U Hrvatsku je stigao veliki dugoočekivani novitet Škode, prvi potpuno električni SUV Enyaq kojim je češki brend zakoračio u svijet namjenski izrađenih EV-a. I zaista, ovo je ogroman korak za Škodu, s obzirom na to da je ulazi najbrže rastući tržišni sektor od svih - velikih kompaktnih SUV modela, te će u sljedećih godinu dana popis sigurno brzo rasti. Međutim, konkurencija je velika, te se Enyaq našao rame uz rame s VW-om ID.4 ili Teslinim Modelom Y.
Ime mu potječe od irske riječi 'Enya' ('izvor života', čime je Škoda htjela izraziti inovativni karakter svog novog modela. Uz to, kao i svi drugi Škodini SUV-ovi (Karoq, Kodiaq, KAMIQ), ime mu završava na Q, a prvo E predstavlja električni karakter automobila. Sa srodnim Volkswagenom ID.4 dijeli modularnu električnu platformu (MEB), no već sada se priča o Enyaqovoj luksuznijoj unutrašnjosti i pristupačnijoj cijeni.
U našim rukama našla se verzija iV 80, koji trenutno predstavlja najsnažniji model. Vanjski dizajn nije ono što očekujete od jednog obiteljskog SUV-a, i to u pozitivnom smislu. Tri riječi savršeno opisuju vanjštinu - snažan, oštar, upečatljiv. Tomu pridonosi markantna Škodina prednja rešetka izvedena u mat crnoj boji s kromiranim okvirom i nova Crystal Face prednja svjetla dostupna samo u 80 izvedbi.
Svjetla se sastoje od 131 diode postavljenih okomito, i vodoravne LED trake za dnevnu vožnju koja se pali prilikom prilaska automobilu. Primjerak kojeg smo testirali imao je i opcijska stražnja LED svjetla s dinamičnim pokazivačima smjera. Što se tiče dimenzija, Enyaq je dugačak 4,649 mm, širok 1,879 mm i visok 1,616 mm.
Oštra vanjština postignuta je izduženom linijom krova koja blago pada stražnjem kraju i prelazi u krovni spojler. Duž krova protežu se uzdužni kromirani nosači poput okvira stakala, a opcija je panoramski pomični krov koji se upravlja na malenom zaslonu osjetljivom na dodir. Ovisno o varijanti, Enyaq dolazi na kotačima promjera od 18" do 21". Paleta boja uključuje sedam metalik nijansi, a za 'Founders Edition' varijante dostupne su dvije nijanse, a tu su i neke druge značajke.
Primjerice, ako se odlučite za Arctic srebrnu, natpisi na stražnjem poklopcu bit će zatamnjeni, a dobit ćete i dijamantno-polirane 21-inčne alu-naplatke metalik crne boje. Nadalje, prednja i stražnja maska 'Founders Editiona' sportskog su dizajna, te uključuju i zatamnjene detalje poput stražnjeg difuzora, okvira stakala, krovnih nosača i okvira prednje rešetke.
Faktor koji nas se najviše dojmio, i koji bi novopridošli električni SUV mogao "gurnuti" na vrh ljestvice sektora, je unutrašnjost. Robusnost Enyaqove kabine ostavlja osjećaj luksuza, a "nadahnut je modernim životnim okruženjem" te koristi "prirodne, održive i reciklirane materijale". Većina funkcija automobila upravlja se preko ogromnog 13-inčnog zaslona s osvježenim informacijsko-zabavnim sustavom s bežičnim Apple CarPlay i Android Auto funkcijama. Iza upravljača nalazi se još jedan manji zaslon digitalnih instrumenata, a tu je i Škodin virtualni asistent. Head-up zaslon na vjetrobransko staklo vrlo glatko projicira ključne podatke o vožnji, a spojen je i s navigacijskim sustavom i prilagodljivim tempomatom.
Sva sjedala su udobna i ima dovoljno mjesta za ljude i stvari. Ravan pod koji je jedan od pluseva električnih automobila znači da je lako sjediti straga u sredini. Mnogi preferiraju fizičke klimatske kontrole, no Škoda ih je odlučila pretvoriti u dio infotainment sustava, no svakako se treba priznati da rade besprijekorno i glatko. Jedna od riječi koja opisuje unutrašnjost je prostranost. I zaista, kroz kabinu je smješteno nekoliko pretinaca za odlaganje.
Lijevo ispod upravljača nalazi se pretinac na izvlačenje od 0,3 litre, ispod naslona za ruke je 'Jumbo Box' od 6,2 litre, u središnjoj konzoli smješten je pretinac od 1,0 litre, 'Phone Box' od 1,9 litre s funkcijom napajanja mobilnih uređaja nalazi se ispod središnje konzole... Volumen prtljažnika iznosi 585 litara, a ako vam to nije dovoljno, preklapanjem stražnjih sjedala dobit ćete 1,710 litara. Ispod poda prtljažnika nalazi se spremište za kabele, no mana je što, ako ste "puni do vrha", morat ćete sve izvaditi kako biste došli do njih.
Dostupno je nekoliko paketa opreme. Studio predstavlja standardnu opremu modela iV 50, te pruža jasan i puristički dojam kombinacijom bezvremenske sive i crne boje. Paket opreme Lodge fokusiran je na održivost – za sjedala je korišten materijal od 40 posto prirodne vune i 60 posto poliestera. Lounge paket uključuje kožu i mikrovlakna s obrubima i kontrastnim šavovima u boji, s tim da su mikrovlakna prisutna i na instrumentnoj ploči. Suite kombinira mekanu crnu kožu s kontrastnim šavovima i obrubima u boji konjaka i crne letvice. Konačno, ecoSuite ima naglašeni smisao za održivost, a uključuje klasični ambijent smeđeg kožnog kauča s obrubima i kontrastnim šavovima.
Iskoristivši fleksibilnost modularne električne platforme, Enyaq iV je dostupan u širokoj paleti pogona. Baterija, koja se nalazi u podvozju automobila, dostupna je u tri veličine sa spektrom snage od 109 kW do 150 kW (modeli 50, 60, 80). Snaga ovih modela se prenosi na stražnju osovinu, dok je model s pogonom na sva četiri kotača (80X) još uvijek u iščekivanju i najavljen je za kraj 2021. godine. U suštini, Enyaq je ostavio dojam prostranog i okretnog gradskog automobila za obitelj, ali i automobila u kojem biste svakodnevno mogli provoditi mnogo vremena iza upravljača, bez da vam to bude problem.
Osnovni model, iV 60, dolazi s električnim motorom od 180 konjskih snaga i baterijom od 62 kWh koja mu omogućuje domet od 389 kilometara, što je vrlo konkurentno i dovoljno za većinu kupaca. Ako tražite još od iV-a, model iV 80 dolazi s električnim motorom od 204 konjske snage i baterijom od 82 kWh, koja omogućuje domet od 410 kilometara. Oba modela nalaze se na uskom popisu EV-ova koji prelaze više od 300 kilometara uz potpuno punjenje. Svi modeli mogu koristiti 50 kilovatne javne punjače, a brzi punjači napunit će 80% baterije za samo 38 minuta.
Na cesti, Enyaq se osjeća glatko i lako za vožnju, te ima adekvatno ubrzanje i performanse. Način isporuke snage u električnim automobilima je impresivan, s posebnim naglaskom na napor i brzinu. Jednom kad ubrza, na autocesti pruža osjećaj kao na gradskoj cesti. Udobnost je također na razini – a modul vožnje 'Comfort' još će ju više unaprijediti. Kočnice su vrlo slične kao one u konvencionalnom automobilu s motorom s unutarnjim izgaranjem. Uz to, tu su i brojni sustavi asistencije poput prepoznavanja predmeta u mrtvom kutu, zadržavanja u traci te automatskog kočenja prilikom približavanja drugom vozilu.
Konačno, kao prvi Škodin električni SUV, Enyaq je uspjeh za marku. Ako tražite obiteljski automobil, i želite pružiti šansu električnoj energiji, ovo je automobil za vas. A ako ne pretjerate s opcijama, cijene mogu biti primamljive – u osnovnom obliku jeftiniji je od Volkswagenovog ID.4, i nudi znatno veći domet od Kijine e-Niro. Ako vam performanse nisu previše značajne, model iV 50 počinje od 275.208 kuna, a ako tražite najbolje od Škode, model iV 80 kreće od 356.700 kuna. Ako tražite "zlatnu sredinu" između cijene i performansi, iV 60 počinje od 306.095 kuna. Naravno, uz subvencioniranje od strane države od kojih svi puno očekuju, cijene će biti još primamljivije...
Škoda Enyaq iV 80
TEHNIČKI PODACI
Motor: elektro
Snaga: 150 kW / 204 KS
Moment: 310 Nm
Kapacitet baterije (bruto): 82 kWh
Kapacitet baterije (neto): 77 kWh
Pogon: na stražnje kotače
Mjenjač: 1-stupanjski
KAROSERIJA
Dimenzije: 465 cm x 188 cm x 162 cm
Osovinski razmak: 277 cm
Volumen prtljažnika: 585 l
Masa: 2117 kg
Nosivost: 616 kg
PERFORMANSE
Najveća brzina: 160 km/h
0-100 km/h: 8.5 sekunde
Domet: 410 km
CIJENA:
iV 50 – 275.208,75 kn
iV 60 – 306.095,63 kn
iV 80 – 356.700,38 kn
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....