Šest njemačkih automobilskih tvornica u vlasništvu Volkswagena jučer je bilo prisiljeno zaustaviti proizvodnju zbog nedostatka dijelova koje im nije isporučila Prevent grupa iz Bosne i Hercegovine.
Kompanija u vlasništvu najbogatijeg BiH biznismena Nijaza Hastora i njegovih partnera zaustavila je isporuku zbog nesuglasica oko novog ugovora s Volkswagenom.
Zastoj proizvodnje koji je počeo prošli četvrtak u pogonu u kojem se proizvodi Passat u ponedjeljak je zahvatio oko 10 posto njemačkih zaposlenika Volkswagena, objavila je priopćenjem kompanija. Svojim bi kućama s posla moglo biti vraćeno 27.700 radnika, najavila je kompanija. Proizvodnja Golfa neće se nastaviti do kraja ovog tjedna.
- Iznenađeni smo da je spor eskalirao do razine na kojoj je ozbiljno ugrožena proizvodnja - rekao je za agenciju Bloomberg Sascha Gommel, analitičar Commerzbanka. Volkswagen se našao u lošoj poziciji jer je spor izbio u izrazito neugodnom trenutku za kompaniju čija je reputacija narušena prošlogodišnjim otkrićem prevare s mjernim uređajima u automobilima.
U Commerzbanku predviđaju da bi zastoj proizvodnje Golfa i Passata kompaniju mogao stajati do 70 milijuna eura tjedno.
Prema izjavama koje su Bloombergu stigle iz Preventa, Volskwagen je pokušao preliti cijenu krize u kojoj se našao vlastitom krivnjom, na svoje dobavljače, što kompanija nije mogla prihvatiti.
U kratkoj izjavi za Jutarnji, Aida Salkić, glasnogovornica grupe, objasnila je da je riječ ”o izoliranom slučaju vezanom za isporuku jednog dijela komponenti koje se koriste u interijerima vozila”.
- S obzirom da su uključena društva pravno i ekonomski odvojena, ne možemo davati komentare u njihovo ime. Proizvodne aktivnosti Prevent Grupacije se odvijaju neometano, rekla nam je Salkić.
Sudski proces Razgovori Preventa i Volkswagenovih tvrtki jučer su nastavljeni. Münchenski dnevnik Süddeutsche Zeitung objavio je u nedjelju da Prevent grupa od Volskswagena traži 58 milijuna eura odštete za prekid i preformulaciju starog ugovora.
Prevent se pritom oglušio na odluku njemačkog suda da treba nastaviti s isporukom dijelova Volkswagenu. Prevent grupa je najveća privatna bosanska kompanija u vlasništvu bosanskog poduzetnika Nijaza Hastora i njegovih partnera.
Grupa je snažan igrač na njemačkom automobilskom tržištu i kroz svoje tvrtke Halog GmbH i Cascade International Investments GmbH drži 15,2-postotni udio u Gramar AG, njemačkoj kompaniji za proizvodnju autosjedala.
Narudžba koju je raskinuo Volkswagen uključuje i 500 milijuna eura težak ugovor s Preventovom tvrtkom za proizvodnju automobilskih sjedala Car Trim koji je trebao stupiti na snagu početkom sljedeće godine. Prevent od Volkswagena traži odštetu za troškove adaptacije pogona napravljene s ciljem preuzimanja novog posla.
Konflikt, kažu poznavatelji autoindustrije, zorno prikazuje rizik kojem se proizvođači automobila izlažu kada zavise o vanjskim dobavljačima dijelova, čiji se proizvodi u pravilu naručuju u trenutku kada dospijevaju narudžbe, što znači da dijelovi stižu u tvornicu bez čekanja u skladištu. To smanjuje troškove proizvodnje, ali povećava rizik potresa u cijelom lancu, ako bilo koji od dobavljača zastane s isporukom. U rješavanje problema Volkswagena s dobavljačima uključila se i njemačka savezna država Donja Saska, čiji je ministar gospodarstva Olaf Lies član Nadzornog odbora Volkswagena.
- Ishod pregovora neće biti samo rješenje postojećeg spora, nego bi mogao dati i odgovor na ključno pitanje o modalitetima buduće suradnje proizvođača automobila i njihovih ugovornih suradnika - rekao je jučer Lies za Deutschland radio.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....