- Prisiljen sam otpuštati ljude. Sada ih je već šestero manje. Smanjit ću plaće, a povećati cijene - požalio nam se Josip Dujmić, ugostitelj koji je stekao ime i reputaciju ne samo kvalitetom proizvoda nego i dobrim odnosom prema svojim zaposlenicima, opisujući kako će se nove mjere odraziti na njegovo poslovanje. Godinama je u poslovanju bilježilo stabilan rast, no sada je zabrinut.
Njegove Karijole, tri pizzerije u Zagrebu i na Visu, definirale su standard proizvoda i usluge. Zamoljen da komentira najnovije porezne mjere, reagirao je vrlo emotivno i izjavio kako bi rado napisao disertaciju na tu temu kad bi od nje bilo ikakve koristi. Njihov smisao ukratko nam je prepričao.
Suludi harač
- Bio sam zaprepašten najavom povećanja stope PDV-a sa 13 na 25 posto. Totalno je suludo da netko gospodarsku granu kakva su turizam i ugostiteljstvo, s takvom stopom rasta i s takvim udjelom u ukupnom gospodarskom prihodu, ide kažnjavati takvim mjerama. Običan harač, prebacivanje iz jedne kese u drugu. Sramotna je i argumentacija da smo jeftiniji od zapadnih susjeda za trideset posto. Pa naravno. To je naš glavni adut privlačnosti i sad si ga sami uništavamo. Kratkovidne i autodestruktivne mjere - energično objašnjava Josip Dujmić i ukazuje na još neke, kako je rekao, anomalije.
- Posebno je žalosno što su ovih mjera, dok turizam u kontinentalnoj hrvatskoj intenzivno napreduje, pošteđeni samo veliki hotelski lanci. Pogoduje se, dakle, krupnom kapitalu, a k tome još stranim poduzetnicima koji su većinom vlasnici hotelskih lanaca - dodaje Dujmić.
Svjedoci sličnih reakcija ugostitelja bili smo i u kratkoj anketi među deset ugostitelja u centru Zagreba. Naime, zbog povećanja poreza na dodanu vrijednost sa 13 na 25 posto, ugostitelji su već u prvim minutama nove godine morali prilagoditi svoje blagajne. Većina njih tada je i povisila cijene.
Pet ugostitelja nam je reklo da je već povećalo cijene domaćih pića ili da ih namjeravaju povisiti nakon što izrade nove cjenike. Ljubitelji kave kod njih će svoj omiljeni crni napitak morati platiti kunu više, a jednako toliko rast će i cijene čaja, gaziranih i negaziranih sokova, kao i domaćih vina i piva. Dvoje vlasnika kafića najavilo je da će ipak najprije pričekati i vidjeti što će napraviti drugi ugostitelji iz njihova susjedstva, pa tek onda prilagoditi cijene da budu konkurentni. Troje ugostitelja reklo nam je, pak, ne namjeravaju dizati cijene. Trošak povećanja poreza, naglasili su, snosit će na vlastitim leđima kako bi privukli goste.
- Za sada nećemo dizati cijene, a vidjet ćemo kako će se situacija razvijati - rekao je jedan vlasnik kafića na atraktivnoj lokaciji blizu Vodnikove ulice, koji je želio ostati anoniman.
No, mnogi su ugostitelji izrazili zabrinutost zbog toga kako će se povećanje poreza odraziti na broj gostiju. Na dizanje cijena pića, kažu ugostitelji, prisililo ih je povećanje stope PDV-a. Također, ugostitelji ističu da će na njihovo buduće poslovanje najznačajnije utjecati rast cijene kave, koja im je često najprodavaniji proizvod.
- Sve cijene dižemo za kunu, osim cijena stranih alkoholnih pića jer se kod njih porez nije mijenjao. Cijena kave porasla je za jednu kunu, a očekujemo da će se to odraziti i na broj ljudi koji dolaze kod nas. Ipak, nemamo drugog izbora osim podići cijene jer su one bile prilično niske - rekli su nam u jednom kafiću u zagrebačkom kvartu Martinovka.
Težak posao
Povećanje poreza na dodanu vrijednost ugostitelje je neugodno iznenadilo. Naime, Strategijom razvoja turizma Republike Hrvatske do 2020. godine bilo je najavljeno da će se PDV smanjiti, a ne povećati.
- Očekivao sam smanjenje PDV-a, a ovo povećanje me iznenadilo. Kava će poskupjeti barem za jednu kunu, a profitne marže na nju i dalje su velike. Osim toga, moglo bi doći i do smanjenja prometa. No, smatram da na Jadranu, gdje su većina gostiju u sezoni stranci, povećanje cijena ugostiteljima neće značiti puno. Dapače, prošle su godine gosti ocijenili naše cijene kao pristojne u usporedbi s drugim europskim zemljama - rekao je dugogodišnji ugostitelj Miroslav Folnegović.
- Ugostiteljstvo je jako težak posao, koji ljudi često ne razumiju. Riječ je o biznisu u kojem ima jako puno skrivenih davanja, a i prilično je teško voditi taj posao - dodao je Folnegović.
Agropošta: Proizvode izvozimo pa nas rast PDV-a neće jako pogoditi
- Smatramo da nas povećanje PDV-a na 25 posto za ugostiteljske usluge neće nas jako pogoditi jer 70 posto svojih proizvoda izvozimo - odgovorili su nam iz Agropošte na pitanje kako će se povećanje stope PDV-a u ugostiteljstvu odraziti na njihovo poslovanje.
Oni tvrde da se na izvoz mogu osloniti čak i ako potražnja za njihovim proizvodima padne. Kako su pojasnili, svoje proizvode ugostiteljima prodaju po prosječnoj cijeni od 3,33 kune plus PDV po vrećici, dok ih ugostitelji prodaju po cijeni od 10 do 18 kuna. U Agropošti smatraju da vlasnicima kafića i drugih ugostiteljskih objekata daju dovoljno prostora za manevre. Agropošta proizvodi prirodne sirupe koje na tržište plasira u specifičnoj količini i ambalaži. (lv)
Zmajska pivovara: Nećemo dizati cijene piva jer želimo pomoći ugostiteljima
- Ne planiramo dizati nabavne cijene piva i time ćemo pokušati olakšati ugostiteljima prilagodbu na novi sustav oporezivanja ugostiteljskih usluga - odgovorio je Andrej Čapka, direktor prve hrvatske craft pivovare, na pitanje hoće li povisiti nabavne cijene njihova piva.
Upravo takav scenarij zabrinjava ugostitelje, no iz Zmajske pivovare naglašavaju da će okvirna cijena nabavnog piva ostati ista. Cijena njihova najpoznatijeg proizvoda Pale Ale u kafićima se dosad kretala između 18 i 20 kuna.
Iako bi se zbog rasta cijene energenata i nabavnih cijena te više stope PDV-a mogao očekivati još jedan udar na ugostitelje, u Zmajskoj će im pivovari pokušati olakšati život i prvo, kako su rekli, snimiti situaciju na tržištu. Ipak, smatraju da će ljubitelji craft piva i dalje piti svoje omiljeno piće bez obzira na poskupljenje od kunu, dvije. (lv)
Franja Caffe: Ne vjerujemo da će ugostitelji doista povećati cijene kave
- Povećanje stope PDV-a na ugostiteljske usluge sa 13 na 25 posto neće utjecati na naše poslovanje, niti vjerujemo da će ugostitelji povećati cijene kava u svojim kafićima - izjavila je Melita Rupić iz tvrtke Franja Caffe.
S ulaskom u 2017. ugostitelji su najavili poskupljenje kave za kunu do dvije, no u Franja Caffeu smatraju da se to ipak neće ostvariti. U slučaju da se to na određenim lokacijama i dogodi, kao na primjer u centru Zagreba, ne misle da će ljubitelji kave zbog toga mijenjati svoje navike. Franja Caffe kavu prodaje po cijeni od 75 kuna plus PDV po kilogramu i ne planira snižavati niti povisivati cijene. (lv)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....