svih pjesama koje su 2009. dospjele na Top Ten Billboard charts, više od 90% je sadržavalo evolucijski relevantne reproduktivne poruke. To se odnosi na reference na seksualne odnose, promiskuitet, nevjeru, seksualnu privlačnost i odbijanje.

Country pjesme su u prosjeku imale 5.9 različitih poruka i to uglavnom vezano uz roditeljstvo, odbijanje i vjernost, dok su šampioni R’n’B stvari sa 16.7 reproduktivno relevantnih poruka. Od toga najčešće teme uključuju seksualnu privlačnost, seksualni čin, status i pristup resursima (tj. lovi). Nadalje, što su pjesme imale više takvih reproduktivnih poruka, to su se uspinjale više na ljestvicama.

Sveti gral turbo folka

Ajmo mi škicnut u Vjekoslavin fundus da vidimo jesmo li mi to zbilja otkrili sveti gral stihoklepaca! Za odabir smo koristilii popis već ranije analiziranih pjesama na portalu Libela.hr, a nakon toga koristeći heuristiku poznatosti odabrah tri pjesme za koje sam čuo, iako sam kronično nezaineresiran za hrvatsku trash pop scenu (ako netko zna službenu listu najslušanijih Vjekoslavinih hitova – šalji!).

Dokaz br.1 – Sijamski blizanci

Every breath you take, every move you make, every bond you break, every step you take, I’ll be watching you

I dok je Sting kroz ovaj lagano stalkerski tekst signalizirao predanost i ono što nazivamo “čuvanje partnera” (mate guarding), hrvatski ekvivalent pjesme sa “buljenjem” cilja na neke sasvim druge evolucijska mehanizme.

Bila bi nam lijepa beba

moje oči a na tebe cijela

pa da iz kolica

vire crta tvoga lica…

I doista, kažem vam, i za ovo čudo koje se naziva Sijamski blizanci postoji evolucijski subtekst. Ispod, u najmanju ruku, “neukusnog” teksta leži jedna suptilnija, a opet duboko evolucijski istinita observacija!

Naime, kada govorimo o lijepim bebama možemo prepoznati teoriju “sexy sina” postavljenu od strane Ronalda Fishera još u 30-tim godinama prošlog stoljeća koja govori da je optimalan odabir za ženku (ili u našem slučaju ženu) onaj mužjak čiji će geni proizvesti potomke s najvećim vjerojatnosti reprodukcije – tj. lijepe bebe - što je i predmet žudnje protagonsitice ove pjesme. Da je to upravo tako, govori nam i stih;

" …Za takve kao ti, ja sam uvijek laka meta

nakačim se na nekog zgodnog probisvijeta

gdje i sama priznaje da je laka meta za zgodne probisvjete. Zbog čega ganjanje zgodnih muškaraca neke žene pretvara u mete i vodi do toga da budu povrijeđene, saznajte malo dalje u tekstu kad ćemo baciti pogled na Nirvanu.

Zanimljivo, i crte lica koje vire iz kolica upućuju na još jednu fascinantnu, evolucijski uvjetovanu pojavu. Naime, jednom kada imamo lijepu bebu, naši preci su se suretali s problemom uvjeravanja oca da ostane i ulaže u tog potomka, jer time ponovo povećavamo uspjeh preživljavanja danoj bebi. Ipak, kao što poslovica kaže, ‘ Mother’s baby, father’s maybe’, da bi otac ostao treba biti siguran da je to njegova beba - da je, kao što pjesma kaže, na njega cijela. Tu ponovo Vjekoslava pogađa u žicu – jer žene upravo to rade. Istraživanje Tooby i Cosmides analiziralo je snimke prve riječi majki nakon rođenja djeteta i većina ih se odnosila upravo na uvjeravanje očeva u njihovo očinstvo (npr. ‘vidi, isti tata’), ili kako je to Vjekoslava sročila; njene oči, a na tatu cijela.

Dokaz br.2 - Kemija

Dopustite da krenemo dalje na još jedan zapažen tekst naše Vjekoslave pod nazivom Kemija (http://www.youtube.com/watch?v=ZVrWbTSeeB0), da otkrijemo još pokoji evolucijski dragulj koji bi mogao biti zaslužan za njen uspjeh.

Sekunda je potrebna .

Da se desi kemija

Da se desi kemija

piše naša Vjekoslava, i čini se da je u pravu – opet. Zbilja su sekunde potrebne da prepoznamo miris potencijalne partnerice ili partnera kao privlačan ili neprivlačan. Pretpostavka je da je ova funkcija ponovno evolucijski uvjetovana i da nam bolje mirišu osobe s kojima nemamo kompatibilan imunološki sustav. Evolucijski je takva preferencija korisna, jer će potomci para niske histokompatibilnosti dobiti najbolje od oba roditelja i imati učinkovitiji imunološki sustav.

Ako i dalje sumnjate da se ova pjesma odnosi na olfaktorne čimbenike privlačnosti, predlažem još jedan stih iste pjesme;

Tako polako, polako se zapliće stvar 


Jer ljubav miriše na kilometar

I na kraju; Nirvana.

Na glasu ko žena od afera

ustvari tvoja cijela, odavno

pa dođi k'o slavljenik na tortu i uzmi mi ljepotu, napokon

Što je tu evolucijski relevantno? Pa krenimo - Rozga pjeva o osobi koja je na glasu kao žena od afera. Ta pozicija može odražavati da je ta osoba u svom životu ukazivala na seksualnu receptivnost i sklonost kratkoročnim strategijama parenja. Ukratko – takve osobe lakše i brže ulaze u spolne odnose, a time dobivaju priliku za priskrbljivanje 'kvalitetnijeg' genetskog materijala. Znači, imaju prilliku 'pariti' se s muškarcima višeg statusa koji inače ne bi bili zainteresirani za ulaganje u odnos s njima. Nažalost, tim ponašanjem ujedno i prokockava vjerojatnost da će tako priskrbljen mužjak ulagati u dugoročnu vezu. Dakle, dok je ona zbilja možda njegova cijela i odavno, vjerojatnost je da je ipak ne voli ono stvarno. Što ne znači da ju nužno muči namjerno!

Da se cijela pjesma vrti oko traženja partnera i prokreaciji otkriva i već slavni 'uzmi mi ljepotu' stih. Ta inače non-sensical rečenica ponovo ima smisla ako poznajemo evolucijsku psihologiju. Naime, jedan od značajnih prediktora privlačnosti ženske figure je omjer struka i kukova. Što je on bliži čarobnoj brojki od 0,7, to se žena procjenjuje atraktivnijom. Neki istraživači pretpostavljaju da je to između ostalog i iz razloga da se razlikuju trudne od ne-trudnih pripadnica ljepšeg spola. Naime, nije bilo adaptivno za naše pretke trošiti vrijeme na udvaranje trudnicama, jer to nužno znači da neće prenijeti svoje gene, a riskiraju i ulagati svoju energiju u odgajanje tuđeg potomka. Dakle, trudnice se procjenjuju manje seksualno privlačnima. Mogli bi reći, na jedan grub, seksistički, površni način - uzeta im je ljepota  (naravno, ne i što se njihovog partnera/supruga tiče. Njemu je i dalje najljepša )

Turbo folk = hamburger glazbe?

Vjekoslava je, čini se, svjesno ili nesvjesno, našla Sveti gral, ili bolje reći, otključala Pandorinu kutiju glazbenog užitka. Dok god će ljudi ostati ljudi, a Vjekoslava nadahnuta kao do sada, male su šanse da će nadolazeće misterije, histerije ili euforije zaobići naše radijske valove. Kao što nas jedenje hamburgera i čokolade – te masne i slatke hrane – preplavljuje osjećanjem ugode i tjera da jedemo još i kad nismo gladni, kao što gledanje pikesliziranih golih tjela na ekranu potiče fiziološku reakciju koja nas priprema za parenje, tako i slušanje ovakvih nota u nama okida evolucijski isklesane module za procjene interpersonalnih odnosa – i to nam godi. Jer bilo je adaptivno unositi što više energije kad nam se za to pruži prilika, bilo je adaptivno iskoristiti priliku za parenje kad nam se ukaže, bilo je adaptivno prepoznavati finese interpersonalnih veza unutar naše grupe. Ne sporim da možemo uživati u profinjenoj hrani i muzici, no teško ćemo ikada iskorijeniti fast food, pornografiju i turbo folk. Nažalost, kao što fast food nije baš najzdraviji, tako i ove pjesme govore o djevojkama koje karakterizira niže samopoštovanje, niža percepcija reproduktivne vrijednosti i biranje “manje privlačne” reproduktivne strategije 

I, na kraju, kad nam je jasno zbog čega nema pjesme o članku 7. Obiteljskog zakona ili o teološkoj interpretaciji svetosti braka (OK, možda i ima , ali nije hit! Nije Kemija, Bižuterija, Sve bi seke ljubile mornare ili božemiprosti Suspicious Minds), što više reći osim, čučaj čučaj mala! Čučaj Darwinovu Ispovjedaonicu!





Idući blog – Vuco i Živo Balato – lovac (janjetine) ili sakupljač (kapulice)

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
06. rujan 2024 09:45