POTRES NA TRŽIŠTU

Elektromobilnosti definitivno postaje utopija? Cijena litija za baterije porasle 500 posto!

Stručnjaci smatraju da bi ogroman porast potražnje zapravo mogao otežati postizanje globalnih ciljeva emisija

Litij baterija

 General Motors

Proizvođači automobila i potrošači žure s proizvodnjom i kupnjom električnih vozila. Obje strane računaju na to da će električni automobili postati jeftiniji, što će značiti više EV-a na cesti i manje neugodnih zagađivača ispušnih plinova u zraku, ili je barem tako u teoriji.

No stručnjaci smatraju da bi ogroman porast potražnje zapravo mogao otežati postizanje globalnih ciljeva emisija.

To je zato što baterije u našim električnim automobilima zahtijevaju litij, a potražnja za mineralom toliko je nadmašila ponudu da su cijene porasle za gotovo 500 posto u godinu dana, prema Bloombergu.

Analitičari kažu da bi to moglo dodati 1000 dolara (7024 kune) cijeni novog EV-a, zaustavljajući pad maloprodajnih cijena EV-a, čiji proizvođači pokušavaju sniziti razinu koja ih čini jednako pristupačnima kao i konvencionalni automobili s motorom s izgaranjem.

image

Tvornica GMC Hummera EV

General Motors

Bloomberg izvještava da se iznimna potražnja za litijem može pratiti do pada u 2018.-2020. koji je prepolovio njegovu vrijednost i doveo do nedovoljnog ulaganja u nove izvore opskrbe točno u vrijeme kada je potražnja za električnim vozilima eksplodirala. Isto se događa i s drugim materijalima koji se koriste u baterijama, poput nikala, grafita i kobalta. Rat u Ukrajini je pogoršao situaciju.

"Postoji dosta litija u zemlji, ali pravodobno ulaganje je problem", rekao je Joe Lowry, osnivač savjetodavne tvrtke Global Lithium. “Tesla može izgraditi gigatvornicu za otprilike dvije godine, katodna postrojenja mogu se izgraditi za kraće vrijeme, ali može potrajati i do 10 godina za izgradnju zelenog projekta litijeve slane vode".

Proizvođači automobila pokušavaju smanjiti sadržaj litija u baterijama, a neki stručnjaci sugeriraju da bi recikliranje starih baterija moglo zadovoljiti 16 posto godišnje potražnje do 2035., do kada bi nova tehnologija baterija mogla smanjiti potražnju za litijem. No budući da će potražnja za EV-ovima skočiti još jednom nakon 2030. godine, kada vlade planiraju početi zabranjivati prodaju novih vozila s unutarnjim izgaranjem, ne slažu se svi da će recikliranje starih baterija biti dovoljno.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 01:30