Prođe li prijedlog novog Zakona o prijevozu u cestovnom prometu saborsku proceduru, od nove turističke sezone taxi tržište doživjet će potpunu liberalizaciju, ukinut će se monopol dosadašnjim taksistima, a regulirati pozicija UBER-ovaca kako bi i oni napokon klijente prevozili u skladu s propisima.
Konkretno, prijedlogom novog Zakona odlučeno je da se prijevoznicima pruži mogućnost biranja hoće li naplatu obavljati putem taksimetra ili aplikacije, no oni koji odaberu ovo drugo ipak neće biti tretirani nekom posebnom kategorijom prijevoznika, kao što su to tražili UBER-ovci, već će svi biti smatrani taksistima i morati zadovoljiti jednake uvjete rada.
Između ostaloga, taksi prijevozom neće se moći baviti mlađi od 21 godine, uvest će se i starosno ograničenje vozila, a najvažnija novost je da jedinice lokalne samouprave više neće moći ograničavati broj izdanih dozvola – nego će ih morati izdati svima koji posjeduju valjane licence.
Osim toga, JLS-ovi više neće moći niti vozačima s drugih područja odbiti mogućnost da rade u njihovom gradu ili općini.
Jednostavnije rečeno – požeški taksist moći će, kad to poželi, doći voziti i na području Splita, a jedinica lokalne samouprave bit će mu dužna dozvolu izdati u roku od 15 dana (u suprotnom će se smatrati kao da taksist već ima dozovlu).
Ova stavka zakona napokon će rješiti apsurdnu situaciju prema kojoj zagrebački taksisti nisu smjeli preuzimati klijente na području zagrebačkog aerodroma jer on formalno – pravno spada pod nadležnost grada Velike Gorice, već su ih u zračnoj luci smjeli samo iskrcavati te se prazni vraćati kućama.
"Željeli smo doskočiti ovom problemu, takvo rješenje nije imalo smisla jer su se vozila ovako i onako vraćala nazad na svoja odredišta, ali prazna. Dakle, pravili su kilometražu, onečišćavali zrak, ali nisu smjeli uzimati putnike", doznaje Jutarnji list od jednog izvora iz Ministarstva pomorstva, prometa i veza.
Osim minimalne dobi od 21 godine, taksisti će morati imati i "dobar ugled", što znači da se taksi djelatnošću neće moći baviti oni s pravomoćnim presudama, izdanim zaštitnim mjerama zabranje vožnje ili s počinjenim prometnim prekršajima u iznosima većima od 25 tisuća kuna, a novina je i izmjena postupka licenciranja za obavljanje taksi djelatnosti.
Postojeći taksi vozači koji imaju važeće licence prema njima će moći raditi narednih pet godina, a potom su dužni proći novi postupak licenciranja.
Prema informacijama iz Ministarstva, više neće postojati obaveza prema kojoj taksi vozači moraju imati završenu trogodišnju strukovnu školu, no ukoliko je nemaju, morat će položiti teorijski ispit za početnu kvalifikaciju za taksi vozača.
Novo zakonsko rješenje ići će i na ograničavanje cijene za izradu dozvole za rad koju su jedinice lokalne samouprave dosad određivale proizvoljno, i često u nesrazmjerima pa cu se cijene tako kretale od 1500 do nekoliko tisuća kuna.
Prijedlog Ministarstva u tom je smislu ograničenje prema kojem naknada za dozvolu smije iznositi maksimalno 10 posto prosječne mjesečne neto plaće na području jedinice lokalne samouprave, što bi im moglo utjecati na prihode, ali bi se trebalo nivelirati kroz veći broja taksista, a time i izdanih dozvola.
Istovremeno, jedinicama lokalne samouprave izbit će se mogućnost da imaju upliv na određivanje cijene pojedinačnih vožnji – jer će one u potpunosti biti prepuštene tržištu – što znači da će kompanije i taksisti imati pravo kilometre naplaćivati onako kako to sami odrede i kako im se pokaže najisplativijim.
"Išlo se na uvođenje reda te potpunu liberalizaciju tržišta prema kojoj će za sve taksiste vrijediti jednaki uvjeti rada. Prema postojećim podacima, na području Hrvatske registrirano je samo 3 tisuće taksista, što je malo, te računamo da ima oko 2 tisuće uberovaca. Liberalizacijom tržišta povećat će se broj taksista te razina zaposlenosti u zemlji", neslužbeno doznajemo.
Prijedlog novog Zakona u javnom će savjetovanju biti od 1. prosinca, a u Ministarstvu prometa se nadaju kako bi Zakon na Vladi i u Saboru bio usvojen do početka nove sezone, odnosno Uskrsa.
"Malo je na knap, ali može se", poručuju.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....