TEHNOLOGIJA

Ceste koje pune baterije: U budućnosti bismo mogli puniti električne aute tijekom vožnje

Ova tehnologija u stanju je puniti vozila s razmakom do 18 centimetara od tla, što je već sada kod većine električnih auta
Prikaz induktivnog punjenja na cesti
 YouTube Screenshot

Dvije najveće prepreke zbog kojih još nismo u potpunosti usvojili električna vozila ostaju mali domet i nerazvijenost infrastrukture za punjenje. Međutim, što ako uopće ne bismo trebali posjećivati punionice? Sveučilište Cornell iz New Yorka navodi kako bi uskoro mogli imati takvo rješenje.

Ovako nešto zove se induktivno punjenje, te nije nikakva novost u automobilskoj industriji. Neki od proizvođača omogućuju punjenje vaših mobilnih uređaja u automobilu na taj način (bežično). Problem je što primjena takve tehnologije zahtjeva magnetska polja, 'što bi za ceste bilo skupo i nezgrapno', objasnio je Khurram Afridi, profesor na Cornellu koji vodi istraživanja u ovom području.

image
Induktivno punjenje (mobitel)
YouTube Screenshot

Naime, ova ideja postoji od 80-ih godina, a došla je i do faze testiranja, no izmjenična magnetska polja zahtijevaju skupi hardver koji troši više energije nego što je pruža. Afridi istražuje ovo područje još od svojih dana u NASI, te konačno tvrdi kako je pronašao soluciju – 'umjesto magnetskih, koristit ćemo visokofrekventna električna polja'.

'Mislili su da to nije izvedivo jer im nije padalo na pamet ići na visoku razinu frekvencija na koju sam mislio. Ali, to je uvijek bilo moje područje istraživanja. Strast mi je ići do visokih frekvencija i potisnuti tehnologiju na najvišu potencijalnu frekvenciju', kaže Afridi.

image
Khurram Afridi, profesor na sveučilištu Cornell, New York
YouTube Screenshot

Afridijeva tehnologija u stanju je puniti vozila s razmakom do 18 centimetara od tla, što je već sada većina električnih automobila. Energija bi se prenosila preko pločica na cesti koje bi se ugrađivale s razmakom od deset metara. Tako bi se automobili jednostavno punili dok prelaze cestu.

Ovakav način punjenja trajao bi dugo. Primjerice, Nissan LEAF bi se punio četiri do pet sati, dok bi vozila s većom baterijom, poput Tesle, trebala još više. Međutim, ako o ovoj metodi razmišljate kao korištenje vašeg mobitela za vrijeme kad je priključen, ima smisla. Vi ne biste punili vaš automobil, već bi ste ga vozili.

Jasno je kako visokofrekventno punjenje također traži velike promjene u infrastrukturi. No, Afridi i za ovo ima rješenje. Njegov plan ne podrazumijeva pločice po cijeloj autocesti, već samo jednu traku za punjenje. Primjerice, vi se premjestite na nju, skener vam očita registarsku oznaku, i punjenje započne.

Nažalost, ovaj scenariju još ima mnogo 'ako' i čak više 'kada'. Procjene su kako je potrebno još barem 10 godina kako bi ova tehnologija bila spremna za glavne prometnice, a do tada, induktivno punjenje moglo bi se koristiti u skladištima i proizvodnim pogonima.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
21. prosinac 2024 09:34