Ina je počela proces zatvaranja Rafinerije Sisak. Krajem prošlog tjedna Bengt Oldsberg, izvršni direktor sektora Rafinerije i marketing u Ini, svoje je zaposlenike putem eklektroničke pošte obavijestio da je “počeo s planiranjem transporta sirove nafte iz Rafinerije Sisak u Rafineriju Rijeka”. “Plan je da prijevoz dosegne puni kapacitet domaće sirove nafte.
Moramo planirati realizaciju, razgradnju rafinerije i učinak na poslovnom planu za sljedeću godinu”, stoji u dopisu koji je u posjedu Jutarnjeg lista.
Kako doznajemo, o tome nije raspravljala Uprava ni Nadzorni odbor Ine niti je pismo upućeno članovima Uprave. Oldsberg je pismo uputio izvršnim direktorima pa tako i Zoltanu Aldottu, koji obavlja dužnost predsjednika Uprave i izvršnog direktora. Iz dopisa je potpuno jasno da je u Ini na nekoj razini donesena odluka o zatvaranju Rafinerije Sisak i njezinoj razgradnji te da se sva sirova nafta prebaci u riječku rafineriju. Ovaj dopis je dokaz i da je Ina krenula u realizaciju tajnog dokumenta u kojem su analizirane opcije prijevoza sirove nafte iz sisačke rafinerije i naftnih polja, o čemu je Jutarnji list izvijestio u veljači ove godine.
Sporna analiza
U toj analizi kao moguća odredišta navodile su se rafinerije u Rijeci, Bosanskom Brodu, Pančevu te MOL-ova rafinerija Szazhalombatta u Mađarskoj. Detaljno su analizirani mogući načini transporta, kao i troškovi cijele operacije.
U analizi se precizno navodi da je do polovice siječnja trebalo ugovoriti usluge cestovnog prijevoza minimalno za deset tisuća tona nafte mjesečno, a do početka ožujka staviti u funkciju željeznički utovar u Graberju, ugovoriti željezničke cisterne za prijevoz nafte i s Janafom ispregovarati prikapčanje na naftovod u Virju.
Ako se zaista krene u realizaciju ovog plana, to bi moglo dovesti do novog velikog sukoba dvaju najvećih dioničara, Vlade i mađarskog MOL-a. Naime, ministar gospodarstva Tomislav Panenić na svom je Facebook profilu jučer objavio oštro upozorenje MOL-u. “Danas sam upoznat s nalogom g. Bengta Oldsberga, izvršnog direktora SD-a Rafinerije i marketing, da se počne s aktivnostima transporta nafte iz Rafinerije Sisak u Rafineriju Rijeka, kao i s planovima za zatvaranje Rafinerije Sisak tijekom sljedeće godine. Navedena aktivnost nije prije toga dogovorena u Upravnom i Nadzornom odboru s predstavnicima Republike Hrvatske te ću tražiti zaustavljanje tih aktivnosti do konačnog dogovora ključnih dioničara, Republike Hrvatske i MOL-a”, napisao je ministar Panenić.
Na pitanje je li g. Oldsberg u svom dopisu naveo da će se sljedeće godine zatvoriti Rafinerija Sisak u Ini su izbjegli odgovor te tvrde da “INA nije donijela odluku o zatvaranju Rafinerije nafte Sisak”.
“Vezano uz prijevoz domaće nafte u Rafineriju nafte Rijeka, opet naglašavamo da je s ciljem poboljšanja fleksibilnosti rafinerijske prerade Ina omogućila uvjete za transport i preradu domaće nafte i u Rafineriji nafte Rijeka.”
Krajnji cilj Mađarska?
Nadalje tvrde da se u Hrvatskoj, kao i u ostalim europskim državama, prijevoz nafte odvija svim oblicima transporta u skladu sa zakonom. “Transport željeznicom samo je jedan od oblika transporta, koji bi se mogao realizirati putem ovlaštenog ugovornog prijevoznika željezničkim cisternama certificiranim za ovu potrebu”, navodi se u odgovoru.
Naši sugovornici tvrde da je i u riječkoj rafineriji potrebno napraviti određene preinake da bi se domaća nafta, koja je jako zasićena sumporom, tamo mogla prerađivati. U ovom trenutku radi samo manji dio rafinerije te je pitanje kad bi prerada mogla početi.
Naši sugovornici smatraju da MOL u konačnici planira svu hrvatsku naftu transportirati u svoju rafineriju Szazhalombatta u Mađarsku. Prema njihovim riječima, MOL će u određenom trenutku objaviti kako je prijevoz nafte u Rijeku preskup i neisplativ i da počinje modernizacija riječke rafinerije.
Sisačka rafinerija bit će zatvorena te će hrvatsku naftu preusmjeriti u Mađarsku. Naši sugovornici procjenjuju da će MOL sisačku rafineriju konzervirati i neće je službeno zatvoriti jer bi u tom slučaju morao provesti zbrinjavanje, a to bi prema nekim procjenama moglo stajati oko 500 milijuna eura.
----------------------------
Za prijevoz odabrali mađarske lokomotive koje jučer nisu došle
Pripreme za prijevoz vlakovima sirove nafte s naftnih polja u Moslavini i iz Rafinerije Sisak u Rafineriju Rijeka traju već dulje vrijeme. Ina je prošle godine raspisala natječaj za željezničkog prijevoznika te je posao dobila mađarska tvrtka Train Hungary u vlasništvu rumunjske tvrtke Grampet Group, koja je prije nekoliko godina željela kupiti HŽ Cargo. Osim pronalaska prijevoznika, Ina je morala urediti pretakalište u Graberju Ivaničkom. U to je, kako doznajemo, investirano oko 20 milijuna kuna. Prvi prijevoz trebao je krenuti prije nekoliko mjeseci, ali je pri pretakanju došlo do povećane koncentracije sumpora te je zbog straha od eksplozije sve zaustavljeno. Novi pokušaj trebao je biti jučer.
No u Graberje Ivaničko iz Mađarske nisu stigle lokomotive pa je sve odgođeno. (fg)
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....