Loš tajming

VALAMAR RIVIERA:'Na turističkoj burzi u Londonu partneri nas ispituju o promjenama PDV-a u Hrvatskoj jer su zabrinuti da će doći do povećanja cijena'

Davor Brenko, Valamar Riviera
 Arhiva / Hanza Media

Umjesto da se poput konkurenata fokusiramo na pripreme za 2017. i za dalje, u svim razgovorima s partnerima s britanskog i drugih tržišta pitaju nas o promjenama porezne politike, izjavio je u ponedjeljak poslijepodne na turističkoj burzi WTM u Londonu potpredsjednik za prodaju i marketing Valamar Riviere Davor Brenko.

Brenko je to izjavio na hrvatskom štandu WTM-a koji je u ponedjeljak po 37. puta otvorila vrata za oko pet tisuća izlagača, oko 100 tisuća posjetitelja profesionalaca i oko tri tisuće novinara iz cijelog svijeta i na kojem se očekuje sklapanje ugovora ukupno vrijednih oko 2,5 milijardi funti.

"Partneri su zabrinuti slično kao i mi. Nije jasno zašto se tako važne porezne promjene donose potkraj godine kada se već puno toga ugovorilo za 2017., a nije ni jasno kako da iščitavamo te promjene", kazao je Brenko.

Povećanje cijena moguća posljedica

Jedna od posljedica povećanja stope PDV-a s 13 na 25 posto za usluge ugostiteljstva moglo bi biti povećanje cijena, što po Brenkovim riječima također brine partnere, jer bi njihovi klijenti-turisti iz Europe to mogli shvatiti kao povećanje cijene putovanja kao i da je Hrvatska postala skuplja destinacija.

Brenko ističe da povećanje PDV-a dolazi baš u godini kada smo kao destinacija konačno uspjeli malo više zainteresirati velike svjetske touroperatore i hotelske lance da se uključe u velike hrvatske turističke projekte.

"Ipak, ne očekujemo da će partneri zbog toga otkazivati ugovore za 2017. ili da će manje gostiju doći s britanskog i drugih stranih tržišta, ali da nas sada gledaju manje entuzijastično jako je primjetno te kažu da im je sve to jako čudno i zbunjujuće", kazao je Brenko.

U vezi cijena smatra da će one dijelom stvarno rasti, kao i da će se dio ugostiteljstva okrenuti sivoj ekonomiji.

Očekuje pad investicija u zajedničke projekte na tržištima, uključujući zračne prijevoznike, a slično misli i predsjednik Udruge hrvatskih putničkih agencija (UHPA) Boris Žgomba.

"Loš je tajming za donošenje takvih važnih zakona o PDV-u, i to preko noći, bez konzultacija i rasprava sa sektorom i bez mogućnosti da se na to itko pripremi s obzirom na kratko vrijeme od prijedloga do pune primjene od manje od dva mjeseca. To je ispod svake razine Vlade koja bi trebala voditi računa o svom gospodarstvu, a ne da mijenja pravila igre kada je igra već počela", upozorio je Žgomba.

Analiza: u iduće tri godine 12 milijardi kuna manje investicija

Prema analizi konzultantske kuće HDC i konzultantice Sanje Čizmar, ako bi se međustopa PDV-a povećala s 13 na 25 posto, turizam i ugostiteljstvo izgubili bi oko 12 milijardi kuna investicija u iduće tri godine.

"Povećanjem stope vratili bismo se na oko 2 milijarde kuna investicija godišnje, za razliku od 4,3 milijarde kuna koliko su bila ulaganja ove godine, što je rezultat i uvođenja međustope", ističe Čizmar predviđajući da bi to moglo smanjiti konkurentnost hrvatskog turizma, ali i zatvoriti objekte pa i oko 10 tisuća radnih mjesta.

Posljedica bi, prema analizi, mogao biti negativan utjecaj na rast BDP-a, smanjene proračunskih prihoda i povećanje sive ekonomije.

Na WTM-u se oko PDV-a komentiralo i da bi Hrvatska s tim povećanjem imala najveći PDV za ugostiteljske udruge među zemljama EU-a, uz Mađarsku i Dansku gdje je to 27 odnosno 25 posto, dok je među mediteranskim zemljama definitivno prva.

Naime, Francuska, Italija i Španjolska imaju stopu od 10 posto, Portugal 13 posto, Cipar 9 posto, Austrija 8 posto, dok je prosjek te stope za cijelu EU 15,1 posto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 02:42