EKSKLUZIVNO

Vozili smo KTM X-BOW GT-XR: Jedinstveni austrijski sportaš spreman je za stazu, ali i za cestu

Nitko kao on: od kupole koja se otvara kao u mlaznom lovcu preko upravljača koji se vadi kao u Formuli 1...

KTM X-Bow GT-XR

 KTM

Originalni, otvoreni X-BOW imao sam prilike voziti još prije desetak godina na Grobniku, a osim izgleda, konstrukcije i performansi, poseban dojam ostavila je procedura paljenja.

Naime, da bi pokrenuli motor trebate staviti ključ na posebno mjesto, skinuti osigurač i uključiti prekidač paljenja, zatim prvo pritisnuti stop na start/stop prekidaču, pa onda na upravljaču tipku Mode, a kada se na zaslonu prikaže slogan “Ready to race” pritisnuti spojku do kraja, pa kočnicu i tek onda start.

image

KTM X-Bow GT-XR

KTM

Premda nije opterećen sličnom procedurom, ni potpuno novi, nedavno predstavljen zatvoreni model KTM X-BOW GT-XR ne pokreće se ništa brže.

U njega je, naime, najveći problem uopće ući. Po uzoru na mlazne lovce ima kupolu koja se podiže strujom (može i daljinski), a potom treba koristeći gimnastičke vještine prekoračiti barem 30 cm široku i pola metra visoku bočnicu monocoquea i spustiti se u karbonsko školjkasto sjedalo koje je na samom podu, tek 9 cm udaljeno od tla.

image

KTM X-Bow GT-XR

KTM

Kako bi to uopće mogli učiniti, upravljač se skida poput onog u bolidima Formule 1 pa ga nakon što ste se spustili u sjedalo, treba vratiti.

Sjedalo je fiksno, a pomiču se papučice i donekle upravljač, a vrata praktički nema – postoje bočni krilni prozori koje je moguće ručno otvoriti i kroz koje se možete izvući u slučaju nužde, no već i uzimanje kartice pred rampom u ovom je autu svojevrsni izazov. Prozora također zapravo nema, već je za dotok zraka u kabinu i odmagljivanje kupole zadužena unutrašnja ventilacija i klima-uređaj čije se kontrole nalaze na središnjoj konzoli.

image

KTM X-Bow GT-XR

KTM

S druge strane, pogled iz kokpita je kao u niti jednom drugom autu. Veliki jednostruki brisač reže potpuno zaobljeno vjetrobransko staklo na pola, a bez klasičnog okvira vizura je jedinstvena s neometenim pogledom prema naprijed i bočno.

Vidljivost straga je druga priča – zbog aerodinamike GT-XR nema retrovizore već koristi kamere i zaslone u kokpitu od kojih je onaj središnji premali da u ovako ekstremno tvrdom bolidu koji stalno skakuće na cesti bude od pretjerane koristi, a desni bočni je pak smješten preblizu upravljaču pa će ga oni s većim rukama često doticati, naročito kod “motanja” upravljača.

Treba se naučiti i na davanje žmigavaca preko prekidača na upravljaču, kao i maleni zaslon koji služi kao ploča s instrumentima.

image

KTM X-Bow GT-XR

KTM

Kao da to nije dovoljno izazova, GT-XR sa širinom od preko 2 metra zauzima gotovo cijelu prometnu traku i nije ga lako držati u sredini. Doduše, ovo i nije auto koji ćete koristiti svaki dan premda ima punu EU homologaciju i potpuno je opremljen za prometovanje cestom, zajedno s prtljažnikom od 160 litara.

Spremnik goriva ima čak 96 litara, a kako po WLTP-u GT-XR prosječno troši 9,1 litru nudi impresivan doseg od preko 1000 km. S obzirom na poveću količinu buke u unutrašnjosti za dulje vožnje nije zgorega razmisliti o čepićima za uši iako GT-XR ima i set od četiri zvučnika sa subwooferom preko kojih možete slušati glazbu s vašeg Bluetoothom povezanog mobitela.

image

KTM X-Bow GT-XR

KTM

No, sve sjeda na svoje kada GT-XR vozite na trkaćoj stazi, za koju je i napravljen. Bogati soundtrack tu pruža središnje smješteni Audijev 2.5-litreni petocilindraš s klapnama koje se otvaraju iznad 3000/min unutar laserski obrađenog ispuha od nehrđajučeg čelika.

Motor trkaćeg pedigrea koji je više puta osvojio titulu motora godine u GT-XR-u razvija 500 KS koje preko DSG automatike sa sedam stupnjeva i diferencijala s ograničenim proklizavanjem prenosi na stražnje kotače.

S obzirom na da je karoserija izrađena od karbonskih vlakana, prazan teži tek 1130 kg pa mu do 100 km/h treba samo 3,4 s. Uz Sachsov trkaći ovjes i moćne kočnice sa sprijeda 8-klipnim, a straga 6-klipnim klještima sav arsenal za pravo utrkivanje je tu.

image

KTM X-Bow GT-XR

KTM

GT-XR na trkaćoj stazi ne razočarava - ubrzanja su impresivna (100-200 km/h za manje do 7 sekundi), a kočnice, iako izrazito tvrde, vrlo su efikasne. Zbog središnje smještenog motora izuzetno je okretan i izbalansiran premda bi upravljač mogao biti tvrđi i nuditi više povratnih informacija. Prve reakcije su sjajne - iako bez poreza GT-XR stoji 285.000 eura, čitava godišnja proizvodnja od 100 komada za 2023. već je rasprodana.

Ukratko

Iako ima tri i pol okretaja od kraja do kraja, upravljač je kao u Formuli 1 - odrezan s obje strane s integriranim instrumentima i prepun prekidača za brisače, svjetla, žmigavce, putni kompjuter...

Za sada GT-XR dolazi na OZ Racing kotačima 19 cola naprijed i 20 cola straga, a uskoro dolazi i opcija sa središnjom maticom

X-BOT GT-XR potpuno je pripremljen za trkaću stazu po uzoru na GT2 seriju uz dodatak civilnih detalja kao što su svjetla - ona straga posuđena su s KTM-ovih polica tj. s njihovih motocikala

Sva vrata na GT-XR - straga je poklopac motora, a sprijeda kupola koja se podiže i omogućuje pristup kabini. Za slučaj nužde tome mogu poslužiti i bočni vrata-prozori

Nekonvencionalni kokpit diktira monocoque pa su vozač i suvozač odvojeni, sjedala su fiksna, na središnjoj konzoli su komande klime i ventilacije, a klasičnih vrata zapravo nema

Kod automobila sa središnje smještenim motorom najveći je problem zrak uhvaćen sprijeda sprovesti do motora pa je GT-XR prepun usisnika i odzračnika za hlađenje

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
14. prosinac 2024 07:01