OBLJETNICA

Audi slavi 40 godina od predstavljanja kultnog peterocilindričnog motora

Peterocilindrični motor koji je razvijao snagu od 136 KS koji se pokazao sjajnim za serijsku proizvodnju i reli natjecanja prvi je put predstavljen 1976. godine u modelu Audi 100
 Audi

Prije 40 godina Audi je predstavio prvi peterocilindrični benzinski motor u drugoj generaciji modela Audi 100. Nakon toga su slijedila unaprjeđenja i nove izvedbe reli motora i peterocilindričnih dizelskih motora, s turbo punjačima, kontrolom emisija i tehnologijom četiri ventila po cilindru. Danas 2.5 TFSI motor u modelima Audi RS 3 Sportback i Audi TT RS nastavlja veliku tradiciju ovih peterocilindričnih motora. Peterocilindrični motori iz Audija postigli su kultni status – djelomično zbog uspješnog sudjelovanja u moto sportu, a jednako toliko i zbog njihove pouzdanosti i ekonomičnosti. Odigrali su vitalnu ulogu u definiranju Napretka kroz tehniku i do danas svojim karakterističnim zvukom pružaju emocionalno iskustvo vožnje. Prvi peterocilindrični benzinski motor pokretao je model Audi 100 (C2) iz 1976.

Foto: Audi

Ovaj model trebao je na tržištu biti pozicioniran više od svog prethodnika. Prema razvojnim inženjerima, četverocilindrični motori tog vremena nisu bili prikladni za taj plan. Početkom sedamdesetih Audijevi inženjeri su stalno raspravljali o mogućnosti uvođenja petero i šesterocilindričnih linijskih motora. Ovi drugi su izbačeni zbog potrebnog većeg prostora za ugradnju i nepoželjne raspodjele mase. Stoga su odgovorne osobe odabrale peterocilindrični linijski motor, baziran na novom konceptu motora EA 827. Ovaj četverocilindrični linijski motor tijekom 1970-ih korišten je unutar cijele VW grupe – na primjer u modelima Audi 80 i Audi 100. Tako izvedeni 2,1- litreni peterocilindrični motor razvijao je snagu od 100 kW (136 KS). Moderni sustav ubrizgavanja povećao je učinkovitost i razvoj snage. Isporuke modela Audi 100 5E započele su u ožujku 1977.

Početkom 1978. Audi je predstavio prvu dizelsku inačicu: atmosferski dizelski motor zapremine dvije litre koji je razvijao snagu od 51 kW (70 KS). Godinu dana kasnije, premijeru je doživio prvi peterocilindrični benzinski motor s turbo punjačem – još jedan Audijev pionirski korak. Sa snagom od 125 kW (170 KS) i okretnim momentom od 265 Nm, pokretao je novi top model Audi 200 5T. Peterocilindrični benzinski motor iz 1980., Audi Ur-quattro imao je još više toga za ponuditi. S turbo punjačem, međuhladnjakom i stalnim pogonom na sve kotače, predstavljao je moćan tehnički paket za trkaće staze i cestu. U početku, razvijao je snagu od 147 kW (200 KS), a 1983. godine, Finac Hannu Mikkola u ovom automobilu osvojio je Svjetsko reli prvenstvo. Iste godine, Audi je predstavio Sport quattro izvedbu sa širim tragom kotača, koja je bila 24 centimetra kraća. Pokretana je novorazvijenim aluminijskim peterocilindričnim motorom sa četiri ventila po cilindru, koji je razvijao snagu od 225 kW (306 KS).

To je učinilo model Sport quattro najsnažnijim automobilom koji je neka Njemačka tvrtka proizvela za uporabu na javnim cestama. Ovaj model predstavljao je osnovu za reli automobil nove Grupe B, s motorom sa četiri ventila po cilindru koji je od samog početka razvijao snagu od 331 kW (450 KS). Po prvi put je korišten u predzadnjoj utrci prvenstva 1984. godine, Ivory Coast reliju. Ostalih jedanaest utrka sezone odvezao je Šveđanin Stig Blomqvist u modelu Grupe B Audi quattro A2, koji je razvijao snagu od 265 kW (360 KS). Na kraju sezone, on je osvojio naslov u kategoriji vozača, a Audi u kategoriji proizvođača. Čak i nakon što se Audi povukao iz reli natjecanja 1986. godine, bilo je još reli uspjeha: 1987. godine, Walter Röhrl osvojio je natjecanje Pikes Peak Hill Climb (SAD) u modelu Audi Sport quattro S1 (E2). Ovaj trkaći automobil razvijao je snagu od 440 kW (598 KS). Model za IMSA GTO natjecanja američkih touring automobila 1989. godine, isticao se sa snagom od 530 kW (720 KS) – iz malo više od dvije litre zapremine.

Na Frankfurtskom sajmu automobila 1989., Audi je predstavio još jednu prekretnicu automobilske povijesti: Audi 100 TDI. To je bio prvi produkcijski automobil s peterocilindričnim turbo dizelskim motorom s izravnim ubrizgavanjem goriva i potpunom elektronskom kontrolom. Ovaj motor razvijao je snagu od 88 kW (120 KS) iz zapremine od 2,5 litre. U isto vrijeme, Audi je nastavio razvijati svoju ponudu peterocilindričnih benzinskih motora. Godine 1994., na tržištu se pojavio model Audi RS 2 s motorom koji je razvijao snagu od 232 kW (315 KS). Kao Avant izvedba sa snagom sportskog automobila, ustanovio je novu automobilsku klasu. Godina 1994., predstavljala je izlazak peterocilindričnih jedinica iz B segmenta, kada je predstavljen model Audi A4 (B5). Oni su postepeno sredinom 1990-ih zamijenjeni s novim V6 motorima. Zadnji peterocilindrični motori, 2.5 TDI u Audiju A6 i 2.3 Turbo u Audiju S6, proizvedeni su 1997. godine. Tada, 2009., došao je veliki povratak – s turbo prednabijanjem i direktnim ubrizgavanjem goriva u modelu Audi TT RS.

Ovaj poprečno ugrađeni motor, koji je razvila tvrtka quattro GmbH, iz zapremine od 2,5 litre razvijao je snagu od 250 kW (340 KS), Također je nudio izvanredne performanse u modelima RS 3 Sportback i RS Q3. Model TT RS plus, kojega je Audi predstavio 2012., razvijao je impresivnih 265 kW (360 KS). Danas, 2.5 TFSI motor u Audiju TT RS razvija snagu od 294 kW (400 KS). Od 2010., međunarodni žiri automobilskih novinara sedam puta za redom ovom peterocilindričnom motoru dodijelio je titulu Motora godine.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
19. prosinac 2024 19:26