U ovoj rubrici već smo imali prilike ugostiti na našim cestama vrlo rijedak Saab 900 Turbo. Krajem srpnja pronašli smo jedan još rjeđi – 900 Cabrio u sedam godina proizvodnje izrađen u 38.888 primjeraka. A otvorena izvedba od 1986. godine, dakle već gotovo 30 godina, oduševljava ljubitelje vožnje bez krova diljem svijeta. Što je uopće toliko privlačno i posebno u nezgrapnom četverosjedu s platnenim krovom?
Foto: Ivan Lacković
Rođenje ovog nimalo klasičnog automobila, jer mu i bez platenenog krova ostaje karakteristični štreberski nastup, u prvom redu treba zahvaliti Amerikancima. Točnije, predsjedniku sjevernoameričke podružnice Saaba iz osamdesetih godina prošlog stoljeća Robertu Bobu Sinclairu, koji je šefovima centrale u Trolhattanu predložio cabrio-izvedbu ne bi li dodatno potaknula prodaju na američkom tržištu, pogotovo među bogatim stanovnicima Kalifornije. Prijedlog je objeručke prihvaćen, a prvi su prototipovi izrađeni već 1983. u specijalističkoj radionici ASC u Pasadeni. Potom je tadašnji šef dizajna Björn Envall u Švedskoj prekrojio standardnu trovratnu izvedbu Saaba 900 u osebujan cabriolet, ali su početni planovi za serijsku proizvodnju bili izuzetno skromni – u tri godine svega 6000 primjeraka.
No, nakon svjetske premijere u Frankfurtu, zvijezda je bila rođena. Vjerovali ili ne, na automobil se čekalo pune tri godine! Saab je tada odlučio cjelokupnu proizvodnju povjeriti finskoj tvrtki Valmet i prvi je primjerak s proizvodne trake sišao u ljeto 1986., a posljednji 38.888. punih sedam godina kasnije, u jesen 1993. Tako je Saab, koji su dotad birali isključivo sveučilišni profesori, liječnici, novinari i arhitekti, na kotače postavio model za čijim se upravljačem moglo sresti i preplanule ljepotice, biznismene...
Premda bez krova, 900 Cabrio nije se odrekao tradicije. Štoviše, još više je do izražaja došao karakteristični avionski zaobljeni vjetrobran, a upadljivi gumeni okvir putničke kabine, koji iza stražnjih sjedala prelazi u neobičan spojler, postao je znak raspoznavanja. Uz to, cabriolet je zadržao i sve ostale detalje karakteristične za svaki Saab. Tako je, osim već spomenutog avionskog vjetrobrana i najkvalitetnijeg čelika, od ostalih modela preuzeo i preglednu instrumentnu ploču sa skupinom analognih pokazivača i prekidača raspoređenih prema važnosti. Motor se, pak, pokreće okretanjem ključa u kontakt-bravici smještenoj u tunelu između sjedala, a prije izlaska iz automobila ručica mjenjača se ubacuje u hod unatrag i zaključava vađenjem ključa.
Ni pogon nije pogrešno nazvati posebnim. Saab je, naime, kao pionir turbo-ere početkom osamdesetih turbopunjače doveo do savršenstva. Kod konkretnog primjerka iz Pule ispod poklopca je smješten 2,0-litreni softturbo benzinac sa 145 KS (postojala je i atmosferska izvedba te snažnija 16 Turbo S od 175 KS) koji za razvod ventila koristi lanac. Pulski Saab iz 1993. koji je u iznimnom, originalnom stanju i dosad je prešao 196.000 kilometara, na vožnju nam je prepustio dugogodišnji vlasnik, pulski dizajner Željko Burić, poznat po uređenju brojnih kamenih vila po Istri. I iz prve smo se ruke uvjerili da je Saab 900 Cabrio doista nesvakidašnje udoban krstaš za četvero odraslih. U vožnji se šalta sjajno, motor vuče uvijek fino s poravnatom krivuljom momenta i bez osjetne turbo-rupe, a karoserija na neravninama podrhtava nevjerojatno malo za jedan cabriolet.
Burić pritom tvrdi da njegov Saab ne troši više od 8 litara, jer da turbo kod ove izvedbe motora nije zadužen prvenstveno za snagu, nego za nižu potrošnju. Inače, Burić je jedan od najvećih obožavatelja Saaba, a crni 900 Cabrio mu je već sedmi po redu (u svom je vozačkom stažu imao tek jednu kratku aferu s Lancijom). Automobil održava kod domaćeg gurua za automobile švedstkog proizvođača Elvira Milišića Elija, koji ove rijetke automobile poznaje u dušu, pa ni servisi nisu bolno skupi, a i dijelova se još uvijek nađe. Burić, međutim, nije imao kvarova, a za specifične dijelove Eli po potrebi kontaktira brojne europske ljubitelje legendarnog Saabrija (Saab + Cabrio). Na koncu, ovaj je automobil bezvremenskog dizajna na tržištu klasika već dulje vrijeme čvrsta valuta, a cijene im se kreću i do 25.000 eura ako su u besprijekornom stanju, s malo prijeđenih kilometara i velikim turbom.
Ukratko Pritiskom na tipku već za 10 sekundi pouzdani platneni krov uz pomoć elektike i hidraulike nestaje iza stražnjih sjedala. Rebrasti otvor na poklopcu motora upućuje na Turbo, branici su gumirani, a karakteristični trokraki aluminijski naplaci podižu opći dojam I nakon 23 godine u službi platneni krov se dobro drži. Dvolitreni softturbo benzinac od 145 KS na glasu je kao neuništiv. Saab 900 Cabrio osebujnog dizajna s gotovo okomitim vjetrobranom i karakterističnim spojlerom iznad poklopca prtljažnika nudi uživanciju u vožnji bez krova Instrumentna ploča tipičnog švedskog dizajna i ergonomije s pokazivačima i prekidačima raspoređenima prema važnosti. Motor se pokreće okretanjem ključa u kontakt- bravici između sjedala, a prije vađenja ključa ručica mjenjača se ubacuje u hod unatrag Fotelje od mekane kože sjajno se drže za godine, a dizajn je preuzet iz lovačkih aviona. Klima-uređaj, vrhunski audio, ABS, stakla pokretana elektrikom... BMW 325i Cabrio 1993. bio je jeftiniji čak 20.000 maraka! 900 Turbo Cabrio (1986. - 1993.) TEHNIČKI PODACI Motor benzinski, 4 cil. turbo Obujam 1985 ccm Snaga 107 kW/ 145 KS pri 5600/min Moment 202 Nm Nm pri 3800/min Mjenjač ručni, pet stupnjeva Dimenzije 468x169x140 cm Masa 1310 kg Pogon prednji Prtljažnik 346 l Brzina 190 km/h 0 do 100 km/h 11 sekundi Potrošnja 9,9 l/100 km Cijena novog (1993.) 60.400 DEM |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....