PRAVO PITANJE

Električni auti su ovdje, ali tko će spasiti poslove u industriji auta s unutarnjim izgaranjem?

Tehnološki pomaci stvaraju nova i zatvaraju stara radna mjesta, pružajući nevjerojatne mogućnosti za jedne i ogromnu bijedu za druge

Proizvodnja automobila s unutarnjim izgaranjem

 Profimedia

Prošlog tjedna, čelnici država iz cijelog svijeta sastali su se u Glasgowu u Škotskoj na COP26 summitu. Cilj je bio postaviti planove koji će našem planetu pomoći izbjeći klimatsku katastrofu. Električni automobili dio su tih planova.

Američki predsjednik Joe Biden ima za cilj da do kraja ovog desetljeća električni automobili zauzmu pola ukupne prodaje novih automobila. Do istog datuma neke će druge zemlje, uključujući Francusku i Veliku Britaniju, u potpunosti zabraniti prodaju konvencionalnih automobila. Norveška za sada prednjači, a do te prekretnice doći će pet godina ranije, 2025. godine, iako bi mogla prodati svoj posljednji automobil s motorom s unutarnjim izgaranjem već sljedeće godine.

image

Punjenje Tesle

Profimedia

Međutim, nije sve tako bajno kako se čini – ne raduju se svi potpunom usvajanju električnih automobila, i to ne samo zato što će im nedostajati zvuk V12 Ferrarija. Tu je naravno problem odakle dolazi struja koja ih pokreće. Vađenje litija i kobalta potrebnih za proizvodnju baterija dolazi uz velike ekološke troškove zbog rudarskih aktivnosti na mjestima poput Čilea. Uz to, tisuće ljudi moglo bi ostati bez posla.

Često nam se govori kako je jedna od ključnih prednosti električnog automobila njegova jednostavnost, odnosno činjenica da ima mnogo manje pokretnih dijelova od ekvivalenta s unutarnjim izgaranjem. To je sjajno za vozače, koji imaju mnogo manje razloga posjetiti zastupništvo ili lokalnog mehaničara, no ne tako dobro za njih. Njihov će se broj sigurno smanjiti zbog usporavanja potražnje.

image

Mehaničar automobila s unutarnjim izgaranjem

Profimedia

Tu su i dobavljači komponenata za automobila s unutarnjim izgaranjem, i ne samo za motore, već manje kompanije koje proizvode crijeva, kopče, alternatore i filtere. Neki od njih možda se prilagode sklapanjem novih ugovora, jer čak i EV-ovi trebaju kočnice, gume, amortizere i slično, ali nema sumnje da će dosta njih staviti lokot na vrata.

image

Shell benzinska postaja

Shell

Uz to, većina nas moći će puniti svoje EV-ove kod kuće, a činjenica da će oni moći prevaliti i do 500 kilometara s punom baterijom znači da ćemo rijetko morati posjetiti benzinsku postaju (tj. punionice), gdje smo često u iskušenju da kupimo piće, sendvič, novine ili čokoladicu. Kada je Ujedinjeno Kraljevstvo bilo usred nedavne krize opskrbe gorivom, vlasnici benzinskih postaja žalili su se da je gubitak posjetitelja u njihovim trgovinama jednako štetan za njihove prihode kao i nemogućnost prodaje goriva.

image

Proizvodnja Forda F-150

Ford

Prijelaz se neće dogoditi preko noći. Automobili s motorima s unutarnjim izgaranjem prodavat će se još godinama, a sigurno ćemo ih još gledati na cestama i desetljeće nakon toga. Međutim, prijelaz sigurno dolazi, a ovakvi tehnološki pomaci uvijek stvaraju nova i zatvaraju stara radna mjesta, pružajući nevjerojatne mogućnosti za neke i ogromnu bijedu za druge.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
23. studeni 2024 00:52