Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost ove je godine u svega nekoliko sati podijelio čak 105 milijuna kuna subvencija za kupovinu električnih vozila. Prema procjenama Udruge vozača električnih automobila Strujni krug na natječaj se prijavilo oko 1.300 ljudi, što je samo dokaz kako niti malo ne pada interes građana za električnim automobilima. Štoviše, pojavljuje se sve više indikatora koji pokazuju kako će vozila na struju u budućnosti dominirati svjetskim tržištem automobila.
Jedan dokaz je Deloitteovo istraživanje iz prošle godine koje pokazuje da će do kraja desetljeća trećina svih novih automobila prodanih širom svijeta biti električna vozila, a čak ni pandemija koronavirusa nije usporila taj rast! Analitičari JP Morgana smatraju zapravo kako je prošla godina samo ojačala poziciju električnih automobila na tržištu te stvorila uvjete da se krene u potpunu transformaciju ka društvu s nula posto ispušnih plinova u prometu. Prema njihovim statistikama, u 2020. je prodano čak 2,3 milijuna električnih automobila što je četverostruko povećanje u samo pet godina.
Proizvođači se okreću električnim autima
Ako se vratimo na ranije spomenuto Deloitteovo istraživanje, procjenjuje se da bi prodaja električnih vozila mogla dostići 11,2 milijuna u 2025. godini, a potom 31,1 milijun do 2030. godine.
Ove pokazatelje ne mogu, ali i ne žele, ignorirati proizvođači automobila. U General Motorsu tako kažu da će im do 2035. godine sva vozila u ponudi biti električna, a u Fordu ističu da će sva vozila koja se prodaju u Europi biti električna do 2030. godine. Volkswagen je izjavio da će 70 posto njihovih modela biti električno do 2030., dok je Fiat objavio kako će do 2030. postati potpuno električni proizvođač.
Postavlja se stoga pitanje – zašto su električna vozila tako popularna? Prvi razlog je tehnologija. Viktor Irle, marketinški analitičar iz švedske konzultantske kuće EV-volumes.com, ističe da su električna vozila jednostavno bolja i naprednija vrsta tehnologije.
- Nema buke, ispušnih plinova, bolje je ubrzanje i jeftinije je gorivo. Ljudi koji isprobaju električna vozila, više se ne vraćaju na aute na fosilna goriva – istaknuo je Irle za The Guardian.
Cijena jednaka kao i za benzinca
Jedan od faktora koji je uvelike negativno utjecao na popularnost električnih automobila jest cijena, no i to se polako mijenja. Studija koju je proveo BloombergNEF kaže kako će se njihove cijene izjednačiti puno prije s benzincima nego što se to ranije prognoziralo. Prema toj studiji, cijena električnih automobila će pasti na razinu benzinaca već 2027. godine, i to na europskom tržištu.
Prema istoj studiji, očekuje se da će najkasnije 2030. godine električni automobili biti čak i jeftiniji od rivala pogonjenih fosilnim gorivima. Kao objašnjenje ovog trenda daju se ogromna ulaganja proizvođača u elektromobilnost, kao i prilagodba sve većeg broja tvornica proizvodnji isključivo električnih automobila.
Osim naprednijih performansi, treba naglasiti kako električna vozila iza sebe imaju ogromnu podršku nacionalne politike. Skoro sve moderne zemlje svijeta okreću se “zelenoj obnovi”, odnosno smanjenju emisije štetnih plinova u okoliš, a jedna od ključnih tranzicija jest upravo ona vezana uz promet. Naime, istraživači na Sveučilištu u Torontu otkrili su da otprilike 25 posto automobila i kamiona na prometnicama uzrokuje oko 90 posto onečišćenja zraka od ukupne flote vozila. Tu je riječ, dakako, o starijim modelima koji nisu „eco-friendly“, no svoj udio u ovom kolaču imaju i novi automobili koji koriste fosilna goriva. Upravo zato brojne države uvode razne restrikcije za automobile na dizel ili benzin, kao što je, recimo, zabrana ulaska u centar grada. Tu vrstu politike je prije tri godine najavila gradonačelnica Rima Virginia Raggi kada je rekla da će od 2024. godine biti zabranjen ulazak privatnim dizel vozilima u centar talijanskog glavnog grada.
Punjači na gradskim parkiralištima
Osim zabrana, tu si i benefiti usmjereni prema potrošačima koji razmišljaju zeleno. Brojne zemlje nude subvencije za kupovinu električnih vozila te konstantno unaprjeđuju infrastrukturu javnih punionica. Hrvatska, odnosno Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, pritom nisu nikakva iznimka. Kao što smo već spomenuli, ove je godine u samo nekoliko sati planulo 105 milijuna kuna subvencija, a iz godine u godinu raste broj punionica. Štoviše, udruga Strujni krug krenula je krajem prošle godine u projekt postavljanja 100.000 punjača za e-automobile na rasvjetnim stupovima duž gradskih parkirališta.
Ipak, Hrvatima su u pravilu subvencije Fonda glavni okidač za kupovinu električnog automobila, ali kako je broj prijava ograničen, tako dio prijavljenih nije uspio dobiti subvencije. Prema procjeni udruge Strujni krug, prijavilo se oko 1.300 ljudi i njih 50-tak nije dobilo poticaje, što nije mali broj. No, nije potrebno samo čekati subvencije kako bi se kupio električni automobil jer postoje i drugi načini da se nabavi vozilo po povoljnijoj cijeni. Autokuće često znaju imati posebne ponude, a jednu takvu upravo sada ima AutoZubak i to na čak četiri modela električnih vozila.
Škoda, Audi i Volkswagen
Prvi je Škoda ENYAQ iV 60 (70kW/95KS) koji je izgrađen na modularnoj platformi posebno razvijenoj za električna vozila. Auto ima dvije pogonske varijante, tri veličine baterije i pet stupnjeva snage od 109 do 225 kW, a doseg mu je čak 510 kilometara u WLTP ciklusu.
Sljedeći je Audi Q4 e-tron, kompaktno električno SUV vozilo marke Audi. Portfelj pogonskog sustava ovog modela u potpunosti ispunjava sve zahtjeve različitih skupina kupaca – onih koji voze svakodnevne relacije unutar grada te onih koji češće voze dugim dionicama. On obuhvaća dvije baterijske i tri pogonske varijante, a mogu se puniti izmjeničnom strujom i istosmjernom strujom.
U ponudi je i Volkswagen ID.3, mali gradski auto za sve ekološki osviještene vozače. Može se napuniti za 30 minuta za domet od 290 kilometara, a dolazi s tri različite veličine baterije - 45 kWh, 58 kWh ili 77 kWh. Kod vozila koja se temelje na modelu ID.3 Pro Performance domet je između 300 i 420 kilometara. Kod vozila čija se baterija temelji na modelu ID.3 Pro S taj doseg čak može iznositi između 390 i 550 kilometara.
Za ljubitelje malo većih automobila tu je još SUV Volkswagen ID.4. Kompaktna baterija kapaciteta 52 kWh osigurava doseg do 348 kilometara, dok baterija kapaciteta 77 kWh omogućuje doseg do 522 kilometra s time da ubrzanje od 0 do 100 km/h postiže u svega 8,5 sekundi. SUV dolazi i uz novu elektroničku platformu koja omogućuje nadogradnju u budućnosti.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....