solidarni

Tesle u Švedsku stižu preko četiri luke, a lučki radnici će blokirati uvoz, evo i zašto

Iako lučki radnici ne rade za Teslu, članovi sindikata prijete blokadom u znak podrške radnicima švedskih Teslinih servisa

Luka u Švskoj, ilustracija

 Greg Balfour Evans/Alamy/Profimedia

Radnici u Švedskim lukama prijete da će blokirati isporuke novih Tesla koje brodovima dolaze u ovu skandinavsku državu. Riječ je o najozbiljnijem radnom sporu s kojim se tvrtka do sada suočila u Europi i zbog kojeg bi američki proizvođač mogao imati mnogo problema.

Tesle u Švedsku stižu preko četiri luke, a to su: Malmö, Göteborg, Trelleborg i Södertälje, no to bi se moglo promijeniti zbog Švedskog sindikata transportnih radnika, koji predstavlja 57.000 radnika u transportnoj industriji koji je zaprijetio blokadom. Planirano je da blokada započne 7. studenog, a dok traje, "nijedna Tesla neće moći ući u Švedsku", zaprijetio je predsjednik sindikata Tommy Wreeth.

No kakve veze radnici u lukama uopće imaju s Teslom i zašto im prijete blokadom? Iako lučki radnici ne rade za Teslu, članovi sindikata prijete blokadom u znak podrške radnicima švedskih Teslinih servisa koji su u štrajku od prošlog petka. Oni su napustili posao u znak protesta protiv odbijanja tvrtke da potpiše kolektivni ugovor sa sindikatom IF Metal koji ih predstavlja.

image

Tesla, ilustracija

Tesla

U Švedskoj kolektivni ugovori reguliraju odnos između poslodavaca i njihovih zaposlenika, uključujući uvjete plaća, mirovine, radne uvjete i druge beneficije, slično kao i u Hrvatskoj. Iako tvrtke nemaju nikakve obaveze potpisati takav ugovor, većina ih to radi, te je kolektivnim ugovorima zaštićeno oko 90 posto radnika u Švedskoj.

"Željeli bismo da naši članovi koji rade u Tesli imaju iste beneficije kao i svi ostali na švedskom tržištu rada. Ne vidimo razloga zašto bi Tesla igrala po drugačijim pravilima", rekao je Jesper Pettersson, glasnogovornik IF Metalla.

Radnici u sedam švedskih servisa Tesle zarađuju manje i nemaju iste mirovine i osiguranje kao ostali mehaničari u industriji, tvrdi Pettersson.

Švedska je trenutno peto najveće tržište Tesle u Europi, s 16.309 novih vozila registriranih u prvih devet mjeseci. IF Metall od 2018. godine pokušava natjerati Teslu da potpiše kolektivni ugovor s radnicima u svojim servisima, što američki proizvođač odbija. No suočeni s novim prijetnjama u Tesli su ponovo započeli pregovore s IF Metallom.

Švedska nije jedina država koja je optužila Teslu za kršenje zakona i konvencija o radu. Radnici Tesle u SAD-u imali su nekoliko neuspjelih pokušaja sindikalnog udruživanja. U travnju je Nacionalni odbor za radne odnose SAD-a presudio da je tvrtka prekršila lokalni zakon o radu govoreći zaposlenicima da ne raspravljaju o plaćama i drugim radnim uvjetima, niti da se žale menadžerima. Sindikat IG Metall u Njemačkoj također je izrazio zabrinutost zbog sigurnosti i prekomjernog rada u jedinoj europskoj tvornici Tesle.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
25. studeni 2024 00:52