LJUTA GUJA

VOZILI SMO FERRARI 458 SPECIALE Erupcije adrenalina zajamčene

Premda ga nikada nećemo imati, već je i provozati 605 KS snažan Ferrari pravo ispunjenje snova
 Foto: Ferrari

Desni zavoj koji vodi prema mostu jedna je od zahtjevnijih točaka na Fioranu, tri kilometra dugoj testnoj stazi u vlasništvu Ferrarija. Za dobar i siguran prolazak potrebno je vjerno pratiti idealnu putanju, lagano dignuti nogu i prikočiti motorom, spustiti brzinu niže i odlučno upravljačem gurnuti nos prema usponu. Sve dosad, puni gas otvorili bismo tek nakon što se automobil izravna i stražnji kotači uđu u trag prednjima, ali ovaj put nije bilo razloga za čekanje, jer sjedili smo za upravljačem novog Ferrarija 458 Speciale. Najsnažnijeg (605 KS), najbržeg (325 km/h) i najlakšeg (1290 kg) cestovnog modela sa V8 motorom iz Maranella. Spremni za potpuno novo iskustvo, razvalili smo po papučici gasa usred zavoja.

POGLEDAJTE FOTOGALERIJU

Uz rabijatan zvuk motora proradili su senzori i započeli munjevitu razmjenu prave bujice podataka koji su se potom slili u elektronički mozak iz kojeg su izjurile naredbe prema elektronički upravljanom diferencijalu (E-Diff), sustavu kontrole proklizavanja (F1-Trac) i genijalnoj inovaciji nazvanoj SSC (Side Slip Angle Control). Rezultat cijelog procesa lagano je zanošenje stražnjeg dijela, koje se uz pravovremenu korekciju prednjim kotačima pretvorilo u žestoko ispaljivanje iz zavoja. Sve je potrajalo tek djelić sekunde, jer umjesto da nas uspori i uškopi, elektronika nas je ubrzala i pretvorila u vozača koji zavoje prolazi kao Fernando Alonso.

Za upravljačem Ferrarija 458 Speciale, kojem su jedine dodirne točke s izvornikom obujam i smještaj motora, i sredovječni muškarac osjeća se sretno poput djeteta koje otvara božićne poklone. Sve ostalo skriveno ispod lima, od elektroničkog sustava kontrole ovjesa i rada motora, do aktivne aerodinamike, amortizera, mjenjača s dvostrukom spojkom, kočnica, guma, pa čak i zvuka ispušnih lonaca, zaslužuje oznaku novo. Premda smo za upravljač sjeli detaljno upoznati sa svim nevjerojatnim brojkama, Ferrari nas je ostavio bez daha. Zastrašujuće performanse, poput ubrzanja do 100 km/h za okrugle 3 sekunde (0,4 sekunde brže od 458 Italije) ili nevjerojatnih 9,1 sekundi do 200 km/h dijelom su rezultat povećanja broja konja (sa 570 na 605). Tih dodatnih 35 KS nije stiglo jednostavnim ubacivanjem novog programa.

Kraći usisni kanali, oštrija bregasta vratila, lakši klipovi i nova radilica, te filigranska dorada svih ostalih dijelova, unijeli su dodatnu snagu koja do izražaja dolazi pri vrtoglavih 9000 okretaja. Najveći okretni moment (540 Nm), kao i kod 458 Italije, na raspolaganju je pri 6000 okretaja, ali uz usisnike i zračnu kutiju od ugljičnih vlakana, te unaprijeđeni ispušni sustav, V8 je postao 8 kilograma lakši i darežljiviji na nižim i srednjim okretajima. Brojem konja, doduše, zaostaje za Mercedesovim V8 koji pokreće SLS Black Series (622 KS), ali Nijemci su tu konjicu izvukli iz motora obujma 6,2 litre, dok je obujam talijanskog 4,5 litara, čime je postao motor najveće specifične snage sa 135 konja po litri obujma. Učinkovitiji i od V12 motora koji pokreću Enzo ili LaFerrari.

Dodatni primat kojim se može podičiti Speciale je omjer kilograma i konja (2,13 kg/KS), što je rezultat i drastične dijete. Skinuti 130 kilograma, odnosno smanjiti masu za čak 10 posto u odnosu na već ionako lagani 458 Italia nije bio nimalo lak zadatak, ali u Maranellu su bili odlučni. Stoga nema kožnih obloga na vratima, tek gole ploče od ugljičnih vlakana. Nema ni tepiha, pod prekrivaju aluminijske ploče. Nema ni radija, ni navigacije, a umjesto pretinca ispred suvozača su jastuci za koljena, više kao mjera predostrožnosti, jer u sjedalima sa školjkom od ugljičnih vlakana sjedi se vezan pojasevima u četiri točke. Samo u unutrašnjosti uštedjelo se 52 kilograma, dok je ostatak ostvaren na odbojnicima, tanjim staklima vjetrobrana i bočnih prozora, stražnjem staklu od lexana...

Uz veću snagu i manju težinu, za bolje performanse zaslužan je i mjenjač. Izmjene samih stupnjeva nisu postale brže (0,06 sekundi), jer s dvije spojke ionako praktično ne dolazi do prekida veze između motora i kotača, ali su zato ubrzane reakcije na pritisak polugice mjenjača na upravljaču. Vrijeme od trenutka kad rukom posegnete za polugom iza upravljača do aktiviranja hidraulike koja upravlja mjenjačem skraćeno je za 40 posto. Nakon dionice odrađene na Fioranu, čiji rekord za serijske automobile drži Fernando Alonso za upravljačem LaFerrarija (1 minuta i 20 sekundi), izašli smo i na cestu spremni za skakutanje pri svakom prelasku preko šahta.

No, ni grbe na cesti, ni krivo položeni zavoji nisu uspjeli 458 Speciale izbaciti iz ravnoteže i željene putanje. Objašnjenje? Aktivan ovjes vrhunski odrađuje zadatak i Speciale nije neudoban kako smo to očekivali. Nažalost, zadana ruta okolicom Maranella bila je prilično kratka, premda smo nakon dvadesetak kilometra shvatili da je 458 Speciale j edan je od najzabavnijih i najbržih automobila koji se mogu registrirati. Problem je tek što za taj užitak treba izbrojati oko 240.000 eura, odnosno 17 posto više nego za obični 485 Italia. A i knjiga narudžbi za sljedeću godinu već je popunjena.

TEHNIČKI PODACI

FERRARI 458 Speciale

Motor benzinski, V8

Obujam 4497 ccm

Snaga 445 kW/605 KS pri 9000/min

Moment 540 Nm pri 6000/min

Mjenjač dvostruka spojka, 7 stupnjeva

Pogon stražnji

Dimenzije 457 x 195 x 120 cm

Masa 1395 kg

Omjer 2,13 kg/KS

Gume sprijeda 245/35 R20,

straga 305/30 R20

Brzina 325 km/h

0-100 km/h 3 sekunde

0-200 km/h 9,1 sekundi

Cijena u EU 240.000 eura

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
04. studeni 2024 01:53