LAŽNI OFF-ROADERI

Statistike pokazuju: Terenci nestaju sa scene, a SUV-ovi svih veličina su samo šminka bez 4x4

Danas je pogon na sve kotače nepotrebni dodatak za većinu kupaca u Europi i Kini, dok u SAD-u još uvijek drže do svojih 4x4

Toyota Aygo X

 Toyota

Prodaja SUV-ova raste diljem svijeta. Prema podacima sa strance Motor1, SUV-ovi su u prvoj polovici ove godine imali 50 posto udjela na europskom tržištu, 53 posto u SAD-u i 47 posto u Kini.

Današnji SUV-ovi su izravni nasljednici nekadašnjih terenaca, no s njima osim oblika nemaju puno zajedničkoga. To više nisu robusni i prilično neudobni auti koji služe za terensku vožnju.

Također, moderni SUV-ovi više nisu onakvi SUV-ovi kakve smo imali prije desetak, dvadesetak godina kada su bili nezamislivi bez pogona na sve kotače. Danas je pogon na sve kotače luksuzni i uglavnom nepotrebni dodatak za većinu kupaca u Europi i Kini, dok u SAD-u još uvijek drže do svojih 4x4 automobila.

image

Toyota Land Cruiser

Toyota

Još do kraja 90-ih godina SUV-ovi su bili skoro nezamislivi bez 4x4 pogona, a onda su počele stizati jeftinije varijante s pogonom na dva kotača. Zbog njihove cijene i manje potrošnje kupci su ih dobro prihvatili. Već do 2011. godine udio pogona na sve kotače među SUV-ovima u Europi je pao na 62 posto, a u SAD-u na 59 posto. Terenske sposobnosti su još uvijek bile presudan faktor.

Dolaskom brojnih malih i kompaktnih SUV-ova u posljednjih 10 godina odnos snaga se potpuno promijenio. Većina njih se uopće ne nudi s pogonom na sve kotače. Tako smo došli do apsurdne situacije da u svijetu u kojem SUV-ovi preuzimaju prevlast, 4x4 pogon polako izumire.

Prema podacima JATO Dynamicsa u Kini je ove godine udio pogona na sve kotače među prodanim SUv-ovima iznosio samo 23 posto. U Europi je situacija za 4x4 nešto povoljnija, te takav pogon ima 36 posto SUV-ova prodanih ove godine.

image

VW Taigo

U SAD-u pak svjedočimo rastu popularnosti pogona na sve kotače jer je ove godine čak 73 posto prodanih SUV-ova imalo 4x4 pogon. Takvi rezultati mogu se objasniti činjenicom da u SAD-u kupuju mnogo veće automobile te da je kod mnogih takvih modela 4x4 pogon serijski. U Europi također većina prodanih 4x4 SUV-ova spada u veće i luksuznije klase. Među malim SUV-ova udio pogona na sve kotače je neznatan.

Konkretni podaci za Hrvatsku ne postoje, no s obzirom na to da je Hrvatska tržište gdje se prodaju manji i jeftiniji automobili sigurni smo da je naš 4x4 udio mnogo manji od europskih 36 posto.

Trendovi pokazuju da će se udio 4x4 automobila u Europi još neko vrijeme smanjivati, a onda bi se mogao ustabiliti zbog sve više električnih automobila na kojima je pogon na sve kotače mnogo jednostavnije i jeftinije izvediv. U SAD-u bi udio do daljnjeg mogao ostati stabilan.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
17. studeni 2024 13:59