Ministarstvo branitelja ovih je dana, točnije prošlu srijedu, raspisalo javni natječaj koji je odmah izazvao interes autoindustrije.
Riječ je o nabavi 220 novih vozila namijenjenih hrvatskim ratnim vojnim invalidima u vrijednosti od 35 milijuna kuna s PDV-om, odnosno prosječne vrijednosti 160 tisuća kuna po vozilu.
Specifikacije traženih automobila, kažu nam sugovornici iz industrije, više-manje nisu sporne: traže se limuzine s pet vrata, srednje klase, snage motora najmanje 125 konjskih snaga, s automatskim mjenjačem, automatskom klimom i drugim elementima.
U cjenovnom smislu, dakle, natječaj se može smatrati korektnim, osim što propisane specifikacije odgovaraju jako malom krugu automobila, a dodatno onda još za oko zapinje i jedan neobičan detalj - vrlo kratki rok isporuke vozila.
Male šanse
On je, naime, propisan na samo 22 dana od završetka natječaja, što znači da bi odabrani ponuđač, u trenutku zaključivanja natječaja, u roku od 22 dana na lageru morao imati sve skupa 220 traženih vozila, što u ovom trenutku, kažu sugovornici iz autoindustrije, praktično ne može imati niti jedan ponuđač osim onoga koji je unaprijed znao da stiže ovako velika nabava.
Skupi lageri
- Lageri su izrazito skupi i prodavatelji ih danas praktično nemaju. Ako u ovom trenutku želite kupiti 10 identičnih automobila, velika je vjerojatnost da ih niti jedan prodavač neće odmah imati na raspolaganju nego će ih trebati nabavljati iz nekog regionalnog lagera, za što je potrebno prilično vremena. U ovom trenutku na raspolaganju 220 automobila može imati samo netko tko je unaprijed znao da će biti raspisan natječaj - kaže za Jutarnji list Darin Janković, direktor tvrtke JATO Dynamics i analitičar automobilskog tržišta.
Dodatno, Janković ističe da prodavači na lageru eventualno imaju one modele automobila koji se najbolje prodaju, a to, kaže, zasigurno nisu modeli iz natječaja.
Propozicijama koje je u natječajnoj dokumentaciji navelo Ministarstvo hrvatskih branitelja odgovaraju dvije marke vozila: nekoliko modela Opel Insignie te Ford Mondea kojih je od početka ove godine na tržištu prodano iznimno malo.
Točnije, dosad su prodane sve zajedno 233 Insignie te 80 Ford Mondea, što dodatno upućuje da je prilično mala vjerojatnost da prodavači u Hrvatskoj u ovom trenutku imaju pristup tako velikom broju ovih modela.
Natječajem je onemogućeno da se traženi automobili nabavljaju po grupama, a propisane su i kazne ako odabrani ponuđač u zadanome roku ne isporuči tražena vozila.
One iznose 0,5 posto ukupne vrijednosti ugovorenog posla s PDV-om s danom kašnjenja, s time da ukupni iznos propisane kazne ne može prijeći 5 posto ukupno ugovorene vrijednosti.
Ako odabrani ponuđač nije u mogućnosti u roku isporučiti automobile, Ministarstvo branitelja ima mogućnost raskidanja ovog ugovora.
Ovo nije prvi put da Ministarstvo hrvatskih branitelja nabavlja automobile za najoštećenije skupine iz Domovinskog rata, ali jest prvi put da je natječajem definiran ovako kratak rok isporuke.
Raniji rokovi
Kad su u rujnu 2016. godine nabavljali 105 automobila za istu skupinu ratnih vojnih invalida, rok isporuke za više nego duplo manji broj vozila bio je četiri puta dulji, točno 90 dana od potpisivanja ugovora,
Slična priča bila je i 2015. godine.
Tada je Ministarstvo hrvatskih branitelja nabavljalo samo pet vozila, ali je rok isporuke bio čak 75 dana. Nabava automobila dio je prava 100-postotnih ratnih vojnih invalida koji prema aktualnim zakonima svakih sedam godina imaju pravo na nabavu vozila srednje klase iz proračuna.
Ministarstvu branitelja upit u svezi posljednje nabavke automobila poslali smo u ponedjeljak, 16. listopada ujutro, ali do zaključenja broja u srijedu, nismo dobili pisani odgovor.
“Možda žele potrošiti novac prije 2018.”
Bivši ministar branitelja iz mandata Kukuriku koalicije Predrag Matić komentirao je posljednju nabavu ministarstva.
- Ne znam zašto je u pitanju tako kratak rok isporuke, u moje vrijeme rokovi su bili puno dulji. Možda je stvar u tome da ministarstvo želi do kraja godine potrošiti proračunska sredstva, ali u tom slučaju pitanje je zašto natječaj nisu raspisali ranije - kaže Matić.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....