LOME SE KOPLJA

ISTRAŽIVANJE POKAZALO DA NOVI AUTI ZAGAĐUJU VIŠE OD STARIH! Neki stručnjaci to osporavaju, no CO2 iz automobila je dokazano u porastu. Evo i zašto...

Među novim modelima prodanim u Velikoj Britaniji otkrivena je veća razina CO2 nego kod starijih modela – otkrili su istraživači iz kompanije Which? koja za potrošače radi istraživanja tržišta i proizvoda, piše The Guardian.

Kako se došlo do ovih rezultata? Proizvođači danas u svoje modele ugrađuju sve čišće motore koji imaju nove filtre uz koje se razina CO2 smanjuje čak i prema novom, strožem, WLTP ciklusu.

Ipak, prema kompaniji Which?, posljednja generacija modela koji su proizvedeni nakon 2017. godine emitira 7 posto više štetnih plinova od generacije prije. Istraživanje su proveli na 292 modela.

„Šokantno je da to što su naši testovi otkrili. Novi modeli zagađuju još više nego stari. Proizvođači moraju dati sve od sebe da proizvedenu čišća i zelenija vozila koja su prigodna za naš planet i našu budućnost” - izjavila je Lisa Barber iz spomenute kompanije What?.

Konkretno, u njihovom je primjeru prosječna emisija testiranih modela (testirani u laboratorijskim uvjetima) proizvedenih nakon 2017. godine bila 162.1g CO2, dok je kod prethodne generacije (Euro 6b i 6c) ta brojka bila 10.5 g manja.

Pritom su obje brojke kudikamo veće do zadanih 95 g koliko svi proizvođači u EU moraju zadovoljiti. Ipak, te bi brojke proizvođači mogli i trebali postići prodajom hibridnih i električnih modela.

Znače li ove brojke da su zbog potražnje za većim vozilima, prije svega SUV i crossover modelima brojke vezane uz CO2 narasle? Možda. U kompaniji Which? Ističu kako je još jedan mogući faktor sama težina automobila, koja je u prosjeku porasla za 67 kg po automobilu.

Ipak, ostaje pitanje stručnosti testiranja modela. Koji su točno modeli testirani i na koji način, uz kakav režim vožnje? Sve to ipak ostaje „u zraku” i spomenuti se detalji ne spominju.

Upitan da komentira ovo istraživanje, Mike Hawes iz SMMT-a (Society of Motor Manufacturers and Traders) je izjavio: „Ne možemo komentirati rezultate neslužbenih testova odrađenih od strane komercijalnih organizacija gdje je metodologija nepoznata.

Samo službeni podaci WLTP ciklusa – najopširnijeg i jedinog relevantnog testiranja mogu se komentirati i uzeti u obzir i uspoređivati.

Prema njima, novi automobili u prosjeku ispuštaju 29,3 posto manje CO2 u odnosu na modele iz 2000. godine, a uz to su kudikamo efikasniji, što mogu vidjeti i sami vozači prilikom posjete benzinskim postajama.

”Iako podaci SMMT-a također pokazuju kako se prosječna emisija CO2 kod novih prodanih automobila u Velikoj Britaniji povećavala u posljednje 3 godine. Prosječan iznos prošle je godine bio 127.9 g CO2, što je povećanje od 2,7 posto u odnosu na godinu prije.

Razlog je prije svega u smanjenju udjela dizelaša, kao i povećanju broja prodanih SUV modela koji su postali najveći hit među kupcima, a jasno je kako imaju veće emisije CO2 od primjerice malih gradskih modela. Ipak, nije sve tako crno prema Which?-u, budući da je emisija štetnog Nox-a pala za čak 84 posto!

Što je dakle istina i što se iz svega može zaključiti? Čini se kako je Which? napravio istraživanje koje ipak nisu potkrijepili s najvažnijim detaljima – koje su modele testirali, kako su ih vozili, jesu li ih uspoređivali s brojkama prije WLTP-a?

Sve su to nepoznanice zbog kojih nije jasno zaključiti koliko su njihove brojke relevantne. Iz Which?-a napominju kako su emisije porasle u svim segmentima – od malih gradskih automobila pa do hibrida (nedavno smo pisali o tome da hibridi u stvarnosti mogu ispuštati i tri puta više CO2 od deklariranih brojki, prije svega zbog nepravilnog korištenja od strane vozača).

Činjenica je da je prosječna emisija CO2 kod prodanih modela u Velikoj Britaniji ipak rasla što potvrđuju brojke SMMT-a (2,7 posto) što se pripisuje većem udjelu benzinaca i nešto većoj masi novijih vozila koja su krcata novim tehnologijama.

Treba napomenuti kako Velika Britanija ima plan do 2035. godine zabraniti prodaju, pazite sada ovo – hibridnih, benzinskih i dizelskih modela!

Tom bi logikom bilo dozvoljeno kupiti samo novi električni automobil. Kako će infrastruktura to pratiti? To se svi pitaju, a pravog odgovora – nema.

Jasno je kako je riječ o ekstremnoj odluci koja će u praksi teško funkcionirati. U svakom slučaju, vrijeme će pokazati što će na kraju biti s tom odlukom...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
05. studeni 2024 03:50