CILJ MANJE STRADALIH

Ova je zemlja Europe usporila promet u gradovima na najviše 30 km/h, a gdje su pješaci na 20 km/h

"Manje brzine, više života u gradu", poruka je pod kojom je Španjolska opća uprava za promet uvela novu mjeru
Španjolski gradovi, ograničenje
 Profimedia

Trend smanjenja brzine i gradovima Španjolska shvaća vrlo ozbiljno i jučer je počela provoditi smanjenje dopuštene brzinu vožnje automobilima u gradovima s 50 na 30 km/h. Razlog: istraživanje koje je pokazalo kako će smanjiti broj mrtvih u prometnim nesrećama.

Podsjetimo, Španjolska je u studenom prošle godine već ograničila brzinu na ulicama s dvije vozne trake u urbanim područjima na 30 km/h.

Sada su vlasnike automobila u velikim gradovima poput Madrida, Barcelone, Bilbaoa i Seville u utorak zatekli znakovi s označenim brojem 30 na prometnicama. Na nekim ulicama gdje uz automobile prolaze pješaci dopuštena brzina je spuštena na 20 kilometara na sat.

image
Španjolski gradovi, ograničenje
Profimedia

"Sve političke stranke podržale su ovu mjeru. Njome će pješačenje i vožnja biciklom biti ugodniji, a više će se koristiti i javni prijevoz", izjavio je je Alfonso Gil iz gradske uprave sjevernog grada Bilbaoa.

Kada automobil vozi brzinom od 50 kilometara na sat rizik od smrtnosti pri nesreći je 90 posto, a kada vozi brzinom od 30 kilometara na sat iznosi samo 10 posto, priopćio je Španjolska opća uprava za promet (DGT).

Prema istraživanju Istraživačkog prometnog instituta iz Zaragoze, kaže se kako pješak ima 50-postotnu šansu preživjeti ako ga udari vozilo pri brzini od 50 kilometara na sat. "No imat će pet puta veću šansu za preživjeti ako ga udari vozilo pri brzini od 30 kilometara na sat", dodaje Carlos Arregui Dalmases, direktor DGT-a.

Ideja o smanjenju brzine u španjolskim gradovima pojavila se još 2010. godine. Od 2013. je uveden pilot projekt u više gradova, koji je potvrdio očekivanja o manje smrtnih slučajeva. Godine 2017. je u baskijskom gradu Irunu, blizu granice s Francuskom, bilo 158 prometnih nesreća, ali bez smrtnih slučajeva.

image
Španjolski gradovi, ograničenje
Profimedia

U Španjolskoj je od 2010. do 2019. broj smrtnih slučajeva pao za 31 posto, prema podacima Europske komisije, a primjerice u Hrvatskoj je 2019. također bilo 30 posto manje smrtnih slučajeva nego 2010. godine.

Nadalje, i u Parizu se uskoro uvodi 30 km/h, dok je u Dublinu već ograničena na 30 km/h . Slične inicijative postoje i u nizu drugih država diljem Starog kontinenta, a to nije slučajno. Plan je to zaključen na Globalnoj ministarskoj konferenciji o sigurnosti prometa, održanoj sredinom veljače prošle godine u Stockholmu.

Kako Stockholmsku deklaraciju podržava i Europska komisija, može se očekivati da ovakvo rigorozno ograničenje brzine uskoro zaživi i diljem EU.

Europska komisija, izvršno tijelo Europske unije, predložila je plan čiji je cilj imati "0 smrtnih slučajeva u prometnim nesrećama 2050. godine", a pokazalo se i da bi naime, da smanjenjem brzine na 30 km/h u urbanim središtima profitirao i zrak, jer bi se sporijom vožnjom smanjila i emisija otrovnih dušikovih oksida.

Dakle, čeka nas sporiji, sigurniji i čišći gradski promet, sve dok automobili potpuno ne nestanu iz gradskih središta...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 21:05