Agrokor traži izlaz. Jer ako se njegovi kotači prestanu vrtjeti, žrtve će biti brojne. Kakva je budućnost te kompanije i koji je najizgledniji scenarij opstanka, razgovaramo s Draganom Munjizom, konzultantom, menadžerom i bivšim šefom Konzuma koji Agrokor poznaje iznutra i izvana.
Je li Agrokorov problem premostiv?
- Možemo ga raščlaniti na nekoliko izazova. Prvo, tu je problem povjerenja stakeholdera Agrokora, dakle zaposlenika, dobavljača, država u kojima djeluje, domaćih kreditora - bilo pravnih bilo privatnih osoba - posebice banaka, vanjskih kreditora i investitora te građana koji su korisnici usluga i kupci Agrokorovih proizvoda. Važno je da Uprava i Nadzorni odbor Agrokora ojačaju povjerenje zaposlenika, a paralelno s time dobavljača koji pune robom Konzume. Iako se tako ne čini, vraćanje povjerenja je najteži izazov i prioritet.
Drugo je financijski problem, odnosno plaćanje dospjelih i budućih anuiteta te financiranje tekućeg poslovanja. Poslovanje treba hitno pojednostaviti i fokusirati se na najbolje biznise. I treći je problem operativne izvrsnosti u dnevnom poslovanju. Za svaki od ovih izazova ima rješenje, ali je bitan fokus i napor za rješavanje svakog od njih što hitnije. Ovakva situacija ne smije potrajati više od 15-ak dana.
Spekulira se o nekoliko potencijalnih scenarija opstanka. Jedan od njih jest da je dogovor između Rusa i Agrokora postignut, a navodno je vlasnik Ivica Todorić založio i četvrtinu Mercatora kako bi dobio od ruskog Sberbanka dodatne kredite i podmirio dobavljače. Što bi Agrokor u ruskom vlasništvu značio za samog Todorića, hrvatske proizvođače i dobavljače?
- Kineske su kompanije uložile u kupnju švedskog Volva koji sada posluje dobro, a i dalje je percipiran kao švedska tvrtka. Ruski investitori očito imaju najviše povjerenja i interesa za dodatno financiranje. Vjerujem da je dobrodošla svaka tvrtka koja poštuje hrvatske zakone i da će tako biti i s bilo koji eventualnim suvlasnikom Agrokora.
U kuloarima se može čuti i da Todorić pokušava organizirati dio tvrtki i osnovati konzorcij za spas Agrokora, kao i da pregovara o prodaji Jamnice s Coca-Colom. Koliko jaka može biti ta financijska injekcija?
- Što se tiče Jamnice ili Leda, tvrtke su jedna za drugu garantirale pa ih je teško brzo izdvojiti iz sustava. Ako bi se teret skinuo, to su izvrsne kompanije i snaga njihove distribucije je nevjerojatna. Što se tiče pak konzorcija, jasno je da dobavljači koji su veliki opskrbljivači Agrokora razgovaraju sa svojim velikim kupcem i dužnikom, ali ne mislim da je moguće to kvalitetno i brzo organizirati. Bitno je da dobavljači dobiju pravu informaciju kako će im biti plaćena potraživanja te da će se u budućnosti poslovati i gdje se izvori dodane vrijednosti Konzuma ili Tiska u odnosu na konkurenciju.
Gdje su? Kakva treba biti daljnja strategija razvoja Agrokora?
- Agrokor može i mora, kao Jager u Sloveniji ili Tommy, KTC, Plodine ili Metz, ostati fokusiran na osnovni biznis. U sistemu je bilo previše dodatnih projekata koji su odvlačili fokus od bitnog, a ekonomija obujma uvijek će biti na strani Schwarz grupacije koja godišnje prihoduje 95 milijardi dolara. Problem Agrokora je, među ostalim, u prevelikom broju non-core projekata.
Ako se riješi financiranje i ukine dio nestrateških operacija, može li Agrokor dalje poslovati i istovremeno se širiti?
- I situacija s Podravkom u vrijeme afere Spice bila je komplicirana pa je fokus na dnevnu operativu i osnovni biznis izvukao rezultate, i to vrlo brzo. Stakeholderi žele pozitivan trend nakon jednog šoka. Samo takav pristup može donijeti pomake. Financijskih sredstava ima dovoljno, ali je bitno popraviti trendove i riješiti se prevelikog broja operacija.
Kakvu ulogu država treba odigrati u svemu tome?
- Financijsko miješanje države stavlja ostale učesnike u nepovoljan položaj. Država treba biti medijator u procesu, i to je dovoljno.
Što sada slijedi u Agrokoru? Koji vam je od spomenutih scenarija najizgledniji i najbolji?
- Najbolji scenarij je prodaja dijela matične kompanije i ulazak investitora u maticu. Spasitelji će biti novi financijeri i djelatnici Agrokora organizirani na kvalitetniji način, s fokusom na dnevne operacije i osnovni biznis.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....