SIGURNOSNA PRIJETNJA

Panika u Bruxellesu: Hoće li Europa potpuno zabraniti kineske automobile?

Amerika je blokirala uvoz automobila naoružanih kineskim tehnologijama, a sličan potez mogla bi povući i Europa

Promet, ilustracija

 AFP

U jeku sveopćeg trgovinskog rata koji je kulminirao jučer kada je Amerika objavila da uvodi carine od 25 posto na sva uvezena vozila, ispod radara prolazi ‘špijunska afera‘ s kineskim automobilima koji nezaustavljivo osvajaju globalno tržište.

Naime, veliki broj električnih vozila proizvedenih u Kini s kineskim softverom već je stigao na teritorij Europske unije, ali ta vozila, koja se često uspoređuju s računalima na kotačima, povećavaju sigurnosne rizike Europe, upozorava novo izvješće londonskog China Strategic Risk Institute (CSRI).

"Kineske tajne službe mogle bi koristiti senzore i kamere u automobilima za snimanje i nadzor europskog teritorija, prisluškivanje razgovora putnika te pristup pametnim telefonima spojenim na multimedijski sustav. Europa zaostaje u borbi protiv špijunskog potencijala kineskih električnih vozila", rekao je viši direktor CSRI-ja Sam Goodman.

image

Leapmotor C10, ilustracija

AFP

Administracija bivšeg američkog predsjednika Joea Bidena lani je prvo izrazila zabrinutost zbog nacionalne sigurnosti, a početkom ove godine raznim nametima drastično ograničila i gotovo zaustavila prodaju automobila ‘naoružanih kineskim tehnologijama‘ u SAD-u. Europa tek treba poduzeti tako drastičan korak.

Iako je EU primijenila nove carine temeljene na ‘antikonkurentskim subvencijama‘ za kineska električna vozila, proizvođači poput BYD-a i dalje ruše prodajne rekorde.

image

BYD, ilustracija

AFP

Kinezi surađuju s nacionalnim obavještajnim službama

"Kineski zakoni o sigurnosti podataka i nacionalnim obavještajnim službama zahtijevaju da proizvođači električnih vozila i tvrtke u opskrbnom lancu imaju ‘odgovornost pomaganja, podrške i suradnje‘ s nacionalnim obavještajnim službama. Istodobno, protuzakonito je otkriti opseg te suradnje sa stranom vladom", rekao je istraživač CSRI-ja.

Za razliku od telekomunikacijskog diva Huawei, za kojeg je Europska komisija preporučila zemljama EU da zabrane natječaje za mrežnu infrastrukturu, Europa još uvijek nije spremna poduzeti sličan korak za kineska električna vozila.

"Pravila EU o mrežnoj i informacijskoj sigurnosti (NIS2) zahtijevaju od poduzeća u kritičnim sektorima, kao što su subjekti koji proizvode motorna vozila ... da osiguraju snažnu kibernetičku sigurnost i obavijeste vlasti o ozbiljnim incidentima‘", rekao je glasnogovornik Europske komisije.

Međutim, vozila su označena kao sekundarni sektor u NIS2., piše Euractiv.

"Ostaje pitanje poštuju li europske automobilske tvrtke i vlade koje rade s kineskim partnerima odredbe o kibernetičkoj sigurnosti", rekao je Goodman.

“Europska komisija je dužna istražiti koliko je zapravo velika prijetnja špijunaže i mora dati konkretne odgovore.

Jasno je da se takva istraga mora provesti brzo i učinkovito", rekao je Jan-Christoph Oetjen, njemački liberalni zastupnik u Europskom parlamentu. "

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?

Komentari (1)

Ovaj komentar minimizirao je moderator na stranici

Čudno kako su se sada toga sjetili, a Teslia automobili već godinam sve što čuju, vide i osjete šalju Elonu Musku. Google je snimio svaku i najmanji cestu za svoj Street View, američki telefoni i pametni asistenti slušaju sve što pričamo i pišemo...

Čudno kako su se sada toga sjetili, a Teslia automobili već godinam sve što čuju, vide i osjete šalju Elonu Musku. Google je snimio svaku i najmanji cestu za svoj Street View, američki telefoni i pametni asistenti slušaju sve što pričamo i pišemo ... i sad odjednom postaje problem ako to Kinezi navodno mogu raditi ... postavlja se pitanje tko plaća taj engleski institut koju takve vijesti plasira

Pročitaj više
Važna obavijest:
Sukladno članku 94. Zakona o elektroničkim medijima, komentiranje članaka na web portalima društva HANZA MEDIA d.o.o. dopušteno je samo registriranim korisnicima.
Svaki korisnik koji želi komentirati članke obvezan je prethodno se upoznati s Pravilima komentiranja na web portalu društva HANZA MEDIA d.o.o. te sa zabranama propisanim stavkom 2. članka 94. Zakona o elektroničkim medijima.
30. ožujak 2025 12:11