BRZ ALI UDOBAN

TEST: PEUGEOT 308 GTI Reži i grebe kao pravi lav

308 GTi u stanju je zariti kandže duboko u asfalt, a zahvaljujući Torsenu i pojuriti poput geparda
 FOTO: Marin Tomaš

Već je oštri, gotovo trkaći RCZ R dao naslutiti da bi se ponovo moglo sa odobravanjem pričati o sportskim Peugeotima (a da se pritom ne moramo vratiti u osamdesete i doba 205-ice), a sad je novi 308 GTi by Peugeot Sport to i definitivno potvrdio. Peugeotov sportski kompakt ponovno nosi GTi oznaku, kraticu koja se ponajprije veže uz Golf, a upravo njega i najviše ugrožava. Jer, premda raspolaže s čak 270 KS, cilj 308-ice GTi nije biti novi track-day prvak poput Méganea R.S. nego sportski, ali upotrebljiv auto za svaki dan. Čita se to već iz samog izgleda, koji, premda mu ne nedostaje sportskih ukrasa, ne naglašava posebno svoju agresiju.

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU

Štoviše, sprijeda je poprilično umiljat, pa poglede ponajviše priziva tek dvobojnom karoserijom (stoji 11.000 kuna). No, 11 milimetara niži sportski ovjes i 19-inčni Carbone naplatci iz kojih proviruju 380-milimetarski diskovi sprijeda obujmljeni Peugeot Sport crvenim kliještima svakom će znalcu biti dobar nagovještaj s čime sve raspolaže... A da se 308 GTi ima čime hvaliti, pa i razmetati, pokazuju već prvi kilometri. Ovjes je uistinu vrhunski složen. U Peugeot Sportu su ga temeljito doradili proširivši trag kotača te ugradivši sportske amortizere, deblje stabilizatore i tvrđe opruge. To mu je dalo potrebnu čvrstoću i oštrinu, ali daleko od toga da je tvrd - 308 GTi bez sumnje najkomfornije i najsuptilnije u klasi kompaktnih sportaša svladava neravnine i ležeće policajce. Dok je Golf GTI gotovo ženskasto mekan, a Focus RS zbog 160 kila viška naglašeno tvrd, 308 GTi oduševljava nenametljivošću i podatnošću, koja ga čini toliko privlačnim u svakodnevnoj vožnji. A pritom ništa od toga ne gubi kad s uzda pustite svih 270 KS, već ostaje staložen, bez neugodnih iznenađenja.

Fantastičan je i turbobenzinac s izravnim ubrizgavanjem, koji 270 KS izvlači iz samo 1,6 litara. I to na način koji oduševljava, jer ne samo da snage uvijek ima o izobilju, već u ovoj verziji pokazuje i više karaktera - snažno povuče od 3000 okretaja poput klasičnih turbaka, ali ne popušta do limitatora. Ne zvuči posebno sportski ni glasno, ali to se može poboljšati pritiskom na gumb Sport iza ručice mjenjača, kad osjetno brže reagira na gas i počne režati poput ljute životinje. Pritom instrumenti pocrvene, što može smetati ne samo zbog iritantne boje, već i stoga što tad više ne vidite gdje počinje crveno polje okretomjera...

Uz to, vozač se u 308-ici vozač mora priviknuti i na još neke stvari. Primjerice, na to da se kazaljka okretomjera okreće u "krivu" stranu ili da je upravljač malen. To još možda i paše manjoj 208-ici, ali u većem 308 nema puno smisla, naročito stoga što je to auto s puno snage i mehaničkom blokadom diferencijala. Pohvalno, Peugeot Sport je u 308 GTi ugradio pravi Torsen diferencijal, koji funkcionira izvrsno. Kao i čitav auto, vrlo je efikasan, ali i podatan - hvata brzo, mekano i uglađeno, ali ne čupa upravljač iz ruke. Ni pod navalom svih 270 KS neće se početi ritati, već uvijek drži pravac.

S druge strane, premda dobro izolira rad diferencijala, upravljač ne nudi ništa od povratnih informacija, a mišljenja smo da bi bio precizniji u bržoj vožnji zavojima i komforniji u opuštenom prolasku autocestom da je kolo upravljača veće. Zato je ručica mjenjača glomazna, a premda dorađen i pojačan, mjenjač i dalje nije najsvjetliji dio Peugeota. Znatno je bolji od tipičnih Peugeotovih mjenjača, ali ručica je predugog hoda, a katkad i zapinje. No, spojka, premda trpi čak 330 Nm, vrlo je ugodna za korištenje, a i kočnice su za svaku pohvalu - grizu trenutno i agilno te uvjerljivo zaustavljaju automobil. Kao da ga uopće ne muči inercija, što je prednost njegove male mase i čini ga prokleto brzim, a iz istog se razloga njime može i šparno voziti. Na otvorenoj cesti uspjeli smo ostvarivati prosjek tek nešto veći od 6, dok smo na autocesti i u gradskoj vožnji vozili s manje od 8,5 litara.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. studeni 2024 00:33