Bit će zabavno. Ministarstvo unutarnjih poslova, naime, prije neki je dan otkrilo plan svojih aktivnosti u 2019., koji između ostaloga pokazuje da se u sljedećoj godini ponovno planiraju izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama. I to ne bilo kakve. Iz priloženoga se vidi da će se nastojati izmijeniti sve i svašta, pa tako i jasnije odrediti dužinu trajanja zabrane upravljanja za pojedine prekršaje, propisati ukidanje vozačke dozvole u slučajevima kad je ona istekla ili oduzeta, uvesti video nadzor u vozila kako bi se spriječile manipulacije pri polaganju ispita iz vožnje u autoškoli…
No, u oči posebno upada nakana da se propiše obavezni liječnički pregled za vozače starije od 65 godina u slučaju da oni žele produljiti vozačku dozvolu. Zvuči li vam to poznato? Sasvim sigurno. Riječ je, naime, ni manje ni više nego već o četvrtom takvom pokušaju u posljednjih nekoliko godina. I baš svaki je propao, koliko god se nastojalo time propisati nešto što bi trebalo biti razumljivo samo po sebi - da vozači prije smrti barem jednom moraju na obavezni liječnički. To u Hrvatskoj, naime, nije slučaj. Tko ovdje s 18 bude zdrav i dobije vozačku, bez ikakve zdravstvene kontrole vozi dok kod on smatra da mu je tako zgodno. Ili povoljnije od Ubera…
I kako se čovjek onda ne bi dobro zabavljao, posebno kad se sjeti nekih prijašnjih epizoda kada se također spominjao obavezni liječnički za starije vozače, da bi potom zamisao pala u vodu uz izrečene stavove bez jasnog doticaja sa zdravim razumom. Posebice je upečatljiva, vjerujemo da ćete se složiti, epizoda u kojoj je kumovao nekadašnji ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojić. Nakon što je 2014. nekim čudom prijedlog da se vozače starije od 65 pošalje liječniku uvršten u zakon i stupio na snagu, bivši ministar je samo godinu poslije spomenutu odredbu odlučio izbaciti iz Zakona o sigurnosti prometa na cestama. I to uz lakrdijaško objašnjenje da se taj izdatak “pokazao prevelikim financijskim opterećenjem za građane te dobi”, koliko god taj liječnički stajao poput spremnika benzina i donosio produljenje vozačke na 10 godina. Pravi razlog takvom obratu, međutim, bilo je tragično dodvoravanje umirovljenicima u predizborno vrijeme, čije udruge i stranački predstavnici u Saboru od početka s gnušanjem gledaju na ideju da im se vožnja uvjetuje barem zadovoljavajućim zdravljem. I onda im se povlađuje, koliko god takva politika očigledno štetila sigurnosti na cestama…
Barem jednako upečatljiv bio je i posljednji slučaj neslavne propasti zamisli da se starijim vozačima propiše odlazak liječniku, s kulminacijom u proljeće 2018. Posebno za one koji su slučaj pratili iz početka – činilo se da stvari idu dobrim smjerom kad je u nacrt izmjena zakona ubačeno logično objašnjenje da “kod starijih od 65 dolazi do zdravstvenih promjena koje mogu utjecati na sposobnost upravljanja vozilima te im stoga treba propisati obavezni liječnički pregled barem kad produžuju vozačku dozvolu”. No, već u konačnom prijedlogu zakona prvi obavezni liječnički više se nije propisivao sa 65 nego sa 70 godina, da u konačnici niti to nije prošlo u Saboru. Gdje, gle čuda, krhku većinu iz sjene podržava i Silvano Hrelja, predsjednik Hrvatske stranke umirovljenika.
Nema stoga sumnje da će se nastojati minirati i novi pokušaj policije da propiše obavezni liječnički za vozače starije od 65 godina. Posebice glasno negodovanje treba očekivati od Matice umirovljenika, koja se u prošlosti već proslavila izjavama da je tu riječ o “diskriminaciji po dobi” i “velikom financijskom opterećenju” te zazivala praksu da taj mrski liječnički, ako je već potreban, rade obiteljski liječnici. Jer su oni, kako su rekli, najupućeniji u njihovo zdravlje. Iako bi tek to bi poraz čitave ideje, obzirom da je poznato kako obiteljski liječnici gotovo nikad ne obavještavaju policiju kad njihov pacijent ima bolest zbog koje ne bi smio upravljati vozilom. S druge strane, nitko ne kontrolira niti obiteljske liječnike, i tako u krug. Bit će zabavno…
Ukratko Koliko god bilo nebulozno, zakon ne propisuje obavezni liječnički pregled kod produljenja vozačke dozvole za vozače B kategorije, osim za instruktora vožnje i one kojima je upravljanje vozilom osnovno zanimanje Liječnici i sad imaju obvezu dojaviti policiji da im je pacijent nesposoban za vožnju, a nepoštivanje te odredbe im može donijeti kaznu od 15.000 kn. Međutim, u pravilu to ne čine i posljedice su često katastrofalne Ministar Davor Božinović ima dobre argumente za donošenje ove mjere. Problem je, međutim, što se dosad nije toliko slušalo što ima za reći MUP, koliko Matica umirovljenika Doktoru, pa na cestu Obavezni liječnički za starije od 65 podržava i statistika Europska komisija još je 2014. jasno upozorila kako će stariji od 65 godina uskoro postati najrizičnija skupina vozača. To se, međutim, u Hrvatskoj još nije dogodilo no sve ide u tom smjeru. Pokazuje to i službena statistika Ministarstva unutarnjih poslova. Iz Biltena o sigurnosti jasno je iščitati da stariji od 65 nesrazmjerno često izazivaju prometne nesreće sa stradalima u odnosu na brojnost (posljednjeg dana 2017. u Hrvatskoj je, naime, bilo ukupno 2,38 milijuna vozača, od čega njih 282.045 (12%). Tim više jer uglavnom nisu skloni jurnjavi, a zbog zdravstvene onemoćalosti mnogi više niti ne voze, iako imaju vozačku… Policija tako ima dobre argumente za svoj prijedlog, makar bi se vjerojatno još veći iskorak dogodio kad bi se nadziralo zdravlje i mlađih vozača. |
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....