Najmanje šanse da ćete poginuti u prometu imate na Malti, a daleko najveće u Latviji. Pokazuje to statističko izvješće Sigurnost cestovnog prometa u Europskoj uniji za 2014., koje je krajem ožujka objavila Europska komisija. Kakva je situacija u Hrvatskoj? Iako se bilježi smanjenje broja stradalih za solidnih 15 posto u odnosu na 2013., po čemu smo uz Finsku i Sloveniju pozitivan primjer, još uvijek smo znatno opasniji od prosjeka EU, koji je lani iznosio 51 poginulog na milijun stanovnika.
Zapravo, sa 73 poginula smo pri dnu poretka - od nas među 28 članica lošije stoje samo Poljska (84), Litva (90), Bugarska (90), Rumunjska (91) i već spomenuta, sa 105 stradalih na milijun stanovnika po opasnosti na cesti neprikosnovena Latvija. Zašto stojimo tako loše? Jedan od razloga su, sasvim sigurno, preskupe autoceste, zbog čega vozači često biraju znatno opasnije lokalne ceste. Prema statistici Europske komisije, naime, na autocestama stradava tek 8 posto, dok su magistrale odgovorene za čak 54 posto poginulih na cestama.
A koliko je dostupnost autocesta ključna na sigurnost na cestama najbolje potvrđuju zemlje s vrha poretka - osim Malte (26), najmanje stradalih na milijun stanovnika u čitavoj EU imaju Nizozemska (28), Velika Britanija (28) i Švedska (29), a sve odreda nude besplatnu vožnju autocestama. Ipak, s nečime se imamo pohvaliti. Hrvatska, naime, u razdoblju od 2010. do 2014. bilježi najveći pad broja poginulih pješaka i biciklista u cijeloj EU, a taj se rezultat može pripisati tragičnoj polaznoj točki, ali i revnijem djelovanju policije, čime se proširila svijest o važnosti nošenja kacige, prelasku ceste na zebri...
Znakovito, u izvješću se upozorava da bi stariji od 65 godina uskoro mogli postati najrizičnija skupina vozača, obzirom da već sad vode mrtvu utrku po stradalima u prometu s mlađima od 24, ali i dalje nisu podložni ozbiljnijem nadzoru. Iako je istina, govori izvješće, da stariji od 65 često stradavaju i kao pješaci - čine čak 44 posto svih stradalih, čemu očito kumuju slabiji sluh, vid i refleksi prilikom prelaska ulice. Praznovjernima dobro može doći i sljedeći podatak - najsigurniji mjesec je veljača, dok su ceste, sasvim očekivano, najopasnije tijekom srpnja i kolovoza, kad ljudi zbog ljetnih praznika najviše i putuju.
POREDAK
Malta 26
Nizozemska 28
Velika Britanija 28
Švedska 29
Danska 33
Španjolska 36
Finska 41
Njemačka 42
Irska 43
Austrija 51
Slovenija 52
Cipar 52
Italija 52
Francuska 53
Slovačka 54
Portugal 59
Estonija 59
Češka 61
Mađarska 63
Belgija 64
Luksemburg 65
Grčka 72
Hrvatska 73
Poljska 84
Litva 90
Rumunjska 91
Latvija 105
EU prosjek 51
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....