FENOMEN TVRTKI KOJE SU OTPORNE NA KRIZU

Padali su prihodi, bojao sam se kraha. Zato sam prodao tvrtku. To je spas

Govorili su mu da je lud i nisu ga ozbljino shvaćali. Govorili su mu da se od toga ne može živjeti, da nitko ni ne razumije čime se on točno bavi i što je to zapravo GPS. Da će propasti i ludo utrošiti novac. No, Neven Čolić vjerovao je u ono što je započeo. Vjerovao je da će satelitska navigacija biti sastavni dio svakodnevnog života i vjerovao je u uspjeh

Cifra je tajna

Prije nekoliko dana taj se uspjeh i ostvario.

Njegovu tvrtku Navigo sistem kupio je Garmin, najveći svjetski proizvođač uređaja za satelitsku navigaciju, koji je prije tri mjeseca proslavio prodaju stomilijuntog uređaja, čime su on i njegovih 19 zaposlenika koji rade u zagrebačkom Blatu postali dio velike grupacije od 9800 zaposlenih i čiji su godišnji prihodi 16 milijardi kuna. Navigo sistem tako odlazi u prošlost, a nova tvrtka zvat će se Garmin Zagreb . Koliko je vrijedna nova Garminova akvizicija u Hrvatsku pitanje je na koje, zbog tajnosti podataka, Čolić nije dao odgovor, no sretan je prije svega zbog zaposlenika.

- Kada imate konstantan pad prodaje u posljednjih pet godina, imate dvije mogućnosti. Ući u Garmin ili otpustiti ljude. Odlučili smo se za ovo prvo. Zaposlenici sada imaju veću sigurnost, a posao će im praktički ostati isti. Da, nakon što sam prodao tvrtku bio sam emotivno prazan, no shvatio sam da mi se posao neće nimalo promijeniti - kaže Neven Čolić, inače inženjer geodezije. Tvrtku je osnovao 2000. godine. Bio je jedini zaposlenik i odmah je krenuo s distribucijom Garminovih uređaja.

Upornost u poslu

Budući da navigacijski uređaj ne znači ništa bez digitalne karte, odmah je okupio tim stručnjaka za kartografiju i krenuli su izrađivati takve cestovne karte Hrvatske i okolnih zemalja.

- Bez karte, vi imate samo bijelo polje i plavu točkicu na tom polju. Napravili smo prve digitalne cestovne karte Hrvatske, Slovenije i ostalih okolnih zemalja i tako stvorili Adria Route, poznati brend u kartografiji. Kasnije je napravljena topografska karta, Adria Topo. I tako su stvoreni svi preduvjeti - sjeća se Čolić.

Satelitska navigacija, posebice u cestovnom prometu, postajala je sve popularnija pa su se uređaji počeli masovno prodavati.

Ono zbog čega se Garmin i zaljubio u ovu tvrtku bio je market share. Čak 81,3 posto građana koji imaju uređaj sa satelitskom navigacijom u Hrvastkoj koriste Garmin.

U vrijeme prije krize i prije pojave pametnih mobilnih uređaja Navigo sistem, prema portalu poslovna.hr, imao je briljantnu financijsku bilancu.

U raljama krize

Navigo je 2007. imao prihode od oko 52,3 milijuna kuna i dobit od oko 11 milijuna kuna. Sljedeće godine prihod im je porastao na 56 milijuna kuna, dok im je dobit bila nešto manja - 7,7 milijuna kuna. Do 2011. godine prihodi i dobit su konstantno padali, da bi 2011. godinu zavšili s prihodima od 32,6 milijuna kuna i dobiti od tek, u odnosu na godine prije krize, 613,5 tisuća kuna.

- Prihodi su pali. Prije svega zbog krize i zbog neplaćanja trgovaca. Mi smo imali slučaj da je većina maloprodajnih lanaca tehničkom robom propala. Otišli su stečaj i tada se kao vjerovnik trebaš naplatiti. Zbog krize je pala i cijena uređaja. Prije krize jedan srednji uređaj stajao je tri tisuće kuna, a danas stoji 700 kuna. Danas najskuplji uređaj stoji tri tisuće kuna, a nekad je koštao 10 tisuća kuna. I još jedan stvar. U krizi se manje i putuje - objašnjava Čolić.

Pad prihoda nije pao samo Navigu, već i njegovu sadašnjem kupcu.

Garmin je lani imao prihode od 2,72 milijarde dolara , dok im je dobit iznosila oko 542 milijuna dolara. Prije krize, 2008. godine, prihod im je iznosio oko 3,49 milijuna dolara, dok im je zarada bila oko 733 milijuna dolara.

Unatoč smanjenu prihoda, tvrtka je i dalje bila na stabilnim nogama. Prije svega, istaknut će supruga Ana Čolić, zbog racionalnosti.

- Svu dobit koju smo ostvarivali u zlatna vremena uložili smo u tvrtku. Ulagali smo u razvoj, u novu zgradu i ljude. Danas nismo opterećeni kreditom - kaže Ana Čolić, voditeljica marketnga.

U tvrtki sa 19 zaposlenika uglavnom rade inženjeri geodezije, diplomirani ekonomisti i prodavači.

Upravo su razvili mobilnu aplikaciju za turističke zajednice, a uskoro očekuju angažman na izradi digitalnih karata za države u EU.

- Ako smo napravili karte za zemlje regije, ništa nas ne sprečava da to isto radimo i u Švicarskoj ili Švedskoj. Prema dogovoru, Garmin će nas angažirati u tom dijelu posla jer ljudi koji rade u tvrtki imaju veliko znanje i to je ono što sam uvijek cijenio. Zato imamo malu fluktuaciju ljudi u firmi. Odlazili su samo oni koji nisu mogli zadovoljiti - kaže Neven.

Budućnost posla

Iako su Garminu dio prihoda odnijele mobilne aplikacije za cestovnu navigaciju, Čolići ističu kako se aplikacija i uređaj ne mogu mjeriti, prije svega zbog digitalnih karata koje su na mobilnim uređajima vrlo loše.

Što se pak budućnosti tiče, u velikom je porastu prodaja navigacijskih uređaja za sportaše, koja je, uz cestovni, nautički i avijacijski, jedan od segmenata kojim se bavi Garmin.

- Vi već danas imate satove koji pokazuju koliko ste pretrčali, vozili bicikl, koliko ste zamaha napravili rukama za vrijeme plivanja, kakav je uspon po kojem trčite ili kakav je vjetar za vrijeme jedrenja. Porast prodaje takvih uređaja je velik i to je ono što sada ide - istaknuli su Čolići.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 08:27