VREMEPLOV

VELIKI PREGLED: svi izumi koji su vožnju učinili puno ugodnijom, bržom i sigurnijom

Zavaljeni u udobno sjedalo, okupani glazbom iz radio uređaja, uživamo u osjećaju kontrole nad snažnim i štedljivim motorom. Ali, u proteklih 177 godina puno je truda uloženo i znoja proliveno da bi se do toga došlo…
 Mercedes-Benz

1839.

Elektro auto

Punih 47 godina prije pojave prvog auta s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem (1886. Karl Benz), Škot Robert Anderson proizveo je prvi elektro auto. Doduše, imao je obični akumulator za jednokratnu upotrebu. Bila su to više teretna kolica nego osobni auto.


1896.

Sinkronizirani mjenjač

Mijenjanje stupnjeva bez škripe i struganja izum je francuske tvrtke De Dion-Bouton, osnivača Alberta De Diona i Georgea Boutona. Prvi takav mjenjač imao je dva stupnja prijenosa, u modelu Populaire.

Marquis Jules-Albert de Dion - French nobleman who, together with  Georges Bouton and Charles TrÈpardoux, founded De Dion-Bouton automobile and railcar manufacturer company, operating from 1883 to 1932.  (Photo by Culture Club/Getty Images) *** Local Caption ***
Getty Images

1897.

Grijanje unutrašnjosti

Njemački inženjer Gottlieb Daimler, uz Karla Benza najznačajniji pionir auto industrije, samo 12 godina nakon dolaska prvog auta s motorom s unutrašnjim sagorijevanjem patentirao je i grijanje unutrašnjosti. Dotad se grijalo umatanjem u deke…


1898.

Hibridni pogon

Malo je poznato da je glasoviti Ferdinand Porsche bio i konstruktor prvog hibridnog auta. Model Semper Vivus samo na struju je imao autonomiju 40 kilometara, a s motorom od 3,5 KS punih 200 kilometara.


1900.

Poprečna ugradnja motora

Poprečni smještaj konstrukcijski je jednostavniji i u proizvodnji jeftiniji, jer štedi materijal i vrijeme. Pretežno dolazi u kombinaciji s prednjim pogonom. Izum je engleske tvrtke Brooke, a prvu primjenu imao je u modelu Daimler Critchley.


1901.

Mjenjač sa 5 stupnjeva

Engleski proizvođač Wolseley, kojeg su zajedno osnovali Herbert Austin i tvrtka Vickers, prva je primijenila mjenjač sa 5 stupnjeva prijenosa, i to odmah u svom prvom modelu 10 HP. Tvrtka je bankrotirala 1975. godine.

1902:  A Paris-Vienna Wolseley Racer driven by Julius Knight.  (Photo by Hulton Archive/Getty Images)
Getty Images

1903.

Pogon 4x4

Lohner Porsche Mixte prvi je auto u svijetu s pogonom na sva četiri kotača. Zanimljivo, taj je napredni austrijski elektro auto, težak 1500 kilograma, konstruirao Ferdinand Porsche, suvlasnik tvrtke zajedno s Jacobom Lohnerom.


1904.

Automatski mjenjač

Naravno, automatski mjenjač u autima američki je izum, tvrtke Sturtevant. Prvi put je ugrađen u znakovito nazvan model Automatic, a imao je 3 stupnja prijenosa. Tvrtka iz Massachusettsa i danas se uspješno bavi razvojem novih tehnologija.


1905.

Dva bregasta vratila

Tehničkom rješenju sa 2 bregasta vratila, u funkciji rotirajućih osovina za upravljanje ventilima, dosjetio se belgijski proizvođač Pipe. Jedno vratilo upravlja usisnim, a drugo ispušnim ventilima. Prednost: veća efikasnost rada motora.

Pipe car driven by Lucien Hautvast, Circuit des Ardennes, Belgium, 1904. Note Hautvast's unusual choice of headgear. The car failed to finish the race, completing one lap of the 118 kilometre circuit. (Photo by National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images)
Heritage Images/Getty Images

1907.

Kompresorsko punjenje

Američki model Chadwick Six prvi je imao mehaničko kompresorsko punjenje cilindara smjesom goriva i zraka. Punjenje se odvija proporcionalno okretajima i zato su ubrzanja uvijek snažna, a kontinuirana, bez neugodne pojave poznate kao turbo rupa.


1908.

Četiri ventila po cilindru

Louis Delage, osnivač francuske tvrtke za proizvodnju luksuznih auta Delage, izumio je sustav rada motora sa 4 ventila po cilindru. Prednost takvog rješenja je veći dotok zraka, pa uz jače ubrizgavanje i bolje sagorijevanje motor ima više snage.

Louis Delage, (c1900?). (Photo by National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images)
Heritage Images/Getty Images

1912.

Elektropokretač

Sve do 1912. motori su se palili kurblom i jakim rukama, a tada je američki Cadillac u model Touring Edition ugradio elektropokretač i elegantno paljenje ključem. Ruke više nije trebalo prljati...

circa 1955:  A 1906 Cadillac touring car at the Long Island Automotive Museum in New York State.  (Photo by Carsten/Three Lions/Getty Images)
Getty Images

1914.

Centralno zaključavanje

Donedavno ga nisu imali ni današnji jeftini auti, premda je centralno zaključavanje još prije čitavog stoljeća izumio američki inženjer James Scripss-Boot i ugradio u svoje modele iz serije Roadster.


1914.

Pokazivač razine goriva

Američki auti Studebaker Speedster i Touring bili su prvi auti s pokazivačem količine benzina u spremniku. Bio je to mehanički sustav mjerenja, no I takav bolji od pogađanja


1919.

Servokočnice

Španjolska tvrtka Hispano Suiza je u prvoj polovici 20. stoljeća bila cijenjena marka luksuznih i sportskih modela. Model H6 bio je prvi u svijetu sa servo uređajem za lakše kočenje i bolji osjećaj na papučici.

UNSPECIFIED - CIRCA 1911:  Engine of Hispano-Suiza car. 1911. BRA-65420.  (Photo by Branger/Roger Viollet/Getty Images)
Roger Viollet/Getty Images

1922.

Autoradio

Prve radio uređaje za aute počela je isporučivati američka tvrtka AC Light Six. Naravno, bila je to ekskluzivna dodatna oprema samo za odabrane modele kao što su bili Ford T, Daimler Light, Chevrolet Sedan…

(GERMANY OUT) Das erste Autoradio, ein Blaupunkt AS 5 aus dem Jahr 1933, eingebaut in einen amerikanischen Studebaker. (Photo by ullstein bild/ullstein bild via Getty Images)
ullstein bild via Getty Images

1923.

Disk-kočnice

Razvoj disk-kočnica počeo je još na samom početku 20. stoljeća, ali prvi veliki proizvođač bila je engleska tvrtka Harper. Disk kočnice omogućuju kraći zaustavni put, a time veću sigurnost od kočnica s bubnjem.

KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA

1924.

Aluminijski naplaci

Sportski Bugatti T35 opremljen 8-cilindarskim 2,0-litrenim motorom, osvajač prestižnih utrka kao što je Targa Florio, prvi je auto s aluminijskim naplacima. Napravljeno je samo 96 primjeraka.

George Eyston in a 1927 Bugatti Type 35B, (1927?). The Bugatti T35 was one of the most successful racing cars ever built, in terms of number of races won, dominating Grand Prix racing in the late 1920s. (Photo by National Motor Museum/Heritage Images/Getty Images)
Heritage Images/Getty Images

1925.

Sigurnosna stakla

Impozantni američki Rickenbacker Eight Super Sport bila je prva limuzina sa sigurnosnim staklima. U sudaru se mrve na poput zrna sitne dijelove, umjesto na velike i kao nož oštre komade.


1927.

Upravljanje na sva četiri

Tržišna karijera talijanske tvrtke Saba trajala je tek 2 godine, ali i to je dovoljno da bude ubilježena kao prva koja je tržištu ponudila sustav upravljanja na sva 4 kotača. Omogućuje veću okretnost i manji krug okretanja.

1936.

Dizelski motor

Prvi serijski auto s dizelskim motorom bio je Mercedes. Model 260 D imao je 4-cilindarski 2,5-litreni dizelaš od 45 KS. Prosječno je trošio 9,5 l/100 km, odnosno oko 40 posto manje od usporedivog benzinskog motora.

1938.

Električna stakla

Da tadašnja gospoda ne mora prozore spuštati ručno, već elegantnije na struju ponovno su se prvi pobrinuli Amerikanci. Buick Y bio je koncept luksuznog kabrioleta na kojem je premijerno pokazano to napredno rješenje.


1948.

Radijalne gume

Citroen 11 CV prvi je imao radijalne gume, umjesto dijagonalnih. To je povisilo cijenu auta, ali su konstrukcija i profil te gume donijeli bolju stabilnost, kraći put kočenja, veću izdržljivost…


1949.

Sigurnosni pojas

Airflyte, Metropolitan i Statesman, modeli američkog proizvođača Nash, bile su prve limuzine opremane sigurnosnim pojasevima. Međutim, ni to nije pomoglo tvrtki, bankrotiraloj već 1954.


1952.

Samoblokirajući diferencijal

Mehanički sustav koji omogućava najefikasniji prijenos snage na podlogu, posebno u zavojima bez obzira na neravnine i različitu trakciju pogonskih kotača, a time pridonosi sigurnosti, brzini i stabilnosti, prvi je imao španjolski sportaš Pegaso Z-102.


1953.

Hidropneumatski ovjes

Citroenov izum radi u sprezi hidrauličnog ulja i dušika upuhanog u kugle, a omogućava držanje stalnog razmaka od tla i istovremeno perfektnu udobnost vožnje, kao u fotelji. Prvi ga je imao model 15 Six H.


1954.

Klima s grijanjem

Nakon što je još 1939. klima uređaj (samo s funkcijom hlađenja) po prvi put ugrađen u Packard Super Eight, također američki Nash je na samom zalasku karijere, tik pred bankrotom, uveo i klimu s dodatnom funkcijom grijanja.


1954.

Mehaničko ubrizgavanje

U njemačkom sportašu Borgward Hansa RS 1500 prvi put je viđeno mehaničko ubrizgavanje goriva s rasplinjačem (i indukcijskim kalemom, odnosno bobinama s platinama). Postojali su i dvostruki rasplinjači.


1954.

Gume bez zračnice

Prvu gumu bez zračnice (tubeless) ugradio je na svoje modele američki proizvođač Packard. Puno su jednostavnije za montažu, lakše se krpaju u slučaju manjih rupa, sporije se prazne pri brzom bušenju…

1956.

Blokiranje vrata

Sve do pojave male francuske limuzine s motorom od 850 ccm, roditelji su strepili da djeca na stražnjem sjedalu tijekom vožnje ne otvore vrata. Dauphine je prvi imao sigurnosnu, dječju bravicu.


1957.

Tempomat

Dugačak impozantnih 5,67 metara, američki Imperial Le Baron prvi je omogućio opušteno krstarenje autocestama uz pomoć tempomata. Bila je to dodatna oprema, koju je odmah potom ponudio i Chrysler NewYorker.


1958.

Elektroničko ubrizgavanje

Suvremenije ubrizgavanje gorive smjese u cilindre putem senzora papučice gasa te elektronike koja šalje električne impulse elektromagnetskim brizgaljkama donio je Chrysler 300. Razvijeno je suradnjom s tvrtkom Bendix.


1961.

Zatvoreni rashladni sustav

Prvo hlađenje motora zatvorenim sustavom, sa ekspanzijskom posudom koja može primiti eventualni višak rashladne tekućine ako je ista prezagrijana i koja eliminira moguće mjehuriće zraka, ugrađeno je u Renault 4.


1961.

Turbopunjač

Karijeru serijske ugradnje turbopunjač je započeo u američkom Oldsmobileu F-85 Jetfire. Isporučivala ga je tvrtka Garett, a motor 3.5 V8 je umjesto atmosferskih 155 i 185 KS, razvijao 215 KS i imao bolje performanse.


1964.

Wankelov motor

NSU Spider od 50 KS prvi je auto s motorom njemačkog inženjera Felixa Wankela. Specifičnost mu je rotacijski hod klipa u ovalnom kućištu, a boljka upitne izdržljivosti do danas nije kvalitetno riješena.


1965.

Mehanički ABS

Luksuzni britanski coupe Jensen FF, s pogonom na sva 4 kotača, prvi je s mehaničkim uređajem kočenja ABS. Zasnivao se na primitivnom radu rotirajućih lamela i ventila u sklopu kotača i kočnica.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

1966.

Elektroničko paljenje

NSU Spider, auto koji je prvi imao Wankelov motor, ostaje zapamćen i kao prvi s elektroničkim paljenjem. Optimalan trenutak paljenja odabire elektronika, koja davanjem kontakta ključem prikuplja i obrađuje parametre rada motora.


1966.

Elektronički ABS

Jensen FF bio je i prvi s elektroničkim uređajem ABS. Senzori šalju informacije o okretajima svakog kotača posebno i reguliraju kočnički tlak za svaki kotač. Kočenje je precizno i bez blokiranja kotača.

Elektronisch gesteuertes ABS der zweiten Generation ab 1978 in der S-Klasse 
erhältlich
Mercedes-Benz

1967.

Brisači s intervalima

Fiat 125 donio je nov element komfora u vožnji. Rad brisača u intervalima uvelike je olakšavao vožnju po slaboj kiši, kad stalni rad brisača nije bio potreban pa je zato ponekad bio zamoran.

1972.

Zračni jastuk

General Motorsove limuzine iz programa Chevrolet, Cadillac, Buick i Oldsmobile prve su ponudile zračni jastuk. Doduše, u početku samo za vozača, kao dodatna oprema. Serijski je uveden 1978., u Mercedesu S-klase.


1974.

Katalizator

Odavno se razmišlja o smanjenju štetnih ispušnih plinova. Jedno od rješenja je katalizaor, čije saće apsorbiraju dio štetnih sastojaka iz ispuha. Prvi je bio ugrađen u američki Buick Electra.


1978.

Putno računalo

Raskošni Cadillac Seville prvi je imao putno računalo, sa čak 11 podataka. Pokazivao je prosječnu i trenutnu potrošnju, pa čak i približno vrijeme dolaska, preostalu udaljenost do odredišta…


1980.

Varijator faze

Mehaničko-hidraulični uređaj smješten na bregastom vratilu usisnih ventila, čija funkcija je zakretanje vratila u određenom trenutku i ranije otvaranje usisnih ventila, što daje više snage, prva je imala Alfa Spider 1750.


1981.

Navigacija (GPS) Čak 9 kg težio je prvi navigacijski uređaj ugrađen kao dodatna oprema u serijski auto (bez GPS sustava, uvedenog 1990.). Bili su to Toyota Crown i Honda Accord. Navigacija je koštala četvrtinu cijene auta.


1989.

Automatski zaštitni luk

Mercedes SL prvi je imao automatski izvlačiv čelični zaštitni luk iznad glava putnika (rollbar). Ako se karoserija nagne za više od 26 stupnjeva, senzori automatski elektromagnetskim putem aktiviraju luk za 0,3 sekunde.


1989.

Hibridni pogon

Eru hibrida pokrenuo je Audi, prototipom Avant Duo. Petcilindarski 2,1-litreni benzinac (133 KS) pokretao je prednje, a elektromotor (9,3 kW), težak 60 kg, stražnje kotače. Baterije su težile 200 kg.


1991.

Ksenonska svjetla

BMW 750i (E32) prvi je kupce počastio ksenonskim svjetlima, koja daju dvaput više svjetla, troše manje energije i traju dvostruko dulje od halogenskih. Umjesto žarnom niti, prostor je ispunjen plinom i elektrodama.


1995.

Senzor za kišu

Jedna od tehnoloških novosti Mercedesa E-klase (W210) bio je automatski rad brisača, kontroliran senzorima ugrađenim u vjetrobran. Ovisno o količini vlage na staklu, senzori automatski uključuju i isključuju brisače.


1995.

Uređaj protiv zanošenja

Opasno zanošenje, posebno vozila sa stražnjim pogonom, postalo je prošlost dolaskom Mercedesa S 600. Prvi je imao uređaj za regulaciju stabilnosti (ESP), čija elektronika prepoznaje gubitak kontrole nad autom i koči svaki kotač zasebno.

In Serie im S 600 Coupé

1997.

Common-rail

O izravnom ubrizgavanju common-rail (zajednički vod pod visokim tlakom) razmišljalo se i ranije, ali Alfa Romeo se prvi odvažio ugraditi serijski taj sustav (Bosch) u model 156 1.9 JTD.


2010.

Automatsko kočenje

Uređaj za automatsko kočenje, čiji senzori prepoznaju prepreku ispred auta i računajući brzinu vožnje te položaj papučice gasa i kočnice prema potrebi sam koči auto, ne čekajući reakciju vozača, uveo je Volvo u modelu S60.


2014.

Laserska svjetla

Laserske diode Audija R8 su 100 puta manje od diodnih, šalju svjetlosne valove iste dužine, a omogućuju do 1000 puta jače svijetlo od diodnog. Jaka i bijela svjetlost ugodna je za oči.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 19:34