PREGLED GODINE

DOGAĐAJI KOJI SU obilježili auto tržište 2013.

Donosimo vam pregled događaja, novih modela i tehnologija koji su obilježili prošlu godinu

Dužnici neće moći registrirati vozila

Cijelu se prošlu godinu pripremao novi zakon koji je 1. siječnja 2014. godine stupio na snagu, a po kojem se uvodi registar dužnika kojima će biti uskraćeno izdavanje nekoliko važnih dokumenata. Konkretno, dužnici neće moći registrirati svoje vozilo, produljiti vozačku dozvolu, osnovati pravni subjekt, otvoriti obrt, dobiti koncesiju ili subvenciju. Zabrana izdavanja dokumenata trajat će dok dužnik ne plati kaznu ili kad na snagu stupi zastara, a to je tri godine od pravomoćnosti kazne. Nadamo se da ovaj zakon neće napraviti kontra efekt pa da ljudi odustanu od redovnog produljenja registracije vozila ili vozačke dozvole.

Nove trošarine, povećan uvoz rabljenih

Početkom prošle godine na snagu je stupio i Zakon o trošarinama na automobile koji je osigurao niže cijene manjih, štedljivijih i čišćih modela (pojeftinile su izvedbe s emisijom CO2 manjom od 120 g/km), dok su snažniji i luksuzniji automobili drastično poskupjeli. No, ulaskom u Europsku uniju zabrinjavajuće se povećao uvoz rabljenih automobil iz inozemstva, koji su postali iznimno tražena roba. Premda se odlaskom u inozemstvo može koliko-toliko uštedjeti u odnosu na cijene na domaćem tržištu, vozači u pravilu kupuju ‘mačka u vreći’ s upitnim brojem kilometara i servisnim održavanjem. Uz činjenicu da država time gubi mnogo novca, očito je manje važno da naš vozni park postaje još stariji i nesigurniji. Godina iza nas ostat će upamćena i po iznimno lošoj prodaji novih automobila, a po rezultatima Hrvatska se vratila na razinu iz ranih devedesetih godina.

GM povlači Chevrolet iz Europe

Američki General Motor donio je iznenađujuću odluku o povlačenju Chevroleta iz Europe do 2015. godine. Proces povlačenja stajat će oko milijardu eura, a veći dio poslova obavit se do sredine sljedeće godine. Čelnici GM-a smatraju da Chevrolet uzima kupce Opelu, koji je očito označen kao primarni brend na europskom tržištu. Uz povlačenje Chevroleta, GM je odlučio dodatno rezati troškove u Južnoj Koreji, službeno odlazi iz Australije, a prodan je i udjel u PSA grupaciji. Ono što je bitno za vlasnike Chevroleta u Hrvatskoj je informacija da će svoja vozila moći nastaviti održavati u ovlaštenoj mreži servisa Opela.

Povoljnija automobilska osiguranja

Hrvatska je napokon dočekala manje cijene automobilskog osiguranja. Novi individualizirani cjenici donijeli su osjetno manje cijene polica, a uštede mogu snositi 25 posto u odnosu na donedavne, ovisno o odabranoj pogodnosti. Velika novost na tržištu je i prvi hrvatski webshop za osiguranja Dosi.hr na kojem kupac može usporediti sve cijene, odmah kupiti policu, bez čekanja u redu s dodatnim paketima i po povoljnijim uvjetima. Za obvezno autoosiguranje vaša trenutačna kuća čak i nije bitna jer se bonus (popust koji ostvarujete s obzirom na broj nesreća, vozačko iskustvo i tako dalje) prenosi s kuće na kuću bez ikakvih ograničenja pa, ako trenutačno imate Eurohercovo osiguranje, cijeli bonus automatski možete prebaciti na drugog osiguravatelja, po želji.

Tržište na razini devedesetih

Hrvatsko tržište već pet godina ide silaznom putanjom. Negativan trend traje od zlatne 2008. godine kada je registrirano više od 88 tisuća automobila. Usporedbe radi, u prvih 11 mjeseci ove godine registrirano je tek nešto više od 26 tisuća automobila. Čak i u odnosu na prošlu godinu koja je bila na razini 1993. godine, aktualna godina nudi pad od gotovo 4000 automobila ili Čak 13,1 posto, a ni prosinac nije donio pozitivniji pomak. Slična situacija prisutna je i u Europa koja se također bori sa slabom kupovnom moći građana. Uz već poznate problematične zemlje poput Italije, Grčke, Portugala i Španjolske, ove su godine velika europska glavobolja postale Njemačka i Francuska čiji rast ne ide željenim tijekom. Rijetki ‘pozitivac’ je Velika Britanija.

AUTOMOBILI

Peugeot 308

Automobil godine

Peugeot je prvi put u povijesti zadržao oznaku prethodnog modela, no osim oznake, ostali elementi na novom 308 su novi. Uz platformu koja je odnijela čak 140 kilograma mase, izmijenjen je vanjski dizajn, unutrašnjost je kvalitetnija i preglednija, povećan je međuosovinski razmak, a profitirao je i prtljažnik koji nudi obujam od 470 litara (40 više u odnosu na prethodnika). Peugeot 308 na domaćem je tržištu već ponio titulu najboljeg automobila godine, a trenutačno je i među pet finalista u izboru za europski automobil 2014. godine.

Mercedes GLA

Nova trokraka zvijezda

Mercedes je sa stilom odgovorio na ponudu Audija i BMW-a, točnije na njihove modele Q3 i X1. Odgovor iz Stuttgarta zove se GLA, a riječ je o kompaktnom gradskom terencu koji uz šminkerske detalje vanjskog dijela i premium osjećaja unutrašnjosti nudi prvoklasne vozne sposobnosti, čak i na neasfaltiranim cestama. Sportskiji dojam u vožnji osigurava AMG Line zahvaljujući podvozju spuštenom 15 mm te sustavom upravljam Sports Direct - Steer. Prodaja GLA u Hrvatskoj je već počela, u ponudi su četiri motora (benzinci 156 - 211 KS)(dizelaši 136 - 170 KS), a osnovni model GLA 200 stoji 256.000 kuna.

Volkswagen Golf

Potvrđena dominacija u Europi

Volkswagenov cilj preuzimanja titule najvećeg proizvođača automobila na svijetu do 2018. godine zasad ide prema planu. Najvažniji adut njihova plana je Golf sedme generacije kojim je nastavljena dominacija na Starom kontinentu. Četiri godine zaredom Golf je najprodavaniji automobil u Europi, a prema rezultatima iz 2013. godine, trebalo bi se dogoditi Čudo da bez te titule ostane i ove godine.

TEHNIKA

ELEKTRIČNI TURBOPUNJAČ

Penicilin za ‘turbo-rupu’

Stručnjaci Subarua u suradnji s Garrettom razvili su turbopunjač s elektromotorom. Time se ubrzava odziv na gas te potpuno nestaje ‘turbo-rupa’. Inovativan turbopunjač ima ugrađen elektromotor, koji kod nižeg opterećenja zakreće turbinu brzinom od 180.000 o/min, dodatno se poboljšava punjenje u osjetljivom radnom području i elastičnost motora. U punom pogonu ispušni plinovi zakreću turbinu do 250.000 o/min, a elektromotor je tada isključen. Poboljšanjem odziva na gas, smanjuje se i potrošnja.

LASERSKA SVJETLA

Revolucija farova

BMW je predstavio laserske farove. Za razliku od klasičnog svjetla, odnosno sunčevog, lasersko je monokromatsko, odnosno sve su svjetlosne zrake jednake valne duljine. Imaju i jednak fazni pomak te su gotovo paralelne i bez rasipanja. Intenzitet im je tisuću puta veći nego kod LED elemenata. To omogućava da sa samo 20 W snage svijetle dvostruko bolje od ksenonskih, koje angažiraju 35 W, i trostruko intenzivnije od halogenki, sa 45 W. Pritom znatno manje zasljepljuju u vožnji te su potpuno bezopasne.

MEHANIČKI ‘KERS’

Smanjena potrošnja

Volvo priprema Flywheel KERS (Kinetic Energy Recovery System), sustav za povrat kinetičke energije, sa zamašnjakom. Prilikom usporavanja i kočenja kinetička energija automobila pretvara se u vrtnju zamašnjaka, koja potom služi za potporu glavnom pogonu i kratkotrajno samostalno pokretanje automobila. Rezultati su obećavajući, jer sustav kratkotrajno nudi 80 KS snage, što se može pridodati glavnom pogonu ili u intervalima do 30 sec. samostalno pokretati automobil. A time se potrošnja goriva smanjuje za 20 posto.

REVOLUCIJA U SIGURNOSTI

Crna kutija

Stručnjaci tvrtke Mannesmann VDO izradili su ‘crnu kutiju’ za automobil, koja po uzoru na zrakoplovnu bilježi sve bitne parametre u vožnji. To je bilo i očekivano, jer su suvremeni automobili izvedbom sve bliži zrakoplovu, a upravljačke elektronske funkcije sve više preuzima elektronika. Time će se omogućiti neprestano nadgledanje brzine vožnje i ostaloga, što će bitno povećati sigurnost (policija će lako dobiti ispis) te, istodobno, smanjiti potrošnju goriva i trošenje bitnih dijelova vozila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
22. studeni 2024 08:46