VELIKE PROMJENE NA OBZORU

JESTE LI SPREMNI? OVO SU GLAVNI trendovi u autoindustriji: stižu virtualni saloni, pretplata na automobil umjesto vlasništva...

 

Svijet automobila i same automobilske industrije od svojih je početaka do danas doživio mnoge promjene. Tehnologija napreduje iz dana u dan, a samim time mijenjaju se i trendovi. Istražili smo što donosi budućnost i koji su glavni trendovi koji nas očekuju narednih godina...

1. VIRTUALNI SALONI I DIGITALNI IZVORI U PROCESU KUPOVINE

Getty Images

Prije 20-ak godina ljudi su imali prilično mali broj informacija o modelu kojeg su namjeravali kupiti. Najčešće se to odnosilo na kakav tekst kojeg su pročitali u automobilskom časopisu nakon kojeg su došli su salon i krenuli tražiti daljnje informacije. Vremena su se promijenila i danas zahvaljujući tehnologijama potencijalni kupac ima velik broj izvora iz kojih se može informirati o modelu, od YouTube videa, društvenih mreža pa sve do različitih stranica na kojima vlasnici razmjenjuju svoja iskustva. Kupac tako danas može doći u salon i već unaprijed znati sve detalje o automobilu kojeg namjerava kupiti. Prema navodima Centric Digitala, kupci prije odlaska u salone u prosjeku traže informacije na 8 različitih internetskih stranica. Situacija je dakle bitno drugačija nego prije, a klasični saloni brzo bi mogli poprimiti drugačiji oblik. Tako je Audi već prije nekoliko godina u Londonu otvorio tzv. "Virtualni salon" u kojem kupac konfigurira svoje vozilo na zaslonu, a sada su otišli i korak dalje pa nude posebne odjele sa virtualnom tehnologijom gdje kupac putem VR tehnologije otkriva nove modele.

Osim Audija, novu tehnologiju vjerojatno će početi koristiti i Mercedes koji je na salonu u Ženevi posjetiteljima ponudio da novu A-klasu "provozaju" putem VR tehnologije. Dakle, kupci dolaze informirani, a tehnologija im omogućuje i dodatne pogodnosti. U SAD-u su neki saloni otišli toliko daleko da su se povezali s Walmartom u kojem postoje digitalni "kiosci" na kojima kupci mogu konfigurirati i naručiti svoj model. Naravno, ovakvo što još neko vrijeme ne treba očekivati u Europi (a posebno kod nas), ali činjenica je da će se saloni automobila sve više oslanjati na moderne tehnologije.

2. PRETPLATA UMJESTO VLASNIŠTVA

Model pretplate na automobile sve je prisutniji na globalnom tržištu. Prije 10-ak godina vlasništvo nad automobilom smatralo se iznimno važnim, no danas, kada se na tržištu nudi mnoštvo alternativa, sve manji broj ljudi smatra kako oni nužno trebaju biti vlasnici automobila. To su prepoznali proizvođači, pa neki od njih već sada nude model "pretplate". Porsche je u SAD-u krenuo s ovim programom kojeg nazivaju "Porsche Passport", a putem kojeg korisnici mogu voziti 22 različita Porsche modela. U SAD-u ovakav program još nude i Ford, Cadillac i Lincoln. U Europi je s ovim trendom prvi krenuo Volvo koji u Švedskoj nudi klasični model pretplate. Za iznos od 600 eura mjesečno dobivate novi Volvo XC40 (700 eura za R Design verziju), a u spomenutu cifru uračunati su troškovi registracije, redovnih servisa i osiguranja. Pretplatu će uskoro biti moguće dobiti i na Mercedesove modele. Naime, na salonu u Ženevi objavljeno je kako će Mercedes uskoro ponuditi ovaj model u Njemačkoj. Po zasad nepoznatoj cijeni korisnici će imati na raspolaganju 12 različitih modela.

3. ELEKTRIČNI AUTOMOBILI

Marko Miščević

Električni automobili više nisu daleka budućnost, već postaju redovita pojava na europskim cestama, a može ih se vidjeti i na domaćim prometnicama. Mi trenutno na maraton testu imamo električni Renault Zoe koji se odlično nosi s velikim hladnoćama. Na salonu u Ženevi mogli smo se uvjeriti kako su proizvođači ozbiljno krenuli s predstavljanjem serijskih električnih modela. Hyundai je predstavio serijsku Konu koja s jednim punjenjem može prevaliti čak 470 kilometara. S obzirom na to da su SUV modeli sve popularniji a struja predstavlja novi trend, za pretpostaviti je kako će korejski električni gradski SUV biti veliki hit među europskim kupcima. Najveći problem kod nas će svakako biti infrastruktura. Po Zagrebu možete naći punionice, no kada broj električnih vozila poraste one neće biti dovoljne, pa bi se mogli stvarati redovi za punjenje. O infrastrukturi u drugim gradovima da i ne govorimo...

4. AUTONOMNA VOZILA

Daimler AG

Autonomija. Jedna od riječi koje u posljednje vrijeme sve više čujemo od čelnih ljudi automobilskih kompanija. Elon Musk tvrdi da će autonomna vozila postati normalna pojava na cesti. "Stvar je slična kao s dizalom. Prije su ljudi upravljali dizalima, a sada je normalna stvar da vam dizalo automatski dolazi na kat na kojem ste ga pozvali. Ista stvar dogodit će se s autonomnim automobilima", tvrdi Musk. Za sve nas koji volimo vožnju autonomna vožnja predstavlja pojam koji nas lagano i užasava. Zašto koristiti autonomni sustav vožnje ako volite voziti i vožnja vam predstavlja užitak i aktivnost koja vas opušta? Ipak, sve veći broj automobila dolazi s autonomnim sustavima koji mogu biti prilično korisni (posebno kod dužih putovanja), no potpuna automatizacija , barem ako pitate zaljubljenike u vožnju, nema smisla.

5. "CAR SHARING" sustavi

Getty Images

Uber i Lyft (u SAD-u) promijenili su način transporta većine ljudi u velikim gradovima. Jednostavnost korištenja i povoljne cijene ovdje imaju najveću prednost u odnosu na klasično vlasništvo nad automobilom. Istraživanja provedena u SAD-u pokazala su kako mladi ljudi preferiraju koristiti "sharing" sustave poput Ubera umjesto vlasništva nad automobilom. "Mladi ljudi ne žele se obvezati na plaćanje visokih rata kako bi postali vlasnici automobila. U životu su im bitnija iskustva od fizičkih stvari", piše ABC News. Veliki igrači svjesni su ovog problema, pa je tako Mercedes već udružio snage s Boschom. Prema njihovoj viziji, korisnici će moći naručiti autonomni taksi preko aplikacije na mobitelu. Autonomni Mercedes taksi stiže na zadanu adresu, a korisnik tada može birati između automatizirane vožnje ili ručnog upravljanja automobilom. Kada završi s vožnjom, automobil samostalno odlazi na sljedeću adresu na koju je pozvan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 17:03