VEDRAN PETEH/MARKO MIŠČEVIĆ/CROPIX
Mladi talenti

Predvodnici nove generacije odgovaraju na vječito pitanje: "Može li se kod nas živjeti samo od glazbe?"

Perspektivni izvođači hrvatske glazbene scene Nela Đinđić, Tomislav Marić ToMa i Alen Đuras podijelili su svoja razmišljanja o životu glazbenika u Hrvatskoj.

Perspektivni izvođači hrvatske glazbene scene Nela Đinđić, Tomislav Marić ToMa i Alen Đuras podijelili su svoja razmišljanja o životu glazbenika u Hrvatskoj.

Snovi iz najranijeg djetinjstva o nastupima pred imaginarnom publikom u dječjoj sobi nekima se i ostvare pa dočekaju svojih pet minuta pred toliko željenom stvarnom masom ljudi. Iako će vam predvodnici nove generacije glazbenika reći da svi oni žive za glazbu, pravo je pitanje može li se od nje živjeti? Osobito ako govorimo o relativno malom tržištu kao što je Hrvatska. Novih mladih imena na našoj glazbenoj sceni u zadnjih nekoliko godina zaista ne nedostaje, no neki ipak privlače više pažnje od drugih pa im taj život od glazbe, čini se, polazi za rukom.

Ako imalo pratite našu glazbenu scenu teško da su vas zaobišli Antonela Đinđić, Tomislav Marić ToMa i Alen Đuras. Nela i Đuras prvi izlazak iz anonimnosti duguju popularnom glazbenom showu "The Voice", a ToMa, "dečko iz Žepča" kako sebe voli nazivati, srca publike počeo je osvajati 2021. na Dori s pjesmom "Ocean of love".

Konobario sam, vozio taksi, prao suđe u restoranu, radio kao novinar… Sva ta zanimanja su mi dala neka iskustva koje me danas čine zrelijim, kaže ToMa

No, nije realno pomisliti da će im jedan trenutak bljeska garantirati uspjeh. Njega više duguju činjenici da od svih troje jedino ToMa ima posao van glazbene karijere. Radi kao DJ na bravo! radiju i to više iz gušta nego iz potrebe, što znači da se kombinacijom talenta i truda u našoj maloj Hrvatskoj itekako može živjeti od glazbe. Đuras to radi, kako kaže, već osam godina. Ipak, nije tako jednostavno kako zvuči. Moje pitanje moraju li mladi glazbenici "svaštariti" da bi opstali sve ih je pomalo zbunilo, no prisjećajući se toga koliko često su prisutni na društvenim mrežama, na različitim eventima, ili pak redovito surađuju s nekim brendovima kako bi povećali svoju pojavnost i doseg, priznaju kako su sve takve aktivnosti nužne, dokle god glazba ostaje glavni fokus.

A živjeti od glazbe ne znači samo živjeti od prodanih albuma ili koncerata koji su cilj svakom mladom izvođaču nego imati i redovite plaćene svirke, odnosno gaže poput onih u kafićima i restoranima, pjevanja na svadbama ili nekim drugim događanjima. Takvih angažmana bi se kroz godinu trebalo nakupiti dovoljno da si od zarade izvođači mogu platiti snimanje pjesama i spotova što je, svi se slažu, "skup sport".

Paprene cifre

Za jednu pjesmu i kvalitetan spot treba izdvojiti poštenih nekoliko tisuća eura, kaže ToMa. "Ja ću biti sretniji ako ću odraditi nekoliko gaža na vjenčanjima i te novce uložiti u spotove i nove pjesme, dok je nekima to ispod časti. Uostalom, sve te početne svirke po restoranima, kafićima, pubovima, svi poslovi koje mladi glazbenici imaju dok grade temelje karijere zapravo vode ka ostvarenju snova. Konobario sam, vozio taksi, prao suđe u restoranu, radio kao novinar… Sva ta zanimanja su mi dala neka iskustva koje me danas čine zrelijim i odgovornijim. Svaštarenje nije nužno loša stvar. Gora je lijenost", napominje ToMa.

U prosjeku izvođači godišnje izdaju tri pjesme pa 26-godišnjak, kojeg trenutačno gledamo i u showu "Tvoje lice zvuči poznato", prepušta nama da sami izračunamo koliko je to zapravo skupo. "Svakako je teško, skupo, zahtjevno, ali mislim da netko tko stvarno jako želi snimiti svoj album nađe način. I ne moraju svi odmah s prvom pjesmom raditi s najboljim i najskupljim producentima i instrumentalistima, sve se to može napraviti u nekoj varijanti nižeg budžeta. Po meni je samo bitno da jako grizeš i da to jako želiš", nadovezala se Nela.

"Spotovi mogu stajati od tisuću do 30-ak tisuća eura", napominje Đuras. Mnogi smatraju da je mladim glazbenicima danas teže nego njihovim starijim kolegama baš zato što različiti talent showovi danas svako toliko iznjedre sve više perspektivnih imena, a bilo to fer ili ne, dobar glas nije dovoljan za uspjeh. I dok po Đurasu sve ovisi o tome koliko tko grize i koliko je voljan riskirati i truditi se "kao da nema sutra", ToMa se slaže da je konkurencija velika, ali dodaje da mjesta ima dovoljno jer nitko ne sluša samo jednog izvođača. Nela pak ima suprotno mišljenje pa kaže: "Hrvatska je premala zemlja da bismo pričali o nekakvoj konkurenciji uopće. Pa čak mislim i svjetske zvijezde kao što su Ariana Grande i Taylor Swift, ja ih ne vidim kao konkurenciju. Jednako bih otišla i na jedan i na drugi koncert tako da uopće ne bih pričala o nekoj konkurenciji."

Spotovi mogu stajati od tisuću do 30-ak tisuća eura, napominje Alen Đuras

U jednom su jednoglasni - mjerilo uspjeha je publika koja skupa s tobom na tvojim koncertima pjeva tvoje pjesme. "Počnimo od toga da napuniš neku dvoranu, možeš početi od male dvorane - 50 ljudi, pa idući koncert 100 pa 150 pa 500, malo po malo. Jedino mjerilo uspjeha za mene je publika, kupljene karte i da ljudi pjevaju tvoje pjesme od početka do kraja" kaže Nela. Slažu se i u činjenici da bi teško stali iza pjesme u koju ne vjeruju. Za njih troje komercijala nije nužno pravi put i bitno im je osjećati pjesmu jer je teško uspjeti ako izvodiš nešto u čemu sam/a ne vidiš smisao. "Znam da je to teži put, ali ne bih htio snimati nešto što se meni ne sviđa. To postanu hitovi i onda pjevaš na nastupu pjesme kojima ti ne vjeruješ. Jako je bitno raditi, snimati pjesme sa srcem i dušom pa ako se desi karijera super, ako ne i to je u redu", smatra Đuras.

Odnos s publikom ne ostvaruju samo na nastupima nego i putem društvenih mreža. Smatraju da je važno održavati kontakt s ljudima jer bez njih ne bi postojali. ToMa se nada da će zauvijek biti onaj tip glazbenika koji odgovori na svaku poruku na Instagramu i na svaki komentar. "Ako je netko imao vremena i potrebu meni se javiti, ja moram naći vrijeme odgovoriti toj osobi. Publika mora znati da je cijenjena", kaže. Publika svakako određuje uspjeh, no on za svaku osobu ne znači nužno iste stvari. Za Nelu sve počinje od talenta. "On je kao neka iskra koja u startu postoji. Može se ugasiti, a može i nastati požar od toga. Požar koji bih nazvala uspjehom je mogućnost za živjeti, raditi, imati cilj i držati se svoje originalnosti - nikada ne odustati od toga tko si, bez obzira na to što ćeš se putem susretati s negativnim kritikama."

Planovi za budućnost

Đuras pak na valu svog talenta kojeg je prvotno prepoznao poznati hrvatski glazbenik Ante Gelo s kojim je godinama nastupao danas okreće novu stranicu: "Odlučio sam izaći iz benda i vodim se onom - nova godina nova stranica. Želim napraviti potpuni rebranding sebe i trenutno sam zadovoljan. Upiti redovito stižu, gažira se, tako da sam jako sretan s trenutnom situacijom."

ToMu već poznajete i u drugoj ulozi osim ove glazbene i možete ga čuti kada upalite bravo! radio u poslijepodnevnim satima, Nelu biste jednog dana mogli sresti u njezinom vlastitom brunch baru kojeg planira otvoriti ako joj se karte tako poslože, a Đurasa stalno vuče kreativa pa bi se možda okušao u kreiranju neke buduće aplikacije. Ne sumnjam da bi se u svakoj ulozi dobro snašli, no drago mi je da se za sada drže prvotnog plana. "Da, glazba je definitivno moj put i bavit ću se njome cijeli svoj život", kaže Đuras, a Nela je po tom pitanju isto odlučna: "Znate kako se kaže, ako imaš plan B, onda je plan A jako labilan, tako da ja nemam plan B definitivno". ToMa je možda i najviše riskirao: "Ja sam zbog glazbe napustio fakultet (studij građevine). Nemam plan B (smijeh)" pa što zaključiti nego da se zbog njih nadam da nikada neće morati odustati od svojih snova.

Linker
01. svibanj 2024 09:16