Kolike su šanse da službenik dobije otkaz nakon 30 godina provedenih u državnoj ili javnoj službi? U Hrvatskoj vrlo male, gotovo nikakve. Jedan takav se dogodio u Karlovcu.
Stručnoj savjetnici nezaposlenima u područnom uredu Hrvatskog zavoda za zapošljavanje Mandici Skuljan (54) poslodavac je uručio otkaz, a ono što ga čini jedinstvenim je razlog - Mandica se grubo odnosila prema nezaposlenima, vrijeđala ih i omalovažavala.
Izgubila i tužbu
Tako je osoba koja je bila zadužena za brigu o materijalnim pravima nezaposlenih i sama postala nezaposlena, a kako je dobila otkaz vlastitom krivnjom, izgubila je i - materijalna prava s burze. Nije se s time pomirila, pa je podnijela tužbu u kojoj je zatražila da je vrate na posao i isplate joj razliku plaća. Na njezinu žalost, Općinski sud u Karlovcu presudio je u korist HZZ-a, pa se sada Mandica Skuljan samo može nadati da će se nešto promijeniti na drugostupanjskom sudu na kojem sprema žalbu.
Kao dugogodišnja djelatnica u Karlovcu, zatražila je prije nekoliko godina premještaj u Pulu iz obiteljskih razloga, ali se dvije godine poslije vratila u Karlovac. No, posao nije nastavila u pravnoj službi, već je, nakon što je prošla potrebnu edukaciju, raspoređena na savjetničke poslove nezaposlenima. Nakon tjedna provedenog s kolegicama, dodijeljena joj je kartoteka savjetnice koja je bila na rodiljnom dopustu. Prvoga dana imala je dvije nezaposlene osobe, drugi tri, treći pet, itd. No, ona se na tim poslovima, kaže njezin poslodavac, nije snašla.
- Imala je problema s organizacijom vremena i poslovnih aktivnosti, nije se fokusirala na bitno i moguće, jer je htjela upoznati svoje stranke pa je previše vremena trošila na pojedince, baveći se trenutno nebitnim stvarima za posredovanje, tražeći nepotrebne potvrde, kopirajući nepotrebne dokumente, tražeći od stranaka da potpisuju nepotrebne izjave, pišući nepotrebno duge zabilješke i tako joj se stvarala gužva - obrazlaže HZZ, navodeći da su joj kolegice pomagale, ali i da su u tom vremenu počele pristizati i žalbe nezaposlenih.
Ona je razloge nalazila u lošoj organizaciji, prevelikom broju stranaka, prevelikom broju istovremenih poslova, neadekvatnoj aplikativnoj podršci.
Ocjena nadređenih
Njezini nadređeni loše je ocjenjuju pišući u bilješkama kako se njezine stranke konstantno žale na nemogućnost komunikacije sa savjetnicom, odnosno da ne odgovara na mailove, da je se ne može dobiti na telefon, a da osobni dolazak zahtijeva višesatno stajanje u redu pred njezinim vratima s neizvjesnim ishodom. Stoga su počeli pismeno tražiti promjenu savjetnika, a samo u tri mjeseca to je učinilo čak 70 nezaposlenih osoba. Do tada je ona već dobila četiri upozorenja, a u petom se napominje kako je unatoč svemu nastavila kršiti načela etičkog kodeksa.
- Savjetnica Skuljan i dalje radi na način koji ona smatra ispravnim, dajući prioritet prikupljanju nepotrebne dokumentacije (ne priznaje trudničku knjižicu, već traži potvrdu od liječnika, traži sve stranke da ponovno donesu svjedodžbe radi upisa matičnih brojeva iako su to prethodno savjetnici već upisali, zahtijeva da joj stranke donose dokaze o smrti rođaka kojima su išli na pogreb). Po nekoliko puta mjesečno dio nezaposlenih mora dolaziti i donositi razne potvrde pa se stvara velika gužva. Krivo naručuje stranke na radionice. Ima problema u postupku predselekcije kandidata za radna mjesta i obrazovanje. Ne poznaje dovoljno tržište rada, a profesionalne planove radi uglavnom na nivou jedne podvrste zanimanja - navodi njezine grijehe bivši poslodavac.
Žalbe korisnika
Obrazlažući zahtjeve za promjenom savjetnika, nezaposleni su se uglavnom žalili na psihičko maltretiranje, nepoštivanje, omalovažavanje, neodgovaranje na mail-poruke i pozive, višesatno čekanje ispred ureda, nedostatak elementarnog osjećaja za čovjeka, ljudskosti i empatije, nemogućnost uspostave normalnog i korisnog kontakta, neuljudnosti, otresitosti. Njezino ponašanje opisuju bahatim, bezobraznim, neprofesionalnim, neljubaznim, kažu da od nje doživljavaju “neprimjerene verbalne napade i izderavanja”, što je kod njih izazivalo “nemir, stres pa čak i strah”.
Mandica Skuljan branila se kako nezaposlene osobe svoje zahtjeve temelje na doživljajima nje kao savjetnice, a ne na materijalnim dokazima.
Nama je rekla da su je šikanirali dok je radila na pravničkim poslovima te je zato prihvatila premještaj u savjetničke poslove, nadajući se da će joj biti lakše, ali da je sve zapravo bila zamka.
- Ta zamka je omogućila nadređenim osobama da organiziraju prikupljanje izjava nezaposlenih i organiziraju otkazivanje mog ugovora na način kojim su me lišiti bilo kakvih prava, kako onih na temelju dugogodišnjeg radnog odnosa, tako i onih koji bi mi pripali kao nezaposlenoj osobi. Nakon svega proživljenog u zadnjih sedam godina, osjećala sam se izigrano, prevareno i nasamareno i jako umorno i bolesno od svega. Moj psihički oporavak od svega proživljenog trajao je duže od godinu dana, dodatno opterećeno činjenicom da si nisam mogla osigurati kvalitetniju obranu i angažirati odvjetnika koji bi me zastupao u radnom sporu (neki od njih su bili klijenti HZZ-a kroz mjere aktivne politike zapošljavanja) - kaže Mandica Skuljan.
Sve joj je, dodaje, bilo namješteno, te navodi da je nekoliko mjeseci primala ozbiljne telefonske prijetnje.
---------------------------------
Sindikat: Za neljubaznost su uobičajene novčane kazne
Predmeti u kojima je zaposlenik u državnoj ili javnoj službi dobio otkaz zbog nedoličnog ponašanja prema strankama nisu poznati čelnicima Sindikata državnih i lokalnih službenika i namještenika, čiji je pravni tim zastupao i Mandicu Skuljan.
- Ako je i bilo otkaza zbog neljubaznog ponašanja prema strankama - a to stoji u obrazloženju kao razlog za otkaz Mandici Skuljan - oni su iznimno rijetki. U takvim se slučajevima obično izriču novčane kazne - kažu u Sindikatu. Odvjetnici Mandice Skuljan, koja je radni spor vodila sukladno Zakonu o radu, uložili su žalbu na prvostupanjsku sudsku presudu i očekuju da se cijeli slučaj vrati na početak. (K.T.)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....