BOLJI, NAPREDNIJI ALI I SKUPLJI

AKO STE SE ZAPITALI ZAŠTO SU AUTOMOBILI SVE SKUPLJI, EVO ODGOVORA: samo elektronika košta 40 posto novog automobila!

 

U novije vrijeme automobili su uistinu postali prava "računala na kotačima", kako ih mnogi vole nazivati. Tehnologije je sve više, sigurnost se podiže na sasvim nove razine, tu su i mnogi sustava poluautonomne vožnje, a i najosnovniji modeli danas imaju stavke koje su do prije 10-ak godina bile zamislive samo u luksuznim modelima premium klase. To, naravno, podiže cijene automobila, budući da sva spomenuta tehnologija košta.

Kompanija Deloitte napravila je veliko istraživanje u kojem su otkrili kako se automobilska industrija jako promijenila, a kao primjer navode kako je 2004. godine samo 25 posto automobila imalo zračne jastuke, a manje do 50 posto ih je imalo sjedala podesiva na struju. Uz to, manje od 20 posto automobila bilo je opremljeno stavkama poput ESP-a, bočnih zračnih jastuka, sustava za nadzor tlaka u gumama, stražnjim senzorima te sustavima nadzora tlaka u gumama i nadzora mrtvog kuta. Primjera radi, u 2017. godini spomenute je sustave imalo više od 80 posto vozila. Štoviše, danas su sustavi poput nadzora tlaka u gumama obavezni na svim novim modelima.

Naravno, gore spomenuti sustavi tek su neka "osnova" po pitanju sigurnosti i tehnologije. Moderni modeli danas imaju adaptivne tempomate, moderne i napredne infotainment sustave koji ponekad koriste i umjetnu inteligenciju (Mercedes Me) kao i mogućnost povezivanja putem aplikacija ili Bluetootha. Automobil je danas postao svojevrsni "batler" svom vozaču, a mnoge funkcije koje niste ni sanjali prije 10 godina sada su vam nadohvat ruke.

Sve to u konačnici utječe i na cijenu automobila. Sve spomenute tehnologije povećavaju troškove i dižu krajnju cijenu automobila, a prema rezultatima Deloittea, razlika u postotku troškova su masivne. Tako je 2000. godine elektronika na automobilu predstavljala 18 posto troška proizvodnje cijelog automobila, dok je danas elektronika "zaslužna" za 40 posto troškova novog modela. Očekuje se i daljnji rast, pa bi 2030. godine taj trošak trebao biti čak 45 posto.

Dakle, novi automobili puno su napredniji, jednostavniji za korištenje (zahvaljujući mnogim sustavima pomoći, senzorima, kamerama), ali uz sve te prednosti, jasno je kako su i skuplji nego prije. Kada tome dodamo naše ogromne trošarine, odnosno PPMV, jasno je kako krajnja cijena novog automobila često nažalost odbija prosječnog kupca...

IZVOR: Deloitte

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
18. studeni 2024 23:39