mikroplastika je otrov

Mikročestice guma su novi veliki ‘automobilski problem‘ za planet: Postoji li već rješenje?

Koliko plastika s guma zagađuje pokazuje i ovaj primjer: prosječna guma je na kraju životnog vijeka lakša čak 4 kg

Drift, ilustracija

Štetne čestice u ispušnim plinovima automobila i CO2 nisu jedini problem za naš okoliš koji stvaraju auti. Naime, trošenje guma također šteti prirodi. Trošenje guma svake godine oslobađa milijune tona mikroplastike.

Na primjer, samo u Njemačkoj se godišnje "proizvede" čak 110.000 tona otrovne mješavine plastičnih čestica, aditiva i cestovne površine. Koliko plastike s guma završava u okolišu pokazuje i ovaj primjer: prosječna guma je na kraju životnog vijeka lakša čak četiri kilograma.

image

Trošenje guma, ilustracija

Provimedia

Najveći problem s tom mikroplastikom je što kiše ispiru otrovnu smjesu u rijeke, tlo i mora. Ovo je problem kojim su pogođeni i "ekološki" električni auti. Štoviše po tome su čak i gori od benzinaca i dizelaša. Naime, oni su teži i stoga proizvode još više mikročestica, odnosno brže troše gume.

"Svake godine količina onečišćenja koja izlazi iz ispušnih plinova je sve manja. A količina koja izlazi iz guma raste jer su vozila sve teža", naglasio je Nick Molden za Deutsche Welle. Ovaj stručnjak je osnivač tvrtke Emission Analytics, koja mjeri onečišćujuće tvari u zraku.

Problem je odavno prepoznat, ali ne vidi se način kako bi ga se otklonilo unatoč raznim inicijativama. Michelin primjerice razvija posebno izdržljive gume. Na taj je način abrazija smanjena u prosjeku za pet posto. Istodobno Michelin traži obnovljive ili čak reciklirane materijale koji bi zamijenili kemijske aditive u gumama.

Njemački zrakoplovno-svemirski centar je dizajnirao zatvoreni luk kotača i nazvao prototip "Pogonska jedinica s nultom emisijom Generation 1." Ovaj sustav omogućio bi mobilnost gotovo u potpunosti bez zagađivanja mikročesticama guma, ali je prilično skup i automobili s njim izgledaju vrlo čudno.

image

Gume, ilustracija

Profimedia

Londonski startup Tire Collectives također želi uhvatiti čestice guma izravno na izvoru. Odgovarajuća konstrukcija je pričvršćena na rub gume što izgleda mnogo diskretnije. Prototip je prvi put testiran 2021.

Tehničko sveučilište Berlin u zajedničkom projektu s Audi Environmental Foundation želi se pozabaviti problemom u području otpadnih voda - posebno u uličnim odvodima. U tu svrhu konstruirani su takozvani “urbani filtri” koji se umeću u odvode na žarištima stvaranja mikročestica, kao što su raskrižja ulica. Testovi modela pokazuju da se na ovaj način može uhvatiti do 66 posto čestica.

O mikroplastici se trenutno raspravlja i u Bruxellesu. Sa standardom Euro 7, EU također želi po prvi put postaviti granične vrijednosti za trošenje guma. Proizvođači guma već su razvili metodu koja se može koristiti za mjerenje habanja guma.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
03. studeni 2024 14:23