Posljednjih godina nijedna nova Alfa nije bolje od nove Giulije označila povratak milanske marke na staze stare slave. I to ne toliko zbog 510 KS, koliko postiže V6 twin-turbo motor u izvedbi QV, koja je pokazana na nedavnoj svjetskoj premijeri u Areseu, kao ni zbog izgleda (jer s velikim scudettom, uskim prednjim i stražnjim svjetlima te klinastom karoserijom djeluje kao suvremena Alfa 156), nego ponajprije zbog povratka Alfe u klasu limuzina na stražnji pogon. Svi Alfisti su odahnuli, ponajprije oni zagriženi, i složili se da je to napokon to. Duhovni predak današnje Giulije kultna je Alfa s oznakom 75, predstavljena 1985., na 75. rođendan marke.
Osim što je imala stražnji pogon, istinski zaljubljenici će istaknuti i da je bila i posljednja prava Alfa projektirana i stvorena u inžinjerskim odjelima Alfa Romea, prije no što je je tvrtku preuzeo Fiat i započelo eru dijeljenja platformi, odnosno prelaska na prednji pogon. S novom Giulijom sad sve kreće iz početka, a prije no što isprobamo novo Alfino čudo, uputili smo se u Požegu da se prisjetimo što je to Alfina 75 nudila vozaču prije 25 do 30 godina i zašto je stekla kultni status. Kultni je status stekla ne zbog izgleda nego zbog onog što krije ispod lima, a to je savršeno uravnotežen sportski sklop. Tehnički temelj Alfe 75 bila je, naime, famozna transaxle platforma preuzeta sa Alfette iz 1972. Motor je postavljen sprijeda uzdužno, novorazvijeni mjenjač straga na stražnju osovinu, a stražnje disk-kočnice uz sam mjenjač. Uz to je i stražnji ovjes tipa de Dion, u kombinaciji s Wattsovim sponama. Za današnje vrijeme to je prilično staromodna, zastarjela konfiguracija, no njezina prednost bio je savršen raspored težine na prednju i stražnju osovinu, gotovo idealnih 50:50.
Ispod prednjeg poklopca u sedam godina, koliko se Alfa 75 zadržala u proizvodnji, ugrađivani su razni motori - benzinci 1.6, 1.8 i 2.0 sa 110, 120 i 128 KS (prvo s rasplinjačem, kasnije s ubrizgavanjem) te turbodizelaš 2.0 sa 95, a kasnije 112 KS. No, ovaj Alfin model u zvijezde je ipak iskovao gornji dom njezine motorne ponude - benzinci 2.5 V6 sa 156 KS, kasnije 3.0 V6 sa 192 KS te, kao kruna svega, 1,8-litreni turbobenzinac sa 155 KS, ugrađen u samo 6536 primjeraka (od sveukupno 375.257 sklopljenih Alfa 75). Dio 1.8 turbobenzinaca pojavio se u Europi u izvedbi 1.8 Turbo America, kojom je tvrtka željela proslaviti lansiranje modela 75 u Sjevernoj Americi, gdje se prodavao pod imenom Alfa Milano (i isporučivao samo s motorima 2.5 V6 i 3.0 V6). Izvedba 1.8 Turbo America u tu je čast preuzela pojedine detalje Milana, poput amerikaniziranih, zbog zadovoljavanja tamošnjih sigurnosnih standarda, izduženih branika. No, zanimljivo je, na američkom se tržištu nikada nije prodavala.
Vlasnik takve rijetke Alfe 75, iz 1989. godine prije deset godina kupio ju je u Istri, u otužnom stanju te je do danas, uz puno truda i odricanja, doveo do gotovo stock stanja. Ni sam ne zna koliko je točno vremena i novca uložio, jer nije vodio evidenciju već je kao pravi entuzijast išao za srcem, malo po malo, koliko su mu to prilike dopuštale. I pritom koristio gotovo isključivo originalne rezervne dijelove. I 1,8-litreni turbobenzinac još uvijek radi besprijekorno. To je osamdesetih bio pravi dragulj s dva bregasta vratila te golemim turbopunjačem Garrett T3 sa 155 KS i performansama koje su respektabilne i za današnje pojmove. Alfa stotku iz stajanja hvata za 7,7 sekundi i vozi do 214 km/h. Sve to obećava istinske užitke za upravljačem auta koji nema servoupravljač.
No, zato je tu ono bez čega bi vožnja po mokrom bila gotovo nemoguća - mehanički zatvarač diferencijala na 30 posto. Vrlo koristan dodatak, posebice kad kroz zavoje vozite auto sa stražnjim pogonom i samo 1130 kilograma. Jer kad turbo rukne svom snagom na oko 3000 okretaja, upravljač tad treba držati čvrsto, biti oprezan na gasu i brz na 5-stupanjskom ručnom mjenjač te zadržati hladnu glavu. Premda su takvi turbo udari zauvijek ostali u osamdesetima, lijepo se bilo na cesti prisjetiti kako je to nekada izgledalo kod Alfe… Jer, Alfa 75 1.8 Turbo America istinska je Alfa staroga kova od kotača do krova, obiteljska limuzina s četverim vratima koja je istodobno pravi vozački buntovni automobil pun testosterona, koji nevješte lako može iznenaditi. A da sve opet ne završi kukanjem kako se takvi auti danas više ne rade, ipak ćemo prije donošenja konačnog zaključka pričekati još i prvi test nove Alfe Giulije…
1.8 TURBO AMERICA (1985. - 1992.)
TEHNIČKI PODACI
Motor turbobenzinski
Obujam 1779 ccm
Snaga 155 KS pri 5800/min
Moment 226 Nm pri 2600/min
Mjenjač ručni, 5 stupnjeva
Dimenzije 433 x 165 x 135 cm
Pogon stražnji
Masa 1130 kg
Raspored mase 51,6:48,4 %
Brzina 217 km/h
0 do 100 km/h 7,7 sekundi
Potrošnja (tvornička) 11 l/100 km
Cijena novog (1986.) 34.900 DEM
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....