DOMAĆI PROIZVOD

Doking XD: Užitak, i doza ponosa

Atraktivni trosjed na elektro pogon nudi dvostruko veću autonomiju od Smarta ED i znatno udobniju koncepciju sjedenja od Toyote IQ, a osim litij-željezo-fosfatnih baterija, sve je plod domaće pameti

Točno 10 mjeseci nakon što smo objavili senzacionalnu vijest o stvaranju prvog hrvatskog auta i tek dva tjedna po završetku Ženevskog salona gdje je doživio svjetsku premijeru, dobili smo priliku po prvi put i provozati zavodljivi Doking XD. Doduše, dočekao nas je na poligonu Centra za sigurnu vožnju u Mičevcu, jer još nije registriran i ne može u promet javnim cestama, no to ni najmanje nije pokvarilo užitak, pomiješan s velikom dozom ponosa. Bila je prava čast, nakon tisuća kilometara prevaljenih na svakojakim prezentacijama, konačno sjesti za upravljač domaćeg proizvoda. Nije nam tako ni smetalo što je riječ tek o konceptnoj izvedbi, na brzinu finiširanoj kako se ne bi probili rokovi salona u Ženevi i samo djelomično osposobljenoj za vožnju.

Nismo previše gunđali niti kada je Vjekoslav Majetić, vlasnik zagrebačke tvrtke Dok-ing, inače specijalizirane za izradu strojeva za razminiranje, već pri prvom žešćem prolasku kroz zavoj oštetio improvizirani ovjes. Niti nam je najmanje smetalo kad smo ulaskom u putnički prostor vidjeli da nedostaje instrumentna ploča, da nema obloga ili bilo kakve zvučne izolacija. Sve ono što bi inače popratili posprdnim primjedbama, sad je bilo dozvoljeno i odobravano. Ništa čudno. Dok-ingu treba dati šansu, jer nitko prije nije došao toliko blizu serijskoj proizvodnji automobila u Hrvatskoj. Također, riječ je o koncepciji koja svakako ima prođu na svjetskim tržištima, toliko gladnima malih, dizajnom privlačnih, praktičnih i ekološki osviještenih modela.

A koncept XD nudi sve navedeno, uz još pokoji adut. Primjerice, gotovo nevjerojatno zvuči da autonomija s jednim punjenjem litij-željezo-fosfatnih baterija, znatno stabilnijih i izdržljivijih od češće korištenih litij-ionskih, iznosi masnih 250 kilometara. Drugim riječima, bez stajanja je moguće prevaliti put od Zagreba do Zadra. Usporedi li se to s dohvatom više godina dorađivanog Smarta Electric Drive (130 km), dolazi se do rezultata koji pokazuje da Doking već sad raspolaže sa dvostruko većom autonomijom. Osim toga, niti performanse nisu ništa slabije. Kojim intenzitetom je struja u stanju katapultirati vozača uvjerili smo se čim smo pritisnuli improvizirani prekidač iza upravljača, stavili ga u poziciju za vožnju prema naprijed i pritisnuli papučicu gasa.

Doking XD tada je gotovo bešumno, ali iznimno eksplozivno startao, usprkos limitatoru postavljenom kako konceptni primjerak ne bi završio u ogradi. Već u prvom zavoju shvatili smo da je to bio dobar potez ljudi iz Dok-inga, jer nam od pomoći tijekom manevra nije bio servo upravljača, kao ni servo kočnica. Dodatan problem stvorio je tek polovično namješten ovjes, tako da smo zavoj prošli uz grašak znoja na čelu. No, čim smo dohvatili ravnicu, XD je počeo disati punim plućima. Usprkos težini od značajnih 1100 kg, dva elektromotora smještena u prednje kotače ukupne snage 106 KS te podatni okretni moment od 360 Nm, u cijelosti dostupan već od starta, kao od šale su lansirali XD. Žestoko ubrzanje nije bilo sve što se moglo upiti iz konceptnog primjerka, kojeg tek sad očekuje fina tehnološka dorada.

Posebno oduševljava razmještaj sjedala, sposobnih ponuditi više nego udoban smještaj trojci putnika, čak i košarkaških proporcija. Središnje smješteno vozačevo sjedalo ni najmanje ne smeta putnicima straga, koji za noge imaju mjesta za bacanje. Nešto je skromniji prostor dostupan je za glave, no to će se riješiti kliznim mehanizmom, planiranim za predserijski model. Osim toga, stražnja sjedala moći će se odstraniti u potpunosti, čime će XD prema potrebi postati iskoristivi gradski dostavnjak. Usprkos dužini od tek 280 cm, Dokingov mališan tako se doima praktičnijim od Smarta, ali i Toyote IQ. Ipak, u ovom trenutku se najlakše diviti vanjskom dizajnu, kojemu nedostaju samo sitnice poput maglenki i ukrasnih plastičnih mrežica kako bi zasjao punim sjajem.

Da smo kojim slučajem mogli izaći iz kruga poligona i uputiti se na gradsku špicu, zasigurno bi privukli tisuće pogleda, ne samo zato jer je riječ o domaćem i stoga posebno zanimljivom autu. Jednostavno, Doking XD izgleda pakleno dobro... Zbog svega toga, prava je nesreća što domaći političari nemaju niti najmanje sluha za projekt. Dosad ga nisu potpomogli niti kunom, makar samo baterija nema deklaraciju Made in Croatia, a serijska proizvodnja mogla bi izravno otvoriti petstotinjak novih radnih mjesta. Tako se ponovno pokazuje da živimo u zemlji u kojoj je važnije hraniti glomazni državni aparat, nego pomagati zdrave, izvoznički orijentirane proizvode...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 10:43