Tržište električnih automobila trenutno u vrlo kratkom razdoblju doživljava snažne promjene što proizvođače stavlja pred sve veće izazove u svijetu obilježenom inflacijom i nestašicom materijala za proizvodnju automobila, kao što su mikročipovi. Tako su već sad prisutne poteškoće za globalnu automobilsku industriju u njezinoj predanosti potpunoj elektrifikaciji, kao jedinom rješenju mobilnosti u budućnosti.
Novi veliki izazov za proizvođače na tom putu mogla bi predstavljati "putovnica za baterije". Prema Business Insideru, riječ je o prijedlogu i novom načinu dokumentiranja "životnog ciklusa" svake baterije u automobilima, od podrijetla do konačnog recikliranja svih komponenti, na inicijativu javno-privatnog saveza Global Battery Alliance.
Alijansa je osnovana na Svjetskom ekonomskom forumu 2017. godine i sastavljena od javnih interesnih skupina, automobilskih kompanija, proizvođača baterija i rudarskih tvrtki.
O "putovnici za baterije" prvi se put raspravljalo 2020. godine, a savez početkom iduće godine planira pokrenuti prvo testiranje tog koncepta.
Nadaju se da će moći pratiti put baterije od vađenja sirovine, preko prerade i proizvodnje ćelija, do recikliranja, ili korištenja za druge svrhe nakon vijeka trajanja u automobilima. Ideja je da se pomogne proizvođačima baterija i automobila pri ispunjavanju njihovih proizvodnih ciljeva, ali uz smjernice održivosti.
Dakle, želi se osigurati da se proizvodnja električnih vozila provodi odgovorno jer je poznato da prečesto materijali za baterije (litij, nikal, kobalti drugi ključni metali) već godinama dolaze iz rudnika u siromašnim zemljama s kritično ugroženim ljudskim pravima pri eksploataciji kao i o nepoznatim ugljičnim otiskom samog procesa vađenja.
Tako recimo u Demokratskoj republici Kongo još uvijek ima mnogo djece koja rade u rudnicima kobalta, vrijedne rude koja se potom koristi u baterijama električnih automobila, prema izvjštaju Amnesty Internationala još iz 2018. godine.
Nova "putovnica" uključuje tri glavna faktora informacija: tehničke podatke o bateriji koji uključuju povijest proizvodnje i korištenje recikliranih materijala; praćenje materijala koji se upotrebljavaju za izradu i pokazatelja održivosti baterije, koji su povezani s njezinim ugljičnim otiskom.
Velik je to izazov za autoindustriju, no neki stručnjaci vjeruju kako bi putovnica za baterije, iako ne bi bila obveza za proizvođače električnih automobila i baterija, mogla biti ključan element u izdvajanju od konkurencije.
Peter Maithel, jedan od vodećih automobilskih analitičara iz kompanije Infor rekao je: "putovnice za baterije postat će vrlo važne, posebno s obzirom na propise i zakone koji su nedavno doneseni u SAD u vezi s etičkom nabavom i vijekom trajanja baterija nakon korištenja u i praćenjem minerala i materijala."
Doduše, bit će izazov natjerati auto kompanije da se odluče za nešto što bi moglo zahtijevati otkrivanje povjerljivih informacija ili tehničkih prednosti pred konkurencijom, međutim, Ford u prihvaćanju "putovnice" vidi prednost.
Usto, već sada s tvrtkom za digitalnu transparentnost Everledger i kompanijama za recikliranje Cirba Solutions i Li-Cycle, vrši testove praćenja životnog ciklusa svojih baterija umjetnom inteligencijom i blockchain tehnologijom. Isto tako, startupi poput Circulora već nude tehnologiju koja prati materijale, emisije i potrebe za usklađenosti za određene materijale potrebne za izradu baterija za električna vozila.
"Ovo će postati normativni zahtjev na ovaj ili onaj način", rekla je Inga Petersen, izvršna direktorica saveza i dodala kako je "Uvođenje transparentnosti u lanac opskrbe prvi korak". Hoće li se s tim brzo složiti i većina proizvođači električnih automobila tek ostaje za vidjeti...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....