Bulli, Hippie-bus ili samo Der Bus.
Sve su ovo redom nazivi koji se vežu uz legendarni Volkswagen T1, oldtimer koji i danas jednako lako mami poglede, kao i 1949. kada se prvi puta pojavio na cesti. Iako je prošlo već više od sedam desetljeća od njegove originalne proizvodnje, spomenuti model i dalje budi lijepa sjećanja među starijim, ali i mlađim ljubiteljima automobila.
Jedni ga pamte kao prvo kombi vozilo u povijesti, odnosno kao prijevozno sredstvo koje može prenijeti bilo kakvu vrstu tereta, od cigle do ljudi. Drugi ga vide kao simbol hippie pokreta koji je vladao tijekom šezdesetih godina prošlog stoljeća, kada su muškarci i žene u odjeći duginih boja proklamirali iz šarenog kombija poruke o ljubavi i miru te borbi protiv kapitalizma. Ljubitelji surfanja će, pak, vidjeti Type 2 kao idealni transport za surf daske, ali i kao svojevrsni portal za bijeg od dosadne svakodnevice prema carstvu divljih valova.
U svakom slučaju, Bulli je kroz godine nadrastao samo fizičku ulogu prijevoznog sredstva i postao jedan od ključnih simbola moderne kulture koji se danas, u pravilu, čuva u muzejima ili u garažama kolekcionara. No, od prošle godine se sve češće može vidjeti i na cesti, samo u malo modernijem ruhu. Naime, lani je Volkswagen lansirao ID. Buzz Cargo, spiritualnog nasljednika kultnog kombija. Izgled i dizajn nimalo suptilno podsjeća na Bullija, a novi model je odmah ušao u povijest jer se radi o prvom potpuno električnom transporteru marke Volkswagen.
Dolazak ID. Buzz Carga ponukao nas je da malo premotamo lentu prošlosti i prisjetimo se legendarnog Volkswagen T1, ali i da se odmah osvrnemo na budućnost koja se otvara uz novu električnu inačicu kombija, prvenstveno za dostavne i prijevozničke tvrtke. Pa, krenimo.
Velika potražnja
VW T1 je s proizvodne trake sišao 1949. godine, iako se ideja rodila dvije godine ranije. Kreator kultnog kombija je Ben Pon, nizozemski biznismen i uvoznik VW Bube, koji je 1947. godine tijekom posjete tvornici u Wolfsburgu nacrtao prvu skicu modela. Prvotno je nazvan VW Type 2 jer je mikrobus izgledom djelomično inspiriran tada megapopularnom Bubom, no zbog velike potražnje je eventualno preimenovan u T1 s obzirom na to da je do 1967. godine proizvedeno čak 1,8 milijuna vozila. Ime Bulli je, pak, došlo samo od sebe i to kao spoj dviju njemačkih riječi – Bus i Lieferwagen (dostavno vozilo).
Tajna njegove početne uspješnosti leži u činjenici da je to prvo kombi vozilo na tržištu. Zahvaljujući prostranoj unutrašnjosti, pogonom na stražnje kotače i zrakom hlađenim motorom, bilo je lako upravljati i održavati ga, tako da ljudi više nisu morali koristiti velike automobile, kamione ili autobuse kako bi prevozili ljude ili materijal. U SAD-u je postao toliko tražen da je proglašen isplativom alternativom obiteljskom karavanu.
No, ubrzo nakon što je izašao, ljudi su ga prestali koristiti kao isključivo prijevozno sredstvo i krenuli prerađivati za vlastite potrebe. Najčešće su ga pretvorili u improviziranu kampericu, tako da je postao idealno vozilo za obiteljske izlete u prirodi.
Zahvaljujući svestranosti, neobičnom izgledu i mogućnosti prijevoza razne vrste tereta, Bulli je, ni kriv ni dužan, postao jedan od glavnih simbola šezdesetih. Njegov „kutijasti“ izgled - tako različit od bilo čega što su glavni proizvođači automobila u Detroitu proizvodili - postao je lice kontrakulture, odnosno grupa ljudi koje su se željele istaknuti od ostatka gomile. Neki su vlasnici naslikali znakove mira na kombi, zbog čega je dobio nadimak "hipijevski autobus".
Inspirativna priča
Uskoro su Bullija počeli koristiti marginalizirani pripadnici društva koji su uz pomoć kombija prevozili ljude na proteste ili na glasačka mjesta. Posebno je inspirativna priča o borcima za civilna prava Esau i Janie Jenkins. Njih dvoje su sa svojim 1966 VW Transporterom prevozili djecu afričko-američkog podrijetla u školu, dok su njihove roditelje vozili na posao, s time da su ih u isto vrijeme podučavali o Ustavu i njihovim pravima.
Nakon završetka hippie pokreta, Bulli se tiho i polako povukao iz šireg društva te se danas može pronaći u manjim mjestima gdje i dalje obavlja svoju prvotno zamišljenu dužnost, a to je prijevoz tereta. No, brojni kolekcionari čuvaju ga u svojim garažama jer cijena dobro očuvanog modela doseže i cifru veću od 50.000 eura. Stoga pripazite jer, tko zna, možda naletite na koji primjerak u starim štagljima ili skladištima!
Nova stranica njegove povijesti okrenuta je lani kada je Volkswagen lansirao ID. Buzz Cargo i prije same proizvodnje mu je zadao jedan ozbiljan zadatak – revolucionarizirati tržište dostavnih vozila. Naime, osim izgleda, postoji još jedna bitna poveznica između ID. Buzz Carga i Bullija, a to je da su oba primarno namijenjena za prijevoz i dostavu robe.
To je prepoznala i struka kada je ID. Buzz Cargu dodijelila prvo mjesto u izboru za "International Van Of The Year 2023" i to prije nego što je uopće došao na tržište! Spomenuto priznanje pritom nije došlo bez pokrića, o čemu govore i same karakteristike vozila. Naime, ID. Buzz Cargo s duljinom od 4,71 metara najveći je model temeljen na modularnoj platformi MEB za električne modele VW Grupe. Dolazi s velikim volumenom utovara od čak 3,9 kubičnih metara u koji bez problema stanu dvije poprečno natovarene euro palete. Nosivost iznosi 650 kilograma (uz dopuštenu ukupnu težinu od 3000 kilograma), no, zahvaljujući snažnom e-pogonu, bez problema može povući na opcijskom mehanizmu za vuču i prikolicu s teretom do 1000 kilograma. Transportnom vozilu ide u prilog i njegova okretnost jer uz mali promjer zaokreta od samo 11,09 metara idealni je kandidat za manevriranje uskim cestama manjih i velikih gradova.
Električni transporter
Važno je pritom naglasiti da ID. Buzz Cargo dolazi u dvije standardne varijante – putničkoj i teretnoj. Potonju smo ranije objasnili, dok u prvoj možemo još spomenuti da se radi o peterosjedu, a uz standardna prednja sjedala straga je smještena klupa za troje putnika. Ovisno o položaju stražnjeg sjedala, prtljažnik može primiti do 1121 litara prtljage (utovaren do gornjeg ruba naslona). Ako preklopite stražnja sjedala, možete spremiti čak 2205 litara.
Ipak, njegova posebnost se krije u pogonu. Kako smo već ranije istaknuli, radi se o prvom potpuno električnom transporteru marke Volkswagen. U njega je ugrađena baterija od 77 kWh koja se može puniti istosmjernom strujom do 170 kW i prema VW-u može se napuniti od 5 do 80 posto za 30 minuta. Bez punjenja, vozilo ima doseg od oko 400 kilometara, što je jamac da će se s ID. Buzz modelom zaista moći „obavljati“ i međugradske dostave dok u dnevnom gradskom poslu neće biti potrebno cijelo vrijeme tražiti slobodne punjače.
Ovaj podatak je izuzetno bitan kada se stavi u kontekst s mogućim promjenama u najvećim europskim gradovima. Pariz, primjerice, planira do 2030. godine zabraniti vožnju kroz grad za vozila na benzin i dizel kako bi se smanjilo zagađenje zraka fosilnim gorivima. Slične inicijative su sve glasnije diljem Europe i svijeta, tako da je pitanje vremena kada će stići i do Zagreba.
Prema tome, očigledno je da će budućnost biti električna. U tom kontekstu je lansiranje ID. Buzz Carga izuzetno bitan trenutak jer otvara nove opcije za dostavljačke i prijevozničke tvrtke koje su se dosad morale oslanjati na vozila s motorima na unutarnje izgaranje. Stoga, možda će i ovaj model iz radionice Volkswagena jednog dana ući u povijesne knjige ili postati simbol jedne nove generacije.
Sponzorirani sadržaj nastao u suradnji s Volkswagenom.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....