VELIKE TEŠKOĆE

KREĆU PREDNARUDŽBE ZA iPHONE X, A KOMPANIJA JE U DOSAD NEVIĐENIM PROBLEMIMA Isporuka najiščekivanijeg pametnog telefona mogla bi dramatično kasniti

 REUTERS

Sutra počinju prednarudžbe za vjerojatno najželjnije iščekivani uređaj posljednjih godina - Appleov iPhone X. Ujedno, sutra bi napokon trebale biti poznate i hrvatske cijene za telefon koji će u SAD-u koštati 999 dolara za model sa 64 GB memorije, a u Njemačkoj 1179 eura, što znači da bi, sudeći prema dosadašnjim iskustvima, kod nas mogao stajati i do 10 tisuća kuna. U svakom slučaju neće biti jeftiniji od 9 tisuća kada napokon krene u prodaju 3. studenog.

Međutim, sve i ako ste spremni izdvojiti skoro dvije prosječne mjesečne plaće za najnoviji Appleov uradak, postoji velika mogućnost da ga velika većina zainteresiranih neće moći dobiti još barem nekoliko mjeseci. Već tjednima kruže glasine da se Apple suočava s ogromnim proizvodnim poteškoćama, zbog kojih gotovo sigurno neće imati dovoljno telefona za blagdansku sezonu (a pošto je Hrvatska tradicionalno na začelju prioritetnog dobavljačkog lanca, krajnje je upitno koliko će veliki kontingent biti alociran za nas u toj prvoj tranši). Problem je navodno nastao zbog prevelike sofisticiranosti sustava za prepoznavanje lica, odnosno takozvane TrueDepth kamere.

Prema informacijama analitičara s Wall Streeta koje je objavio Bloomberg, Apple je tome pokušao doskočiti tako što je svojim podizvođačima diskretno poručio da malčice umanje rigoroznu preciznost sustava za prepoznavanje lica, čime bi ih bilo lakše proizvoditi. Uvijek pouzdani Ming-Chi Kuo iz agencije KGI Securities predviđa da će Apple imati samo 2 do 3 milijuna primjeraka iPhonea X na premijerni dan prodaje te između 25 i 30 milijuna komada za cijelu blagandski kvartal. Njegova prethodna prognoza kretala se oko 40 milijuna. To je za Apple vrlo loše, jer je, usporedbe radi, u istom razdoblju 2016. godine prodano 78 milijuna primjeraka iPhonea (premda se ta brojka odnosi na sve tada postojeće modele).

Apple, naravno, negira da je tražio od svojih partnera da interveniraju u tehnologiju. “Bloombergova tvrdnja da smo reducirali preciznost značajke FaceID je potpuno lažna i očekujemo da će FaceID biti novi zlatni standard u autentifikaciji prepoznavanjem lica. Kvaliteta i točnost FaceID-a nisu promijenjeni; vjerojatnost da netko drugi može otključati vaš telefon preko FaceID-a i dalje ostaje jedan naprema milijun”, rekla je glasnogovornica Applea Trudy Muller.

Apple je i prije imao problema s kašnjenjem isporuka i nedostatkom dovoljnih količina robe, ali to je uglavnom bilo ograničeno na pojedine boje iPhonea ili na Apple Watch. Ovaj put je situacija znatno ozbiljnija: riječ je o telefonu koji je dramatično redizajniran nakon čak četiri generacije svojevrsne stagnacije, ujedno i 10-godišnjici prvog iPhonea, i telefonu od kojeg se očekuje da generira značajan dio prihoda za kompaniju.

Prije nekih mjesec dana Foxconn - glavni Appleov podizvođač - povukao je 200-tinjak radnika s proizvodne linije za iPhone X. Apple naprosto nije uspijevao dobaviti dovoljan broj komponenti za nove telefone pa je stoga bilo potrebno puno manje ljudi da ih sklapaju. Glavni krivac, kažu upućeni, bio je 3D senzor koji prepoznaje lice i otključava uređaj. Bilo je jasno da je taj senzor od početka vrlo kompliciran tehnološki izazov. Do iPhonea X, najznačajniji prodor u tom smjeru bio je Microsoftov Kinect, kontroler koji je detektirao pokrete igrača na konzoli Xbox. Međutim, Kinect je veličine poveće knjige i Microsoft je prodao oko 24 milijuna u razdoblju od dvije godine, puno jednostavniji tehnološki izazov od onog s kojim se suočava Apple, koji prodaje više od 200 milijuna iPhonea godišnje.

“Ova tehnologija je nešto što smo tražili pet godina. Imali smo prototipe koji su bili veliki 30, 40 centimetara”, kazao je Appleov šef dizajna Jony Ive.

U trenutku kada je Apple odobrio projekt, tražili su tehnologiju koja se može stisnuti na širinu od nekoliko centimetara i visinu od par milimetara. Unatoč kompleksnosti projekta, Apple svojim dobavljačima nije dao ni sekunde vremena više, samo standardne dvije godine za razvoj. Taj rok je strahovito podcijenio kompleksnost u izradi i sklapanju tih iznimno krhkih komponenti. Podizvođači i partneri su stoga imali vrlo malo vremena za pripremu svojih proizvodnih pogona i donekle objašnjava zbog čega iPhone X dolazi na tržište mjesec i pol nakon iPhonea 8.

3D senzor ima tri ključna elementa: “dot projector”, “flood illuminator” i infracrvenu kameru. “Flood illuminator” osvijetli live infracrvenim svjetlom, “dot projector” potom baci 30 tisuća točaka na lice kako bi ga mapiralo, a IC kamera očita te točke i odluči treba li otključati telefon ili ne. Sve se to događa u nanosekundama. U srži proizvodnih problema navodno je dot projector.

Još u rujnu Wall Street Journal objavio je da Apple ima problema s proizvodnjom modula koji se spajaju kako bi se dobio dot projector, što dovodi do nestašice. Naime, TrueDepth kamera podijeljena je na dva modula, nazvana Romeo i Julia. Modul Romeo sadrži dot projector, a modul Julia pak uključuje infracrvenu kameru. Poteškoća je nastala zbog toga što je, logično, potrebno puno više vremena da se sklopi Romeo, nego Julia. A dok nema dovoljno Romea, sve one već sklopljene Julije same po sebi ne služe ničemu. Da stvar bude gora, Apple je već na početklu ostao bez jednog od glavnih dobavljača, a u jednom trenutku upotrebljivo je bilo samo 20 posto sklopljenih modeula Romeo.

Stoga, kako bi povećao broj upotrebljivih dot projectora i ubrzao proizvodni proces, Apple je navodno malo olabavio specifikacije za FaceID, tvrdi osoba upoznata sa situacijom. Pa je tako bilo potrebno manje vremena da se testiraju kompletirani moduli. Još nije jasno kako će nove specifikacije utjecati na učinkovitost tehnologije.

Osim 3D senzora, Apple se muči i s isporukom OLED panela za zaslone iPhonea X. Naime, OLED - tehnologija koja je superiorna LCD-u kakav je Apple koristio za iPhone od samog početka - je drugi važan tehnološki napredak iPhonea X. Međutim, Apple je za isporuku OLED-a klinički ovisan o Samsungu. Nestašica 3D senzora trebala bi se stabilizirati negdje početkom 2018. godine, ali unatoč tome slabašna prodaja iPhonea 8 znači da bi Apple mogao zabilježiti jedan od lošijih prodajnih kvartala u posljednjih nekoliko godine, unatoč neviđenom interesu za iPhone X.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
16. studeni 2024 07:55