Kad bi prije točno 20 godina ugledali žuti Volvo na cesti mnogi bi dva puta protrljali oči… Pa što je ovo? Volvo, a žut? Bila je to neočekivana, ali i više nego uspješna provokacija kojom su Šveđani skrenuli pažnju na svoju marku.
Učinili su to Volvom 850 s oznakom T-5R, koji se u međuvremenu prometnuo u istinski mit u svijetu automobila, pravi maloserijski metak koji ravnopravno stoji uz bok sličnim hrabrim ispadima iz devedesetih, poput Mercedesa 500E, Audija RS2 ili Lotus Omege, na čiji spomen mnogim i danas srce brže zakuca. Dakle, takvog Volva nije bilo nikad prije, ali ni kasnije, jer ugraditi turbobenzinski petcilindraš sa 246 KS u jedan karavan ili limuzinu, obojiti ga u žuto i pustiti na cestu (bez obzira na to što su se s modelom 850 već nekoliko godina uspješno natjecali u BTCC-u), za konzervativne Šveđane bio je izuzetno rizičan iskorak.
No, dokazali su da Volvo može predstavljati i puno više od samozatajne, konzervativne, kao sjekirom dizajnirane limuzine ili karavana za ziheraše, stvorenih isključivo za udoban i siguran prijevoz obitelji i pripadajućeg im dobroćudnog irskog setera. Žuta je boja bila pun pogodak, pa je i danas najprepoznatljivija značajka T-5R. No, to nije bila jedina ekskluzivna boja za ovaj model. Svaki istinski Tepeter fan znat će i tek probuđen iz sna znati će koliko ih je točno proizvedeno u žutoj, ali i u crnoj te metalik zelenoj boji nazvanoj emerald (smaragd), za one kupce koji su svakako željeli imati T-5R, ali se ipak nisu htjeli previše isticati na cesti.
Odrecitirati će tako fanovi da je izrađeno 1975 žutih, 3025 crnih i 500 zelenih! A upravo jedan rijetki smaragd pronašli smo u Zagrebu, i to u top stanju. Njegov vlasnik, 32-godišnji Igor Branšajd pritom rado ističe i da je baš njegov zelenko zapravo i najrjeđi, jer ih je s limuzinskom karoserijom proizvedeno samo 329 za cijeli svijet, manje od bilo koje druge izvedbe. Pritom nas podsjeća i da je u stvaranju ove ikone prste imala i tvrtka Porsche, koja je odradila tuning motora, doradivši elektroniku i turbopunjač, pa mu motor ima 18 KS više od onog u 850 T5. I po performansama, kako prije 20 godina, tako i danas, obara s nogu. Do stotke iz stajanja stiže za 5,9 sekundi (karavan za 6) i vozi do elektronski ograničenih 249 km/h.
Na pitanja o potrošnji Igor odmahuje rukom. – Vozim ga zapravo gotovo samo vikendom, a stavio sam plin, pa mi troši 13 do 14 litara, što je podnošljivo. No, prvotno ulaganje u njega, da se dovede u vrhunsko stanje, bilo je kudikamo teže podnijeti. Oduvijek sam želio baš takav, zeleni 850 T-5R, gledao sam ga dugo kod jednog vlasnika, pa potom kod idućeg, koji mi ga je prije dvije godine napokon i prodao. Mojoj sreći tad nije bilo kraja! No tad sam se morao odreći nekih drugih stvari i uložiti još 50.000 kuna, od čega je najveći dio utrošen na generalno uređenje motora i mjenjača, diskova i pločica… No, dobro je da na limu ni dan-danas, nakon prijeđenih 149.000 km nema traga hrđi, boja je, kao što vidite, originalna, sve originalne oznake su još na svojem mjestu (značke Motorsport 850 i T-5R), a i unutrašnjost je iznimno uščuvana.
I doista, pogled u kabinu otkriva luksuz devedesetih: hrpa raznoraznih prekidača (kod ovog je Volva serijski bilo sve na struju, od pokretanja šibera, sjedala u svim smjerovima s memorijom, svih stakala), nezaobilazan mahagonij … Uz to 850 T-5R je i prvi auto sa serijski ugrađenim bočnim zračnim jastucima, integriranom dječjom sjedalicom straga i pet pojaseva u tri točke za sve putnike, jer ipak i to je pravi produkt Volva, uvijek pionira po pitanju sigurnosti. Zanimljiva su i sjedala. Mesnate udobne fotelje proizvod su Volva, no materijale i dezen sa sredinom prekrivenom Graphite Amaretta kožom i bokovima presvučenim alkantarom dizajnirao je Porsche, pa se identična kombinacija može pronaći još samo u Porscheu 911 Turbo istog godišta... Kocka na atomski pogon i danas uzme mjeru razvikanijim i novijim sportašima i to uvijek uz zavidnu razinu udobnosti i sigurnosti.
VOLVO 850 T-5R (1995.)
TEHNIČKI PODACI
Motor turbobenzinski
Obujam 2319 ccm
Snaga 181 kW/246 KS pri 5600/min
Moment 340 Nm od 2000 do 4800/min
Mjenjač 4-stupanjski, automatski
Dimenzije 466,1 x 176,0 x 141,5 cm
Osovinski razmak 266,4 cm
Gume (serijske) 205/45 R 17
Pogon na prednje kotače
Masa 1540 kg
Brzina 249 km/h (elektronski ograničena)
0 do 100 km/h 5,9 sekundi
Potrošnja (tvornička) 10 l/100km
Cijena novog (1995.) 94.000 DEM
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....