DOBRO JE ZNATI

TOP DESET POGREŠAKA KOJE ČINIMO ZA UPRAVLJAČEM, a kojih najčešće nismo ni svjesni. Evo kako ih ispraviti!

 
 Ivan Lacković

Bez obzira na to imali bogato iskustvo u vožnji ili smo tek nedavno položili vozački ispit, sigurni smo da veliki broj nas ipak radi određene greške u vožnji. Donosimo 10 najčešćih kojih ponekad nismo ni svjesni koliki utjecaj imaju na sigurnost i komforu u vožnji

Ivan Lacković

1. Nepravilno sjedenje za upravljačem

Sa sjedenjem sve počinje, a kako se pravilno sjedi za upravljačem bila je jedna od prvih lekcija u auto-školi. No čini se kako velik broj vozača zaboravlja kako bi trebali pravilno sjediti. Ne samo zdravstveno, posebice na dugim turama, već i zbog sigurnosti, pravilan položaj za upravljačem je ključan. Stoga ćemo opet ponoviti: kada pritisnete papučicu spojke do kraja noga vam ne smije biti u potpunosti ispružena, a isto vrijedi i za ruke na upravljaču koje ne smiju biti u potpunosti ispružene jer ćete sporije zakretati upravljač. Pritom bi idealno postavljen naslon sjedala trebao stajati pod 90 stupnjeva.

Željko Puhovski / CROPIX

2. Korištenje unutarnje cirkulacije zraka

Većina vozača prekidač unutarnje cirkulacije zraka koristi kada se nađe iza kakvog "čađavog" kamiona ili kombija, što je u principu ispravno. Ipak, osim u takvoj situaciji trebalo bi ga koristiti i prilikom ljetnih mjeseci, jer će nakon ulaska u automobil prije rashladiti kabinu. Uz to, korisno je spustiti prozore kako bi topli zrak izašao, i nakon koje minute opet ih podići. S druge strane, unutarnja cirkulacija nije najsretnije rješenje zimi budući da će vam odmagljivanje prozora trajati duže...

Audi

3. Samo dnevna svjetla

Učestala greška, pogotovo za vrijeme zimskih mjeseci, jest paljenje samo dnevnih svjetala. Novi automobili opremljeni su dnevnim svjetlima, najčešće u LED tehnologiji, no problem je što se nalaze samo naprijed! Osim što zapravo i ne osvjetljavaju, glavni problem je u tom što straga ne svjetli ništa! Dakle, za vrijeme zimskih mjeseci kada se mrak spusti već oko 16 sati postajete slabo vidljivi drugim vozačima i samim time javlja se opasnost od prometnih nesreća. Vozač automobila pritom ne uviđa opasnost budući da ispred njega svjetli instrument ploča... Tako da palite kratka svjetla s kojima ćete osvjetljavati cestu ispred i sami biti osvijetljeni od iza! Zahtjeva to i zakon!

Ivan Lacković

4. Automatik u P položaju, ali bez ručne

Ako imate automatski mjenjač i automobil parkirate bez da povlačite električnu ručnu - radite grešku. Naime, ako je automobil na neravnom terenu, sav "teret" se stavlja na mjenjač, dok bi povlačenje ručne uvelike olakšalo stvari. Osim toga, ako se naučite ne povlačiti ručnu na automobilu s automatikom, moglo bi vam se dogoditi da, kada se jednom nađete u automobilu s ručnim mjenjačem (primjerice poslovni automobil, rent-a-car, testni automobil...) zaboravite na ručnu i napravite popriličnu štetu... Dakle, ručnu je ipak bolje povlačiti bez obzira na to što imate automatski mjenjač.

Željko Puhovski / CROPIX

5. Nabijanje na automobil ispred sebe

Znamo da svakodnevne gužve mogu biti stresne, no nabijanjem na automobil ispred sebe neće vam pomoći ni na koji način. Štoviše, može vam štetiti. Prije svega, u slučaju da primjerice traka u kojoj se nalazite stoji, ne možete se prestrojiti. Još gori scenarij dogodit će vam se ako vas u takvom položaju netko udari u stražnji kraj. Zbog blizine automobila ispred sebe vjerojatno je kako ćete vi završiti u njegovom prednjem dijelu, a zatim slijede prepirke na sudu vezane uz krivicu, budući da će osiguranje i vozač koji vas je udario dio krivice pripisati i vama (pritom naravno mislimo na štetu nastalu na vašem prednjem dijelu i stražnjem dijelu vozila ispred vas). Dakle, kako ne bi morali prolaziti skroz ovakve scenarije, držite razmak u prometu!

Željko Puhovski / CROPIX

6. Nedovoljno jako kočenje!

Znate li da se velik broj prometnih nesreća događa zbog loše reakcije vozača? Pritom ne mislimo na inicijalnu reakciju, nego na samu jačinu pritiska na papučicu gasa. Većina (najčešće neiskusnih vozača) jednostavno na pritisne papučicu kočnice dovoljnom jačinom. Kada shvate da upotrebljena sila nije dovoljna, stišću papučicu do kraja, no tada je često prekasno... Dakle, nemojte se bojati stisnuti papučicu do kraja, automobil vam vjerojatno ima ABS, i uz dobre gume trebali bi se zaustaviti prije prepreke na koju ste naišli...

Mercedes-Benz B 200 d; iridiumsilber; AMG Line; Ledernachbildung ARTICO/Mikrofaser DINAMICA schwarz; (Kraftstoffverbrauch kombiniert 4,5-4,2 l/100 km, CO2-Emissionen kombiniert 119-112 g/km) //

Mercedes-Benz B 200 d; iridium silver; AMG Line; Man-made leather ARTICO/microfiber DINAMICA black; (fuel consumption combined 4.5-4.2 l/100 km, CO2 emissions combined 119-112 g/km)
Daimler A.G.

7. Nekorištenje prekidača na volanu

Prekidači na volanu nisu ovdje "zbog šminke" (iako najčešće dolaze s jačim paketima opreme), već da olakšaju upravljanje i povećaju sigurnost. Puno je lakše promijeniti radio stanicu pritiskom prekidača na volanu nego na nerijetko kompliciranim zaslonima infotainment sustava. Naravno, osim uštede u vremenu, nećete morati bacati oko na zaslon pa će vaša vožnja biti sigurnija...

Ivan Lacković

8. Neredovita provjera guma

Gume su jedna od najbitnijih stavki s automobilom i to je svima dobro poznato. Međutim, unatoč tome rijetki redovito provjeravaju gume. Primjerice, u zimskim mjesecima (od 15.11. do 15.4.) u Hrvatskoj je obavezno (ako nemate zimske gume) imati ljetne s najmanjom dubinom profila od 4 mm i lancima koje treba imati u automobilu. Sigurni smo kako velik broj vozača uopće ne zna trenutni profil guma na kojima se voze, a da ne govorimo o onima koji misle da zimske uvjete mogu savladati s ljetnim gumama, jer primjerice imaju pogon na sve kotače (a o tome koliko je to pogrešno pogledajte ovdje).

9. Prekasno (ili prerano) uključivanje pokazivača smjera

Iako ih svi imamo, mnogi uopće ne koriste pokazivače smjera i time narušavaju sigurnost prometa, ali i živciraju ostale sudionike. Osim nekorištenja koje je svakako najgore, postoje i oni koji prekasno uključe pokazivač smjera (uzmimo za primjer "zeleni val" u Zagrebu gdje se može dogoditi da automobil ispred vas tek prilikom skretanja u ulicu uključi "žmigavac").

Željko Puhovski / CROPIX

10. Neoprezno otvaranja vrata

Mnogi vozači, a još češće putnici (posebice oni koji inače nisu vozači) često otvaraju vrata "kao muhe bez glave". Pritom često nastradaju biciklisti. Autocar navodi kako su u Chicagu u jednoj godini zabilježena čak 344 incidenta vezana uz naglo otvaranja vrata na automobilu. Prije izlaska zato je najbolje u retrovizoru, ali i pogledom uvjeriti se da je sigurno otvoriti vrata...

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
10. studeni 2024 12:38