SAVJETNIK AUTO KLUBA

Na koliko okretaja ‘šaltati‘ s ručnim mjenjačem? Ako ste novi vozač ovo bi vam moglo biti korisno

Pravodobno mijenjanje brzina vrlo je važno kako mehanika ne bi patila i kako bi vožnja bila ugodnija, a potrošnja učinkovitija

Promjena brzine (ilustracija)

 Ivan Lacković

Mjenjač je jedan od temeljnih dijelova u vozilu i trenutak promjene brzine utječe na mnoge čimbenike, poput potrošnje, buke i životnog vijeka mjenjačke kutije. Postoje vozači koji previše ubrzavaju i imaju tendenciju da motor radi na visokom broju okretaja. Drugi, naprotiv, imaju naviku voziti s niskim brojem okretaja motora, što također može imati određene posljedice na mehaniku automobila.

image

Ručni mjenjač (ilustracija)

Profimedia

No, pravodobno mijenjanje brzina vrlo je važno kako mehanika ne bi patila i kako bi vožnja bila ugodnija, kao i potrošnja učinkovitija. Moderni automobili, s ručnim ili automatskim mjenjačem, imaju "savjetnika" na ploči s instrumentima koji obavještava vozača o pogodnom trenutku za promjenu brzine.

Međutim, obično su tvornički konfigurirani za postizanje učinkovitije potrošnje i ne preporučuju uvijek promjenu brzine pri odgovarajućim okretajima. Kako biste znali koji je preporučeni raspon okretaja za promjenu stupnja prijenosa, prvo je zgodno znati nešto o samom vozilu.

image

Ručni mjenjač (ilustracija)

Volkswagen AG

Svaki motor isporučuje svoju minimalnu i maksimalnu snagu pri različitom broju okretaja u usporedbi s ostalima. To je ono što se naziva krivulja snage i neophodno je znati da se ne ide preko nje ili ispod nje. Svi motori isporučuju najveću snagu kada dostignu određenu brzinu, na primjer, pri 2500/min.

Ali postoji i ono što je poznato kao okretni moment motora, što je stabilnija vrijednost u kojoj motor daje sličnu snagu u određenom rasponu, na primjer, između 2500 i 3500 okretaja.

image

Brzinomjer (ilustracija)

Željko Puhovski

Kod većine motora između tih 2500 i 3500 okretaja, postoji točka u kojoj isporučuje maksimalnu snagu, ali u cijelom tom rasponu motor nastavlja proizvoditi optimalnu snagu. Ispod ili iznad tog raspona, vrijednosti padaju.

Općenito, kod benzinca se preporučuje mijenjati brzine između 2000 i 2500 okretaja, dok kod dizelaša je preporučeno i ranije, između 1500 i 2000. Tada ste najefikasniji u svim pogledima zdravlja motora.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
13. prosinac 2024 19:46