PRIKUPLJAJU PODATKE

‘Špijuniraju‘ vas, a podaci se dijele: ‘Ježim se što sve Google zna o meni, a sada i moj auto!‘

Problem je što proizvođači automobila ne daju jasno do znanja svojim kupcima da njihovi automobili prikupljaju informacija o njima
Informacije u automobilima, ilustracija
 Profimedia

Nedavno je, kao nikad do sada, ponovo porasla zabrinutost oko pitanja prikupljaju li najnoviji automobili osobne podatke svojih vozača, koje potom proizvođači dijele s "trećim stranama". Naime, mnogi novi modeli imaju mogućnost bilježiti podatke oko aktivnosti za volanom, lokacije samog vozila i rute koje vozač obično prelazi.

Parkers, britanska kompanija koja se bavi recenzijama novih i rabljenih automobila, došla je do informacije kako tri četvrtine svih vozača u Velikoj Britaniji ne želi ove sustave u svojim automobilima, posebice ako navedene informacije mogu utjecati na njihove police osiguranja. Istraživanje je također otkrila da automobilske kompanije dijele anonimne podatke o ponašanju svojih kupaca, poput mjesta gdje idu i načina njihove vožnje.

image
Multimedija u autu
PONTUS LUNDAHL/AFP/Profimedia

Između 532 ispitanih vozača, koji su trenutno u procesu kupnje novog automobila, samo je svaki deseti upoznat s činjenicom da automobili dolaze s ugovorom o podacima. "86 posto njih priznaje kako bi bili nesretni kad bi otkrili da njihov automobil informacije o njima dijeli sa zainteresiranim kompanijama". Parkers objašnjava kako, osim što vaš automobil može nadgledati gdje i kako vozite, može i dijeliti osobne podatke o vlasniku, poput odakle je kupio vozilo te kada treba završiti njihov financijski ugovor.

Izvještaj dodaje da će prikupljanje informacije ići korak dalje s razvojem tehnologije, a već danas vlasnici mogu kupovati značajke iz samog infotainment sustava. Primjerice, Škoda već omogućava vozačima da naruče nadogradnje, poput automatskih prednjih svjetala, koje se zatim ažuriraju na softver vozila.

image
Ferrari, informacije u automobilima
Profimedia

Problem leži u tome što, "proizvođači automobila ne daju jasno do znanja svojim kupcima da njihovi automobili prikupljaju mnoštvo informacija o njima", navodi Parkers. Keith Adams, urednik jedne web stranice za potrošače automobila, kaže: "Istina je da se nesvjesno slažemo sa svakakvim odredbama i uvjetima – ježim se kad pomislim što Google zna o meni – ali iznenađuje me kada vidim da je toliko malo vozača svjesno onoga što njihovi automobili zapravo znaju o njima. To sugerira da proizvođači automobila moraju učiniti prikupljanje podataka transparentnijim, a njihovi sporazumi trebali bi biti 'lakši za čitanje'".

Kad malo razmislimo o tome, sada kada vozači mogu povezati svoje pametne telefone s infotainment sustavima putem Bluetootha, automobili bi zaista mogli biti "riznice" osobnih podataka. Iako se time povećava praktičnost, to također postaje ozbiljna briga zbog "curenja" privatnih podataka. Druga anketa provedena od strane "Which?" na više od 14.000 vozača, otkrila je da čak njih četvero od pet nije obrisalo podatke s informacijsko-zabavnog sustava, prije nego što je predalo ključ novom vozaču.

Proizvođači automobila trebali bi učiniti mnogo više što se tiče zaštite osobne privatnosti svojih kupaca, počevši od transparentnosti u financijskim ugovorima, tako da vozači u potpunosti razumiju koliko podataka može njihov limeni ljubimac skupiti, i na koji način izbrisati iste kako bi uklonili rizik prilikom prodaje automobila.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
02. studeni 2024 12:48