PROMET

BITKA ZA MILIJUNE PUTNIKA U pripremi izmjena zakona koja će drastično promijeniti pravila prijevoza taksijem zbog kojih su cijene apsurdno visoke

Trenutačno je, primjerice, cijena vožnje od Plesa do Zagreba je čak 55 posto skuplja nego vožnja od Zagreba do Plesa
 Ronald Goršić / CROPIX

Osim što će od 2017. godine slijetati u novu, modernu zračnu luku, velika je mogućnost da će putnici s aerodroma “Franjo Tuđman” napokon moći birati između više od jednog taksi-prijevoznika, onog velikogoričkog, kakva je trenutno praksa u zračnoj luci na Plesu.

Prve promjene

Ministarstvo pomorstva, prometa i infrastrukture, naime, najavilo je Jutarnjem listu da će se s prvim izmjenama Zakona o prijevozu u cestovnom prometu, koje će najvjerojatnije uslijediti iduće godine, moguće uvesti i malo drukčija pravila za obavljanje auto-taksi službe u zračnim lukama jer sadašnja regulativa isključuje velik broj taksi-prijevoznika. Naime, aktualnim Zakonom definirano je da taksi-prijevoznici imaju pravo putnike preuzimati isključivo na području jedinice lokalne samouprave na kojoj su prijavljeni te ih do ostalih gradova i općina smiju samo dovoziti, ali ne i prihvaćati na povratku.

Rijetke iznimke

Zakon, doduše, dopušta da jedinice lokalne samouprave utvrde iznimke kojima bi dopustile i suprotnu praksu, ali kada je u pitanju zračna luka na Plesu, Grad Velika Gorica, na čijem se administrativnom području nalazi, nikad nije pristao na takva odstupanja od pravila, pa se na povratku s aerodroma već godinama sjeda isključivo u automobile velikogoričkih taksista.

Najveći problem pritom je cijena velikogoričkih taksija - start iznosi 16 kuna, vožnja po kilometru još devet, a usluga je 20 posto skuplja noću, na praznike ili na blagdane.

Cijene taksista Radio taksi Zagreb dotle su nešto niže: start iznosi 10 kuna, cijena po kilometru još 6, a ukinute su više tarife noću i za blagdane.

Te razlike zato dovode i do drastičnih razlika u cijeni dolaska do aerodroma taksijem u odnosu na povratak.

Od centra Zagreba do Plesa tako će cijena vožnje iznositi oko 110 kuna, no u povratku će putnici platiti oko 170, dakle 55 posto skuplje.

Kako je Jutarnjem listu potvrđeno u Ministarstvu prometa, ta je institucija u posljednje dvije godine zaprimila brojne prijedloge strukovnih udruga i pojedinih autotaksi-prijevoznika koji godinama apeliraju da se Zakon izmijeni kako bi i njima bilo dopušteno uzimati putnike na područjima zračnih luka.

Zajednički problem

Problem, dakle, nije vezan isključivo za zagrebačko područje, nego za cijelu zemlju, ali se u Zagrebu o njemu najviše govori s obzirom na to da je Pleso najprometniji aerodrom, a velikogorički taksisti su među najskupljima. “Autotaksi-prijevoz je po svojoj naravi lokalni prijevoz te mislimo da odluku o tome na koji način će biti uređeno pružanje tih usluga treba ostati u nadležnosti jedinica lokalne samouprave. Ipak, postoje prijedlozi da se kroz odredbe Zakona o cestovnom prijevozu svim autotaksi prijevoznicima dopusti prijevoz do zračnih luka i od njih, neovisno o sjedištu. O tome će se stav zauzeti kod prvih izmjena Zakona, što bi, prema nekim naznakama, moglo biti tijekom sljedeće godine”, stoji u odgovoru iz Ministarstva prometa.

Ključni kritičari

Ovim pomakom u razmišljanju posebno su zadovoljni u Udruženju Radio Taxi Zagreb, čiji su taksisti dosad bili najglasniji kritičari postojećeg zakona.

- Podržavamo zakonske izmjene, mi smatramo da je aerodrom ‘ex teritorij’, dakle nešto što je granična zona i što ne bi smjelo biti pod nadležnošću jedinice lokalne samouprave, nego države.

Dakle, svi bismo trebali imati mogućnost doći po klijente, a ne da monopol ima samo jedno udruženje iako aerodrom koriste svi, i domaći i strani putnici. Nije normalno da klijent do aerodroma dolazi po jednoj, jeftinijoj, a nazad odlazi po znatno višoj cijeni - rekao je predsjednik Udruženja Radio Taxija Jozo Kovačević i dodao kako je situacija za njih postala posebno nepovoljna s dolaskom Ubera.

- Njihova vozila, naime, nisu označena pa se često događa da dolaze po putnike na aerodrom, a nas bi u tom slučaju odmah prijavili inspekciji. Osim toga, smatramo da bi nam se trebalo dopustiti da putnike kupimo i u onim jedinicama lokalne samouprave koja nema organiziranu vlastitu taksi-službu, poput Jastrebarskog - zaključio je Kovačević.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. listopad 2024 05:27