KAKO DO ODŠTETE

OTKRIVAMO: SUDOVI SU ODLUČNI "Vjetar za nas nije viša sila"

Kad veliki valovi uzrokovani jakim vjetrom poplave parkiralište odgovornost za štetu je na komunalnoj službi, obzirom da praksa pokazuje kako sud ne smatra olujni vjetar višom silom
Rovinj, 100216. Veliko nevrijeme popraceno olujnim vjetrom napravilo je veliku stetu na podrucju grada Rovinja gdje je ostecena obala, te velik broj automobila i brodica. Foto: Ivan Lackovic / Cropix
 FOTO: Ivan Lackovic / CROPIX

Olujni vjetar je čak dva puta u samo mjesec dana poharao Istru, valovi su bili visoki do pet metara i more je preplavilo mnoge ulice, zbog čega je na koncu stradale stotine automobila. Mogu li se njihovi vlasnici, kao i ostali koji se nađu u situaciji da im podivljala priroda uništi automobil doći do odštete? Sasvim sigurno, čak i ako nemaju kasko. S obzirom na to da je prema Zakonu o komunalnoj djelatnosti održavanje javnih površina i nerazvrstanih cesta spada u komunalnu djelatnost, vlasnici oštećenih automobila u ovakvim slučajevima trebaju pokucati na vrata lokalne samouprave, odnosno nadležne komunalne službe, naoružani policijskim izvješćima.

Njihova je, naime, dužnost održavati objekte komunalne infrastrukture i držati ih u stanju „funkcionalne sposobnosti“, a ukoliko dođe do plavljenja površine na kojoj je ta ista lokalna samouprava organizirala parkiralište ili pak šteta nastane naletom kontejnera za smeće, padom semafora, rampe ili prometnog znaka, to je očiti znak da su zakazali u zakonom propisanoj obvezi. Upravo zato dužni su isplatiti odštetu, barem ako ne dokažu da je riječ o višoj sili, odnosno, prema Zakonu o obveznim odnosima, da je bila riječ o vanjskom događaju koji je bilo nemoguće predvidjeti, izbjeći ili otkloniti. Je li to bio slučaj u Puli ili Rovinju? Čini se da ne, jer se nikakav poseban fenomen nije dogodio, koliko god i najstariji govorili da se ne sjećaju ovakvoga nevremena. Dežurni meteorolozi utvrdili su, naime, da je riječ o Genovskoj cikloni, što baš i nije nepoznat pojam u zapadnoj Istri. A da je tome tako pokazuje i sudska praksa, u kojoj se vjetar, makar i olujni – kao, primjerice, orkanska bura u primorskim krajevima - ne može smatrati višom silom. To čak potvrđuju i odluke Vrhovnog suda...

Do problema, međutim, dolazi proglašenjem elementarne nepogode, što odgovornom komunalnom društvu daje za pravo da se pozove na višu silu. Tada se može nadati jedino mizernoj naknadi iz državnih fondova, nedovoljnoj i za odlazak na kemijsko čišćenje. Naravno, u slučaju havarije na autu uzrokovanoj vremenskim događajima u najboljoj su poziciji vlasnici kasko osiguranja. Iako će aktiviranjem police zapravo priznati da su sami krivi za štetu, izgubiti bonus i dovesti se u nepovoljniji položaj pri ugovaranju nove police, znatno će brže i jednostavnije namiriti štetu.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
12. studeni 2024 11:12