
U jeku sveopćeg trgovinskog rata koji je kulminirao jučer kada je Amerika objavila da uvodi carine od 25 posto na sva uvezena vozila, ispod radara prolazi ‘špijunska afera‘ s kineskim automobilima koji nezaustavljivo osvajaju globalno tržište.
Naime, veliki broj električnih vozila proizvedenih u Kini s kineskim softverom već je stigao na teritorij Europske unije, ali ta vozila, koja se često uspoređuju s računalima na kotačima, povećavaju sigurnosne rizike Europe, upozorava novo izvješće londonskog China Strategic Risk Institute (CSRI).
"Kineske tajne službe mogle bi koristiti senzore i kamere u automobilima za snimanje i nadzor europskog teritorija, prisluškivanje razgovora putnika te pristup pametnim telefonima spojenim na multimedijski sustav. Europa zaostaje u borbi protiv špijunskog potencijala kineskih električnih vozila", rekao je viši direktor CSRI-ja Sam Goodman.
Administracija bivšeg američkog predsjednika Joea Bidena lani je prvo izrazila zabrinutost zbog nacionalne sigurnosti, a početkom ove godine raznim nametima drastično ograničila i gotovo zaustavila prodaju automobila ‘naoružanih kineskim tehnologijama‘ u SAD-u. Europa tek treba poduzeti tako drastičan korak.
Iako je EU primijenila nove carine temeljene na ‘antikonkurentskim subvencijama‘ za kineska električna vozila, proizvođači poput BYD-a i dalje ruše prodajne rekorde.
Kinezi surađuju s nacionalnim obavještajnim službama
"Kineski zakoni o sigurnosti podataka i nacionalnim obavještajnim službama zahtijevaju da proizvođači električnih vozila i tvrtke u opskrbnom lancu imaju ‘odgovornost pomaganja, podrške i suradnje‘ s nacionalnim obavještajnim službama. Istodobno, protuzakonito je otkriti opseg te suradnje sa stranom vladom", rekao je istraživač CSRI-ja.
Za razliku od telekomunikacijskog diva Huawei, za kojeg je Europska komisija preporučila zemljama EU da zabrane natječaje za mrežnu infrastrukturu, Europa još uvijek nije spremna poduzeti sličan korak za kineska električna vozila.
"Pravila EU o mrežnoj i informacijskoj sigurnosti (NIS2) zahtijevaju od poduzeća u kritičnim sektorima, kao što su subjekti koji proizvode motorna vozila ... da osiguraju snažnu kibernetičku sigurnost i obavijeste vlasti o ozbiljnim incidentima‘", rekao je glasnogovornik Europske komisije.
Međutim, vozila su označena kao sekundarni sektor u NIS2., piše Euractiv.
"Ostaje pitanje poštuju li europske automobilske tvrtke i vlade koje rade s kineskim partnerima odredbe o kibernetičkoj sigurnosti", rekao je Goodman.
“Europska komisija je dužna istražiti koliko je zapravo velika prijetnja špijunaže i mora dati konkretne odgovore.
Jasno je da se takva istraga mora provesti brzo i učinkovito", rekao je Jan-Christoph Oetjen, njemački liberalni zastupnik u Europskom parlamentu. "
Komentari
1