MUP je nedavno za nešto više od 2 milijuna kuna nabavio šest novih presretača koji su i dalje okosnica u borbi protiv brzih vozača, uglavnom na autocestama. Međutim i tih novih šest presretača kao i 34 koji dosada prometuju u Hrvatskoj su zapravo ilegalni na cestama.
Razlog je vrlo jednostavan.
Svi presretači su 'čipirani', odnosno u prijevodu putem promjena parametara na elektronici povećana im je snaga. To je vrlo jednostavan zahvat, naročito za vozila sa turbo punjačem, a svi presretači (izuzev Škode Superb V6) su dizelaši gdje se snaga diže doslovno u nekoliko minuta.
Međutim čim se nešto mijenja na vozilu, taj dodatak treba atestirati kako bi se testiralo kako utječe na sigurnost vozila i da bi se upisale nove vrijednosti u prometnu dozvolu. A MUP-ovi presretači nisu prošli nikakav takav atest koji se u Hrvatskoj inače radi u Centru za vozila.
Jasno smo postavili pitanje MUP-u koji nije želio konkretno odgovoriti što je jasan znak kako takva inače obavezna radnja nije učinjena. Presretači su dakle poput 'street race' vozila koja policija često rado šalje na izvanredne tehničke preglede i zatim ih isključuje iz prometa.
Isto bi trebalo napraviti i sa presretačima koji zakonski apsolutno ilegalno prometuju našim cestama, jer i sam MUP na naš upit nije dao odgovor koji bi to demanitirao. To nam je potvrdio i jedan renomirani sudski vještak koji je želio ostati anoniman. 'Nije nikakva tajna da su presretači 'čipirani', međutim nisu za te preinake dobili i adekvatne papire koji bi to i legalizirali', rekao je vještak i dodao, ' pitanje je bi li ih uopće i dobili jer da bi se ozakonilo povećanje snage treba mjenjati kočnice, prilagoditi ovjes, testirati materijale od kojih je motor izliven, imati adekvatne skupe gume koje mogu podnijeti takve brzine jer promjena snage utječe na sve ostale parametre na vozilu.
Snažna vozila nisu skupa samo zbog dodatnih konja, već zbog svega što prati te konje, a samo povećanje snage bez ostalih izmjena čini automobil opasnim na cesti', zaključuje vještak. Nekoliko vozača presretača 'off the record' nam je potvrdilo kako njihova vozila imaju oko 300 konja, što je 60 do 70 konja više od serijskih izvedbi.
Uostalom i sama je policija indirektno priznala da imaju 'čipirana' vozila time što su naveli da su samo u ovoj godini zaustavili primjerice u brodsko-posavskoj županiji vozača koji je jurio 256 km/h, pa zatim 254 km/h, nekoliko njih između 240 i 250 km/h, a svi presretači službeno postižu maksimalno 250 km/h. Da biste zaustavili automobil koji vozi 256 km/h prvo ga trebate sustići što znači često voziti i iznad 280 km/h, a to mogu samo vozila koja imaju preko 300 konja.
Potpuno je stoga jasno kako presretači nisu legalni na prometnicama pa prema tome ne smiju nekoga kažnjavati, a pritom, što je ipak osnovno, nisu sami tehnički ispravni, a dodali bismo i opasni su. Jer kao što je naveo vještak osim promjene na elektronici drugih izmjena na vozilu nema. Ostale su iste kočnice koje su napravljene za brzine do 250 km/h, kao i ovjes i gume. A njime vozači jure i više od 280 km/h. Pitanje je kako primjerice i sindikat policije ne reagira u takvoj situaciji jer su osim ostalih sudionika u prometu prvenstveno ugroženi i sami policajci. Jer ako ganjate jedan Ferrari ili Porsche, neka on samo naglo zakoči, policijski presretač nema praktično nikakve šanse zaustaviti se na vrijeme jer vozilo nije inicijalno uopće predviđeno za te situacije.
Drugi je problem velika kilometraže svih presretača. Stoji činjenica da je jedan presretač Mercedes u šibenskoj županiji napravio nevjerojatnih 600.000 kilometara prije umirovljenja. Iako se navodi kako su uredno održavani pitanje je kakva li je sigurnost voziti se sa vozilom sa 600.000 kilometara više od 250 km/h?
Realno postoji opasnost od zamora materijala i sigurno je da je višestruko veća vjerojatnost da se dogodi tehnički kvar na jednom takvom izmorenom vozilu negoli na novom. Još ako se uzme u obzir da su čipirani, što znači da je zamor materijala još veći onda je jasno kako su presretači potencijalne bombe na cestama.
Iako je sigurnosni aspekt u prvom planu nije zanemariv niti onaj ekonomoski i ekološki. Naime MUP prilikom nabavke vozila (za razliku od MORH-a) dužan je plaćati sva davanja na vozila. A ta davanja nisu ista ako automobil ispušta prijavljenih 149 g/km CO2, ili znatno više nakon što je čipiran. To je čisto varanje države, a ako ministar Slavko Linić zatvara lokale zbog 7 kuna viška što će reći za stotine tisuća kuna koje se na taj način kradu od države. Slično je i sa godišnjim porezima koji su vezani uz snagu i ekologiju.
A što je sa osiguravateljima koji su također dovedeni u zabludu jer osiguravaju prvo nelegalna vozila, a zatim i naplaćuju realno manje zbog neprijavljenih konja. Hoće li reagirati ministarstvo financija, pa čak i okoliša jer zapravo nitko niti ne zna koliko CO2 ispuštaju presretači jer nema službenog mjerenja. U svakom slučaju puno, znatno više od deklariranih 149 g/km. Zbog svega navedenog jasno je kako bi trebalo hitno povući presretače iz prometa i prilagoditi ih hrvatskih zakonima i sigurno razmisliti o nekoj znatno efikasnijoj metodi mjerenja brzine (poput Tutora ili stalnih radara) koji su povoljniji i znatno manje opasni za sudionike u prometu a i same policajce.
Nelegalna i službena vozila u pratnji
Sva civilna vozila koja se nalaze u pratnji VIP osoba, a kojih nije malo poput presretača su čipirana, odnosno podignuta im je snaga u odnosu na serijske modele. To nam je potvrdio i jedan djelatnik koji upravlja tim vozilima i koji naravno iz razumljivih razloga želi ostati anoniman. Isti je epilog kao i kod presretača, vara se država zbog nižih nameta, ugrožavaju se sudionici u prometu kao i sami djelatnici MUP-a jer se voze u potencijalno opasnom vozilu koje nije tehnički ispitano. Takvi automobili ne zadovoljavaju tehničke uvjete i po svim propisima trebaju odmah biti isključeni iz prometa, a opet se ponavlja priča o nelegalno manjim davanjima koja se plaćaju državi, a riječ je o mlijunima kuna.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....