uvijek korisna

30 godina zelene karte u Hrvatskoj: Evo u kojim zemljama naši vozači imaju najviše nesreća

Zelena karta je međunarodna karta osiguranja od automobilske odgovornosti koju izdaje nacionalni Ured za osiguranje

Prometna nesreća, ilustracija

 Leung Cho Pan/Panthermedia/Profimedia

Svake godine dogodi se više od 500.000 prometnih nesreća na području Europe između vozača koji potječu iz različitih zemalja koje se nalaze u Sustavu zelene karte, a koji omogućuje isplatu naknade i obeštećenja žrtvama prometnih nesreća što ga čini jedinstvenim kontrolnim mehanizmom za olakšavanje prometa i zaštitu žrtava prometnih nesreća.

Temeljem podataka iz Sustava zelene karte, prometne nesreće vozila registriranih u Hrvatskoj, najčešće se događaju u susjednim državama gdje prednjače Slovenija i Italija zatim Austrija, Njemačka i Mađarska, dok je zanimljiv podatak da je u 2021. godini na teritoriju Njemačke, Slovenije te Bosne i Hercegovine zabilježen najveći broj prometnih nezgoda vozača s hrvatskim registarskim pločicama.

Prva hrvatska zelena karta izdata je niti godinu dana nakon međunarodnog priznanja Hrvatske čime je građanima bilo omogućeno putovanje motornim vozilima u inozemstvo bez dodatnog troška u 32 zemlje u kojima je tada vrijedila. Hrvatski ured za osiguranje od 1. prosinca 1992. izdaje zelene karte za građane Hrvatske kao dokaz o postojanju valjanog osiguranja od automobilske odgovornosti na području država članica Sustava zelene karte.

image

Vozač, ilustracija

Shutterstock

Danas, svaki građanin koji vozi vozilo registrirano u jednoj od ovih 47 zemalja oslobođen je obveze sklapanja ugovora o osiguranju na granici ako posjeduje zelenu kartu koja osim što olakšava proces rješavanja šteta i prelaska granica – omogućava brže, lakše i efikasnije rješavanje odštetnih zahtjeva budući da Hrvatska već punih 30 godina ravnopravno sudjeluje u Sustavu zelene karte.

Zelena karta osiguranja međunarodna je karta osiguranja od automobilske odgovornosti koju izdaje nacionalni Ured za osiguranje, kod nas Hrvatski ured za osiguranje, kao dokaz o postojanju valjanog osiguranja od automobilske odgovornosti na području država članica Sustava zelene karte osiguranja i predstavlja dokaz da će šteta prouzročena osiguranim vozilom biti nadoknađena.

Svakako valja podsjetiti i na odluku koja je na snazi od 1. srpnja 2020. godine o izdavanju međunarodne karte osiguranja od automobilske odgovornosti na bijelom papiru što znači da zelena karta više ne mora biti zelena. Drugim riječima, naknadu štete neovisno o tome je li ugovaratelju osiguranja izdata međunarodna karta osiguranja od automobilske odgovornosti na zelenom ili na bijelom papiru te u tiskanom ili digitalnom obliku – vrijedi jednako.

Pri prelasku granica prema pojedinim državama članicama Sustava zelene karte, građani Hrvatske nisu obvezni imati zelenu kartu u fizičkom obliku od 1998. godine budući da Hrvatska registracijska pločica zamjenjuje zelenu kartu što omogućuje protočnije i slobodnije kretanje roba i usluga.

Ona nije obavezna za ulazak na područje država članica Europske unije te Andore, Makedonije, Srbije, Crne Gore, Bosne i Hercegovine i Švicarske kao i Islanda, Lihtenštajna i Norveške jer hrvatska registracijska pločica, prema međunarodnim sporazumima, služi kao dokaz osiguranja.

image

Prometna nesreća, ilustracija

Željko Puhovski/CROPIX

Za ulazak u ostale članice Sustava zelene karte još uvijek je potrebno predočiti valjanu međunarodnu kartu osiguranja od automobilske odgovornosti otisnutu na bijelom ili zelenom papiru. Ipak je preporuka, iako nije nužna pri prelasku granice, imati zelenu ili bijelu kartu u tiskanom obliku jer je kopiju, u slučaju prometne nesreće, obično potrebno predati prometnoj policiji ili drugom sudioniku prometne nesreće.

Oštećena osoba kojoj je nanesena šteta na teritoriju Hrvatske vozilom inozemne registracije za koje postoji valjana međunarodna karta osiguranja – svoj odštetni zahtjev može podnijeti Hrvatskom uredu za osiguranje ili jednom od društava za osiguranje, čime se vozačima olakšava postupak rješavanja budući da većina društava za osiguranje u Hrvatskoj koja se bave osiguranjem od automobilske odgovornosti ima svoje podružnice u mnogim većim gradovima. Valja istaknuti i kako su vozači vozila inozemnih registracijskih oznaka koji nemaju valjanu međunarodnu ispravu ili dokaz o postojanju osiguranja od automobilske odgovornosti dužni sklopiti granično osiguranje.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
14. studeni 2024 19:03