Priprema, pozor, kreni... Nova runda državnih poticaja za kupnju ekovozila je pred vratima i tko god želi do državne subvencije treba čekati u niskom startu. Fond za zaštitu okoliša i energetsku učinkovitost, sutra će krenuti zaprimati zahtjeve, a kako poticaja nije bilo posljednje dvije godine ne treba sumnjati da će biti brzo razgrabljeni. Koliko god za subvencije namijenjene građanima – za koji tjedan slijedi i poziv za pravne osobe – bilo rezervirano opipljivih 12 milijuna kuna...
Više na državni novac, doduše, ne mogu računati kupci klasičnih hibrida na koje je nekoć odlazila većina kolača. Njih se više očito ne smatra dovoljno ekološkima da bi im se dijelile subvencije, no zato su povećani poticaji za automobile pogonjene isključivo elektromotorom, s nekadašnjih 70.000 na čak 80.000 kuna. Nema sumnje da će to kod mnogih pobuditi želju za vožnju na struju, tim više jer je u posljednje vrijeme na tržište stiglo mnoštvo zanimljivih električnih modela, koji uz državne poticaje postaju i cjenovno konkurentni. Primjerice, električni Smart se u prodajnom salonu nudi za 176.375 kuna, a kako je predviđeno priznavanje najviše 40 posto opravdanog troška (riječ je o prodajnoj cijeni automobila) s poticajima će ga se u garažu moći spremiti već za 105.825 kn. Barem jednako zanimljivom postaje i kupnja električnog Volkswagena Up!, kome poticaji smanjuju cijenu sa 204.140 na 124.140 kn, a čisto dohvatljiv postaje i Renault Zoe, svojevrsni Clio na struju, čija cijena pada s tržišnih 233.900 na džepu kudikamo prihvatljivijih 153.900 kuna. Tu je i niz drugih elektičnih automobila, a to je tek početak priče...
Uz potpuno električne automobile, naime, ponovno će se poticati i kupnja plug-in hibrida. Njima se cijena može umanjiti do 40.000 kuna, uz uvjet da im je emisija CO2 manja od 50 g/km. Tu se crta očigledno povukla sa željom da se na fin način eliminira luksuzne izvedbe te da se uz ekološki djelomično poštuje i “socijalni kriterij”. Tome u prilog još više ide odredba da će se poticati kupnja ekoloških vozila samo niže, gradske i kompaktne klase, što eliminira dio ekološki prihvatljivih, ali ipak skupljih izvedbi. Ipak, dojam je da se s takvim pristupom dolazi na sklizak teren i s popisa potencijalnih kandidata za poticaje miču se izvedbe koje su tu svakako zaslužile biti. Primjerice, bude li se strogo primjenjivao kriterij segmentacije pitanje je hoće li se poticaji dijeliti za Toyotu Prius Plug-in, a gotovo sigurno s liste ispadaju Kia Optima Plug-in Hybrid, Mitsubishi Outlander PHEV... S druge strane, poticaji će se tako usmjeriti prema prosječnom građaninu ipak bližim i dostupnijim klasama vozila, baš kako je i zamišljeno. Kako god bilo, sva je prilika da će veći utjecaj na potrošnju predviđenih 12 milijuna kuna imati odluka da se ponovno potiče i kupnja skutera, motocikala i četverocikala na struju. Svima njima cijena se pomoću državne subvencije može umanjiti za solidnih 20.000 kuna, a da je takva ponuda privlačna kupcima svjedoči i slučaj iz 2015. kad je 7,5 milijuna kuna predviđenih za dosad posljednju tranšu poticaja planulo gotovo preko noći. Dio zasluga za takav scenarij pripao je i kupcima spomenutih, cijenom dostupnijih kategorija, obzirom da su tada prema podacima Fonda za zaštitu okoliša i prirode iskoristili 18 posto predviđenih sredstava. Ili svaku petu kunu... A pritom se eko poticaji tada nisu dijelili i za kupnju električnih bicikala (5000 kn), kao što je sada slučaj.
Kako će zainteresirani trebati brzo reagirati, dobro je znati da kod predaje zahtjeva ponovno vrijede već poznata pravila – u Fond treba elektronički dostaviti ispunjeni i vlastoručno potpisati prijavni obrazac koji se može preuzeti s internetske stanice (www.fzoeu.hr), presliku osobne iskaznice (moguće je iskoristiti poticaje pri kupnji samo jednog vozila), tehničke karakteristike vozila iz ponude i samu ponudu dobivenu u prodajnom salonu. Praksa se ne mijenja niti u nastavku priče – nakon što se novac predviđen za poticaje rezervira predajom predračuna, za samu kupnju i potpisivanje ugovora (kupac se mora obvezati da će imati automobil u vlasništvu barem godinu dana) nudi se sljedećih šest mjeseci. Pritom rezervacija glasi na čovjeka ili, u slučaju predstojećeg Javnog poziva za pravne osobe, na tvrtku. Samim time, prijavitelj se može predomisliti i poticaj u konačnici iskoristiti za kupnju bilo kojeg vozila unutar kategorije za koju se prijavio. S predračunom za električni Smart FortTwo ili ForFour u konačnici se poticaji može iskoristiti i za kupnju električnog Volkswagena Up!, Renaulta Zoea ili Hyundaija Ioniqa. I obrnuto... A to je posebno zgodna mogućnost cilja li se, primjerice, nova elektro zvijezda Nissan Leaf, koji na tržište stiže krajem svibnja i sad za njega nije moguće dobiti ponudu. Ili, pak, električna Hyundai Kona, čiji je dolazak najavljen za lipanj 2018.
U krajnjem slučaju, treba znati i da prepreku za korištenje poticaja ne predstavlja što određeni model nije dostupan na domaćem tržištu. Predviđena eko vozila mogu se kupiti bilo gdje u EU, važno je samo da su nova. Jedini problem za kupca je tada što u tom slučaju mora imati veću količinu gotovine, jer je izvan granica Hrvatske teško ugovoriti kredit ili financijski leasing, dva preostala načina plaćanja predviđena Javnim pozivom. Tko, pak, sad ipak ne stigne reagirati i prijaviti se za poticaje utjehu može naći u Nacionalnom akcijskom planu energetske učinkovitosti, gdje stoji da će se do 2020. država izdvojiti 60 milijuna kuna za mjeru “Financijski poticaji za energetski učinkovita vozila”. Samim time, ovo je tek prva trećina ove ekološke utakmice i poticaji bi se i sljedećih godina trebali nuditi građanima.
ŠTO SVE TREBA ZNATI
Brzina je ključna
Ne treba sumnjati da će nakon dvogodišnje suše poticaji biti brzo razgrabljeni, pa zainteresirani trebaju požuriti s prikupljanjem ponuda i predajom prijave. Nakon toga će, kao i dosad, imati šest mjeseci za kupnju.
Poticaji će se nuditi od kraja travnja 2018., pa do završetka kalendarske godine ili dok se ne iskoriste. Nije teško dokučiti do čega će prije doći, a najveći dobitnici ovogodišnjih poticaja su električni automobili, čija se kupnja potiče u rekordnom iznosu od 80.000 kuna
-
Kod elektroauta ograničenje se svodi samo na veličinu automobila (potiču se A, B i C segment), dok plug-in izvedbe moraju emitirati manji CO2 od 50 g/km
-
Infrastruktura za punjenje električnih vozila u Hrvatskoj svakoga dana je sve bolja, pa od kupnje elekroauta ne treba zazirati niti kad se ne živi u kući s garažom
-
Država do 2020. država namjerava izdvojiti 60 milijuna kuna za mjeru “Financijski poticaji za energetski učinkovita vozila”, tako da se uskoro mogu očekivati i nove runde poticaja. Poticaji će se moći koristiti i za nove aute kupljene u EU, ali u tom slučaju u džepu treba imati veću količinu gotovine. Za Teslu se više ne nude poticaji...
-
Više neće biti poticaja za klasične hibride, a time će najviše izgubiti Toyota, na čije je Yarise i Aurise prije odlazila većina ekopoticaja. A Prius plug-in je prevelik...
Važno je rezervirati novac
Nissan Leaf na tržište stiže krajem svibnja, pa zainteresirani do poticaja mogu samo ako predaju ponudu za drugi elektroauto.
Za što se sve mogu dobiti poticaji u 2018.
do 5000 kn
Vozila s najmanje dva kotača, opremljena pedalama i pomoćnim elektromotorom, snage do 0,25 kW i brzine do 25 km/h
do 20.000 kn
Skuteri s dva (L1) ili tri kotača (L2) i elektomotorom snage manje ili jednake 50 cm3 i brzine do 45 km/h, motocikli (L3) s elektromotorom i brzinom preko 45 km/h, motocikli s prikolicom (L4) i sa tri kotača (L5), laki čeverocikli s masom do 350 kg (L6) i teži četverocikli (L7) na struju
do 40.000 kn
Hibridna vozila kategorije M1 (osobni automobili) s dopuštenom razinom emisije CO2 do 50 g/km
do 80.000 kn
Vozila kategorije M1 svrstana po kategorizaciji u A (mini), B (mali) i C gradski segment
Ponudu na domaćem tržišti potražite OVDJE
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....