Kada razmišljamo o emisijama iz cestovnih vozila, naša prva pomisao su plinovi koji izlaze iz ispušnih cijevi. Međutim, nova istraživanja pokazuju da bismo se trebali više brinuti o štetnim česticama koje se ispuštaju iz guma i kočnica.
Znanstvenici dobro razumiju emisije motora, koje se obično sastoje od neizgorjelog goriva, oksida ugljika i dušika i čestica povezanih s izgaranjem. Međutim, novo istraživanje koje je podijelio Yale Environment 360 pokazuje da možda postoji čitav niz otrovnih kemikalija koje proizvodi trenje guma i kočnica koje su do sada bile uglavnom zanemarene.
Što je još gore, ove emisije mogu biti toliko značajne da zapravo premašuju one iz ispušnih plinova prosječnog automobila.
Istraživački rad objavljen 2020. godine istaknuo je utjecaj onečišćenja gumama ispitujući stanje potoka Zapadne obale SAD-a. Znanstvenici su na kraju identificirali kemikaliju nazvanu 6PPD, koja se obično koristi u proizvodnji guma za usporavanje pucanja i degradacije.
Kada se izloži ozonu u atmosferi, kemikalija se transformira u više drugih vrsta, uključujući 6PPD-kinon, za koji je utvrđeno da je vrlo toksičan za više riba.
Ista kemikalija je od tada otkrivena u ljudskom urinu, iako su potencijalni utjecaji na zdravlje i dalje nepoznati.
Otkriće 6PPD-q i njegov utjecaj donijelo je novo ispitivanje zagađenja koje stvaraju čestice koje se ispuštaju iz guma i kočnica. Konkretno, automobilska guma se sastoji od preko 400 različitih kemijskih spojeva, od kojih se za mnoge zna da imaju negativne učinke na ljudsko zdravlje.
Nova istraživanja tek počinju otkrivati utjecaj gotovo nevidljive prašine od guma i kočnica. Izvješće dobrotvorne zaklade Pew pokazalo je da je 78 posto mikroplastike u oceanima od sintetičke gume.
Ove otrovne čestice često progutaju morske životinje, koje na njih imaju neurološke učinke, poput promjena u ponašanju i abnormalni rast.
Ovo je pitanje donedavno uglavnom zanemarivano. Emisije iz ispušne cijevi lako je proučavati, jednostavno je potrebno izmjeriti ih izravno na auspuhu automobila.
Mjerenje malih čestica koje se emitiraju iz guma i kočnica sveukupno je teži zadatak. Učiniti to na način koji točno odražava količinu tih emisija još je teže.
Malo je vjerojatno da će takvo onečišćenje imati izravan utjecaj na probleme poput klimatskih promjena, ali potencijalna toksičnost za ljude, životinje i širi okoliš je glavna briga.
U EU će standardi Euro 7 regulirati emisije guma i kočnica od 2025. U SAD-u će kalifornijska EPA zahtijevati od proizvođača guma da pronađu alternativnu kemikaliju za 6PPD do 2024. kako bi se ubuduće smanjio ulazak 6PPD-q u okoliš. Zauzvrat, proizvođači istražuju sve, od alternativnih sastava guma do posebnih elektrostatičkih metoda za hvatanje izlaza čestica.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....